Пленерна скульптура як елемент ландшафтного дизайну на вінниччині кінця ХХ–початку ХХІ ст.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292155Ключові слова:
ландшафтний дизайн, пленерна скульптура, камінь, симпозіумний рух, Буша, ВінниччинаАнотація
Мета статті – проаналізувати специфіку явища пленерної скульптури в контексті ландшафтного дизайну на Вінниччині кін. ХХ–поч. ХХІ ст. Методи дослідження. В роботі використовуються такі методи як історично-порівняльний, емпіричний, фактологічно-описовий, аналіз польових досліджень (натурне обстеження скульптур та інтерв’ю митців). Наукова новизна дослідження полягає у систематизуванні нових фактологічних даних про пленерну скульптуру в контексті ландшафтного дизайну. Вперше у вітчизняному мистецтвознавстві розглянуто жанрово-стильові особливості деяких скульптурних робіт, які досі не були оприлюднені. Зафіксовані першоджерельні відомості від митців у вигляді актуальних інтерв’ю. Висновки. В результаті дослідження висвітлено процес становлення пленерної скульптури в якості малих архітектурних форм дизайнерського середовища парків. На основі здійсненого художнього аналізу комплексно виявлено вплив пленерної скульптури на ландшафтний дизайн, розкрито різні фактори взаємодії «скульптура-простір». Продемонстровано еволюцію та передумови виникнення явища симпозіумів скульптури у світі, зокрема в Британії, Австрії, Норвегії. У результаті дослідження витоків появи пленерів скульптури в Україні доведено, що мистецький рух «Подільський Оберіг», який виник у с. Буша Вінницької області, позитивно вплинув на культурне формування навколишнього середовища. В процесі дослідження проведено мистецтвознавчий аналіз окремих репрезентативних зразків авторських скульптур, створених у різний часовий період. Це дало змогу окреслити стилістичні напрямки, які дали імпульс для пошуку ідейно-пластичних тенденцій, враховуючи фактори взаємодії «скульптура-простір». Вивчено розробку дизайну ландшафтного середовища бушанського парку, охарактеризовано ряд реалізованих дизайнерських проєктів малих архітектурних форм.
Посилання
Baburina, N. M. (Comp.). (1980). Skul’ptura v plenere: po materialam vystavok "Riga-72", "Riga-76", "Skul’ptura i tsvety" [Sculpture in the open air: Based on materials from the exhibitions "Riga- 72", "Riga-76", "Sculpture and Flowers"]. Izobrazitel’noe iskusstvo [in Russian].
Clasper, J. [@johnnyclasper]. (n.d.). Home [Instagram page]. Instagram. Retrieved January 12, 2023, from https://www.instagram.com/johnnyclasper/ [in English].
Donchenko, S. A. (2020, September 1). Zapys interviu z Donchenkom Serhiiem Alimovychem 1961 r. n., m. Yampil, Mohyliv-Podilskyi raion, Vinnytska obl. [Recording of an interview with Donchenko Serhii Alimovych, born in 1961, Yampil, Mogilev-Podilskyi district, Vinnytsia region] (H. Trotsenko, Interviewer). In the author’s personal archive [in Ukrainian].
Dudarets, V. (2015). Blahoustrii terytorii u landshaftnomu dyzaini ta yoho osoblyvosti [Landscaping in landscape design and its features]. Visnyk of Lviv National Academy of Arts, 26, 118–127 [in Ukrainian].
Izmenyi-Neuber, C. (2015). Gehen am Mitterberg in Pöttsching von Stein zu Stein [Walking from stone to stone on the Mitterberg in Pöttsching] [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. https://doi.org/10.34726/hss.2015.28141 [in German].
Lysenko, L. O. (2005). Ukrainska skulptura na mizhnarodnykh sympoziumakh [Ukrainian sculpture at international symposia]. Art Research of Ukraine, 5, 333–340 [in Ukrainian].
Odrekhivskyi, V. V. (2018). Ukrainska skulptura kintsia XX – pochatku XXI stolittia: transformatsii monumentalnoho formotvorennia [Ukrainian sculpture of the end of the 20th – beginning of the 21st century: Transformations of monumental form-making] [PhD Dissertation, National Academy of Fine Arts and Architecture] [in Ukrainian].
Pirniak, O. O. (2021, August 12). Zapys interviu z Pirniakom Oleksandrom Oleksandrovychem 1953 r. n., z s. Busha, Vinnytska obl. [Recording of an interview with Oleksandr Oleksandrovych Pirniak, born in 1953, from the village of Busha, Vinnytsia region] (H. Trotsenko, Interviewer). In the author’s personal archive [in Ukrainian].
Protas, M. (2002). Tradytsiinyi symvolizm skulpturnykh pleneriv [Traditional symbolism of sculptural plein airs]. Rodovid: naukovi zapysky do istorii kultury, 18–19, 153–163 [in Ukrainian].
Protas, M. (2012). Skul’pturnye simpoziumy Ukrainy: stilistiko-paradigmal’naya evolyutsiya [Sculptural symposia of Ukraine: Stylistic and paradigmatic evolution]. Feniks [in Russian].
Protas, M. (2006). Ukrainska skulptura XX st. [Ukrainian sculpture of the 20th century] [Monograph]. Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
Stace, A. (2008). Sculpture Parks and Trails of England. Bloomsbury [in English].
Streltsova, M. V. (2019). Spetsyfika parkiv landshaftnoi skulptury Ukrainy u riznykh sympoziumnykh modeliakh [Specific features of landscape sculpture parks of Ukraine in various symposium models]. Ukrainian Academy of Art, 28, 149–154. https://doi.org/10.33838/naoma.28.2019.149-154 [in Ukrainian].
Streltsova, M. V. (2023). Sympoziumnyi rukh Ukrainy ta svitova skulpturna praktyka kintsia XX – pochatku XXI stolit [Symposium movement of Ukraine and world sculptural practice of the late 20th – early 21st centuries] [Doctoral Dissertation, National Academy of Fine Arts and Architecture] [in Ukrainian].
Sych, M. O. (2013). Osoblyvosti parkovoi skulptury ta parkiv skulptur: svitovyi aspekt [Peculiarities of park sculpture and sculpture parks: Global aspect]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 3, 150–153 [in Ukrainian].
Trotsenko, H. O. (2019). Plenernyi rukh u vidrodzhenni kamenotesnoho mystetstva Vinnychchyny kintsia XX – pochatku XXI stolittia [Plein air movement in the revival of stone carvingart in Vinnytsia region within 20th – beginning of the 21st century]. The Ethnology Notebooks, 1(145), 120–129. https://doi.org/10.15407/nz2019.01.120 [in Ukrainian].
Varyvonchyk, A. (2022). Tendentsii ta perspektyvy landshaftnoho dyzainun [Landscape design trends and prospects]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 46, 221–227. https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258799 [in Ukrainian].
Vynokur, I. S., Aloshkin, O. M., Zabashta, R. V., Petrov, M. B., Petrovskyi, V. M., Pirniak, O. M., & Stepankov, V. S. (1991). Busha: istoryko kraieznavchi narysy [Busha: Historical and regional essays]. Redaktsiino-vydavnychyi viddil [in Ukrainian].
Yefimova, A. V. (2016). Suchasne mystetstvo v miskomu prostori: perspektyvy ta shliakhy rozvytku v Ukraini [Contemporary art in the urban space: Prospects and ways of development in Ukraine]. Visnyk of Lviv National Academy of Arts, 28, 143–152. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.51660 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.