Дослідження міського середовища у навчальному проєктуванні об’єктів дизайну для громадських просторів
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292160Ключові слова:
передпроєктний аналіз, дизайн середовища, громадський простір, предметно-просторове середовище, метод проєктівАнотація
Метою дослідження є пошук шляхів залучення студентів спеціальності «Дизайн середовища» до вирішення засобами дизайну реальних проблем відкритих громадських просторів міст під час навчального процесу. Методи дослідження. Застосовано загальнонаукові методи теоретичного дослідження: аналіз і синтез, узагальнення та порівняння, комплексний підхід. Наукова новизна. Зважаючи на актуальність створення в міському середовищі якісних публічних місць та значну кількість проблем, пов’язаних із розміщенням елементів дизайну у громадському просторі, обґрунтовано необхідність включити в навчальний процес студентів спеціальності «Дизайн середовища» дослідження реального міського середовища з метою покращення його якості на художньо-дизайнерському рівні. Запропоновано навчальне завдання щодо обґрунтування концепції створення поліфункціонального об’єкта дизайну з вираженими художньо-образними характеристиками y громадському просторі. Розкрито послідовність базових кроків передпроєктного дослідження, призначеного спрямувати студента до аналізу з позицій дизайну стану громадських просторів, у яких студенти можуть відчути себе як проєктантами, так і безпосередніми користувачами. В основі розробленого навчального завдання покладено методику виконання передпроєктних досліджень та формування концептуальних ідей у галузі дизайну середовища, а основним методом навчання обрано метод проєктів (як сукупність дослідницьких проблемних методів творчого спрямування). Висновки. Запропоноване передпроєктне дослідження може проводитися в складі курсового, дипломного проєктування, або як окреме завдання у процесі вивчення професійних дисциплін зі спеціальності «Дизайн середовища». Знайомство студентів з реальними проблемами міського середовища та залучення їх до вирішення даних проблем у навчальному процесі застереже від нехтування ними у подальшій професійній діяльності. У результаті виконання завдання студенти навчаться помічати і виокремлювати елементи міського середовища, критично ставитися до об’єктів дизайну в публічному просторі, підходити до їхнього проєктування лише після системного передпроєктного аналізу, розуміти важливість візуальної чистоти простору і цінувати цілісність архітектурної композиції. Обґрунтування студентами прийнятих рішень у вигляді презентації перед колегами сприяє критичному оцінюванню власних ідей та підготовці до активної участі у громадських проєктах з метою підвищення їхньої комфортності, соціальної привабливості і безпечності громадського середовища населених пунктів.
Посилання
Bezliubchenko, O. S., Zavalnyi, O. V., & Chernonosova, T. O. (2011). Planuvannia i blahoustrii mist [Planning and development of cities]. Kharkiv National Academy of Municipal Economy [in Ukrainain].
Chepurna, S. M., Zhydkova, T. V., & Chepurna, M. Ye. (2019). Monitorynh rozvytku miskoho seredovyshcha z vykorystanniam pryntsypiv miskoho dyzainu [Principles of urban design are using for monitoring the development of urban areas]. Modern Technologies and Methods of Calculation in Construction, 12, 221–228. https://doi.org/10.36910/6775-2410-6208-2019-2(12)-27 [in Ukrainain].
Denysenko, Yu. M. (2011). Klasyfikatsiia elementiv ta obiektiv miskoho dyzainu [Classification of urban design elements and objects]. Problems of the Theory and History of Architecture of Ukraine, 11, 253–264 [in Ukrainain].
Departament mistobuduvannia ta arkhitektury. (2015). Posibnyk z vulychnoho dyzainu m. Kyieva [Guide to street design in Kyiv]. Kyiv Institute of Urban Civil Designing. https://bit.ly/3uvGVhe [in Ukrainain].
Downtown streetscape guidelines. (2019). City of Burlington. https://www.burlington.ca/en/planning-and-development/resources/Urban-Design-Guidelines/Downtown-Streetscape-Guidelines.pdf [in English].
Idak, Yu. V. (2020). Osnovy teorii morfolohii mista [Bases of the theory of morphology of the city] [Abstract of DSc Dissertation, Lviv Polytechnic National University] [in Ukrainain].
Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy. (2014). Manuál tvorby veřejných prostranství hlavního města Prahy. https://iprpraha.cz/assets/files/files/b956942f2d4563de94d21c8c97679009.pdf [in Czech].
Klishch, O. (2019). Dyzain vidkrytykh hromadskykh prostoriv u konteksti svitovykh tendentsii miskoho planuvannia [Design of open public spaces in the context of world trends in city planning]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 2(1), 6–15. https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.1.2019.170352 [in Ukrainain].
Lviv City Council. (2012). Kompleksna stratehiia rozvytku Lvova 2012–2025 rr. [Comprehensive development strategy of Lviv 2012–2025]. https://bit.ly/46ryvEO [in Ukrainain].
Nahornyi, P. A. (2004). Dyzain arkhitekturnoho seredovyshcha istorychnykh kvartaliv mista [Design of the architectural environment of the historical quarters of the city] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkiv State Technical University of Civil Engineering and Architecture] [in Ukrainain].
Obukhovska, L. V. (2018, April 20). Sposoby formoutvorennia polifunktsionalnykh malykh arkhitekturnykh form [Methods of formation of polifunctional small architectural forms]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Actual problems of modern design] [Conference proceedings] (Vol. 2, pp. 184–187). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainain].
Obukhovska, L. V. (2021). Rekomendatsii dlia dyzain-proektuvannia polifunktsionalnykh malykh arkhitekturnykh form: vprovadzhennia u navchalnyi protses pidhotovky fakhivtsiv-dyzaineriv seredovyshcha [Recommendations for designing of polifunctional small architectural forms: Introduction to the educational process of environmental designers]. In V. V. Karpova (Ed.), Arkhitektura, budivnytstvo, dyzain v osvitnomu prostori [Architecture, construction, design in the educational space] (pp. 355–368). Baltija Publishing [in Ukrainain].
Oliinyk, O. P. (2021). Prostorovyi syntaksys yak instrument doslidzhennia struktury ta konfihuratsii hromadskoho prostoru [Spatial syntax as a tool for studying the structure and configuration of public spaces]. Urban Development and Spatial Planning, 76, 195–204. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2021.76.195-204 [in Ukrainain].
Pshinka, N. (2020, April 23). Art-dyzain v konteksti suchasnykh publichnykh khudozhnikh praktyk [Art design in the frame of modern public artistic practices]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Actual problems of modern design] [Conference proceedings] (Vol. 1, pp. 74–78). Kyiv National University of Technology and Design [in Ukrainain].
Public Works and Infrastructure Committee. (2019). City of Toronto: Streetscape manual user guide. https://www.toronto.ca/wp-content/uploads/2019/05/906c-city-planning-streetscape-manual-user-guide.pdf [in English].
Shubovych, S. O. (2008). Mifopoetychna kultura v estetytsi mista (naukovi osnovy – mystetstvo – arkhitektura) [Public spaces as a component of multifunctional residential and public complexes]. Kharkiv National Academy of Municipal Economy [in Ukrainain].
Shuliar, A. R. (2013). Hromadski prostory yak skladova bahatofunktsionalnykh zhytlovo-hromadskykh kompleksiv [Public spaces as a component of multifunctional residential and public complexes]. Current Problems of Architecture and Urban Planning, 34, 568–576 [in Ukrainain].
Shylo, O. V., & Ivashko, O. D. (2016). Monumentalne mystetstvo i strit-art v suchasnomu miskomu prostori [Monumental art and street art in modern urban space]. Scientific Bulletin of Building, 2(84), 74–78 [in Ukrainain].
Sosnova, N. S. (2021). Teoretyko-metodolohichni osnovy formuvannia hromadskykh prostoriv mist Ukrainy [Theoretical and methodological foundations of the formation of public spaces in the cities of Ukraine] [Abstract of DSc Dissertation, Lviv Polytechnic National University] [in Ukrainain].
Tadeush, O. M. (2017). Metod proektiv yak forma produktyvnoho navchannia studentiv [Project method as an effective learning form teaching students]. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 16: Creative Personality of a Teacher: Problems of Theory and Practice, 29(39), 142–146 [in Ukrainain].
Timokhin, V. O., Shebek, N. M., Malik, T. V., Zhytkova, N. Yu., Shemsedinov, H. I., Chudutova, O. P., Myronenko, V. P., Bavykin, Ye. M., Shchurova, V. A., Suprunovych, Yu. O., Tretiak, Yu. V., & Ivanchenko, O. V. (2010). Osnovy dyzainu arkhitekturnoho seredovyshcha [Basics of architectural environment design]. Kyiv National University of Construction and Architecture [in Ukrainain].
United Nations. (2016). Nova prohrama rozvytku mist [New urban agenda]. http://uploads.habitat3.org/hb3/NUA-Ukrainian.pdf [in Ukrainain].
Zavarzin, O. O. (2020). Dyzain arkhitekturnoho seredovyshcha [Architectural environment design] [Course of lectures]. National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainain].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.