Пленерна скульптура як елемент ландшафтного дизайну на вінниччині кінця ХХ–початку ХХІ ст.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292155

Ключові слова:

ландшафтний дизайн, пленерна скульптура, камінь, симпозіумний рух, Буша, Вінниччина

Анотація

Мета статті проаналізувати специфіку явища пленерної скульптури в контексті ландшафтного дизайну на Вінниччині кін. ХХ–поч. ХХІ ст. Методи дослідження. В роботі використовуються такі методи як історично-порівняльний, емпіричний, фактологічно-описовий, аналіз польових досліджень (натурне обстеження скульптур та інтерв’ю митців). Наукова новизна дослідження полягає у систематизуванні нових фактологічних даних про пленерну скульптуру в контексті ландшафтного дизайну. Вперше у вітчизняному мистецтвознавстві розглянуто жанрово-стильові особливості деяких скульптурних робіт, які досі не були оприлюднені. Зафіксовані першоджерельні відомості від митців у вигляді актуальних інтерв’ю. Висновки. В результаті дослідження висвітлено процес становлення пленерної скульптури в якості малих архітектурних форм дизайнерського середовища парків. На основі здійсненого художнього аналізу комплексно виявлено вплив пленерної скульптури на ландшафтний дизайн, розкрито різні фактори взаємодії «скульптура-простір». Продемонстровано еволюцію та передумови виникнення явища симпозіумів скульптури у світі, зокрема в Британії, Австрії, Норвегії. У результаті дослідження витоків появи пленерів скульптури в Україні доведено, що мистецький рух «Подільський Оберіг», який виник у с. Буша Вінницької області, позитивно вплинув на культурне формування навколишнього середовища. В процесі дослідження проведено мистецтвознавчий аналіз окремих репрезентативних зразків авторських скульптур, створених у різний часовий період. Це дало змогу окреслити стилістичні напрямки, які дали імпульс для пошуку ідейно-пластичних тенденцій, враховуючи фактори взаємодії «скульптура-простір». Вивчено розробку дизайну ландшафтного середовища бушанського парку, охарактеризовано ряд реалізованих дизайнерських проєктів малих архітектурних форм.

Біографія автора

Ганна Троценко, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірантка

Посилання

Baburina, N. M. (Comp.). (1980). Skul’ptura v plenere: po materialam vystavok "Riga-72", "Riga-76", "Skul’ptura i tsvety" [Sculpture in the open air: Based on materials from the exhibitions "Riga- 72", "Riga-76", "Sculpture and Flowers"]. Izobrazitel’noe iskusstvo [in Russian].

Clasper, J. [@johnnyclasper]. (n.d.). Home [Instagram page]. Instagram. Retrieved January 12, 2023, from https://www.instagram.com/johnnyclasper/ [in English].

Donchenko, S. A. (2020, September 1). Zapys interviu z Donchenkom Serhiiem Alimovychem 1961 r. n., m. Yampil, Mohyliv-Podilskyi raion, Vinnytska obl. [Recording of an interview with Donchenko Serhii Alimovych, born in 1961, Yampil, Mogilev-Podilskyi district, Vinnytsia region] (H. Trotsenko, Interviewer). In the author’s personal archive [in Ukrainian].

Dudarets, V. (2015). Blahoustrii terytorii u landshaftnomu dyzaini ta yoho osoblyvosti [Landscaping in landscape design and its features]. Visnyk of Lviv National Academy of Arts, 26, 118–127 [in Ukrainian].

Izmenyi-Neuber, C. (2015). Gehen am Mitterberg in Pöttsching von Stein zu Stein [Walking from stone to stone on the Mitterberg in Pöttsching] [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. https://doi.org/10.34726/hss.2015.28141 [in German].

Lysenko, L. O. (2005). Ukrainska skulptura na mizhnarodnykh sympoziumakh [Ukrainian sculpture at international symposia]. Art Research of Ukraine, 5, 333–340 [in Ukrainian].

Odrekhivskyi, V. V. (2018). Ukrainska skulptura kintsia XX – pochatku XXI stolittia: transformatsii monumentalnoho formotvorennia [Ukrainian sculpture of the end of the 20th – beginning of the 21st century: Transformations of monumental form-making] [PhD Dissertation, National Academy of Fine Arts and Architecture] [in Ukrainian].

Pirniak, O. O. (2021, August 12). Zapys interviu z Pirniakom Oleksandrom Oleksandrovychem 1953 r. n., z s. Busha, Vinnytska obl. [Recording of an interview with Oleksandr Oleksandrovych Pirniak, born in 1953, from the village of Busha, Vinnytsia region] (H. Trotsenko, Interviewer). In the author’s personal archive [in Ukrainian].

Protas, M. (2002). Tradytsiinyi symvolizm skulpturnykh pleneriv [Traditional symbolism of sculptural plein airs]. Rodovid: naukovi zapysky do istorii kultury, 18–19, 153–163 [in Ukrainian].

Protas, M. (2012). Skul’pturnye simpoziumy Ukrainy: stilistiko-paradigmal’naya evolyutsiya [Sculptural symposia of Ukraine: Stylistic and paradigmatic evolution]. Feniks [in Russian].

Protas, M. (2006). Ukrainska skulptura XX st. [Ukrainian sculpture of the 20th century] [Monograph]. Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Stace, A. (2008). Sculpture Parks and Trails of England. Bloomsbury [in English].

Streltsova, M. V. (2019). Spetsyfika parkiv landshaftnoi skulptury Ukrainy u riznykh sympoziumnykh modeliakh [Specific features of landscape sculpture parks of Ukraine in various symposium models]. Ukrainian Academy of Art, 28, 149–154. https://doi.org/10.33838/naoma.28.2019.149-154 [in Ukrainian].

Streltsova, M. V. (2023). Sympoziumnyi rukh Ukrainy ta svitova skulpturna praktyka kintsia XX – pochatku XXI stolit [Symposium movement of Ukraine and world sculptural practice of the late 20th – early 21st centuries] [Doctoral Dissertation, National Academy of Fine Arts and Architecture] [in Ukrainian].

Sych, M. O. (2013). Osoblyvosti parkovoi skulptury ta parkiv skulptur: svitovyi aspekt [Peculiarities of park sculpture and sculpture parks: Global aspect]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 3, 150–153 [in Ukrainian].

Trotsenko, H. O. (2019). Plenernyi rukh u vidrodzhenni kamenotesnoho mystetstva Vinnychchyny kintsia XX – pochatku XXI stolittia [Plein air movement in the revival of stone carvingart in Vinnytsia region within 20th – beginning of the 21st century]. The Ethnology Notebooks, 1(145), 120–129. https://doi.org/10.15407/nz2019.01.120 [in Ukrainian].

Varyvonchyk, A. (2022). Tendentsii ta perspektyvy landshaftnoho dyzainun [Landscape design trends and prospects]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 46, 221–227. https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258799 [in Ukrainian].

Vynokur, I. S., Aloshkin, O. M., Zabashta, R. V., Petrov, M. B., Petrovskyi, V. M., Pirniak, O. M., & Stepankov, V. S. (1991). Busha: istoryko kraieznavchi narysy [Busha: Historical and regional essays]. Redaktsiino-vydavnychyi viddil [in Ukrainian].

Yefimova, A. V. (2016). Suchasne mystetstvo v miskomu prostori: perspektyvy ta shliakhy rozvytku v Ukraini [Contemporary art in the urban space: Prospects and ways of development in Ukraine]. Visnyk of Lviv National Academy of Arts, 28, 143–152. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.51660 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-30

Як цитувати

Троценко, Г. (2023). Пленерна скульптура як елемент ландшафтного дизайну на вінниччині кінця ХХ–початку ХХІ ст. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 6(2), 311–326. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292155

Номер

Розділ

ДИЗАЙН СЕРЕДОВИЩА