Дослідження міського середовища у навчальному проєктуванні об’єктів дизайну для громадських просторів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292160

Ключові слова:

передпроєктний аналіз, дизайн середовища, громадський простір, предметно-просторове середовище, метод проєктів

Анотація

Метою дослідження є пошук шляхів залучення студентів спеціальності «Дизайн середовища» до вирішення засобами дизайну реальних проблем відкритих громадських просторів міст під час навчального процесу. Методи дослідження. Застосовано загальнонаукові методи теоретичного дослідження: аналіз і синтез, узагальнення та порівняння, комплексний підхід. Наукова новизна. Зважаючи на актуальність створення в міському середовищі якісних публічних місць та значну кількість проблем, пов’язаних із розміщенням елементів дизайну у громадському просторі, обґрунтовано необхідність включити в навчальний процес студентів спеціальності «Дизайн середовища» дослідження реального міського середовища з метою покращення його якості на художньо-дизайнерському рівні. Запропоновано навчальне завдання щодо обґрунтування концепції створення поліфункціонального об’єкта дизайну з вираженими художньо-образними характеристиками y громадському просторі. Розкрито послідовність базових кроків передпроєктного дослідження, призначеного спрямувати студента до аналізу з позицій дизайну стану громадських просторів, у яких студенти можуть відчути себе як проєктантами, так і безпосередніми користувачами. В основі розробленого навчального завдання покладено методику виконання передпроєктних досліджень та формування концептуальних ідей у галузі дизайну середовища, а основним методом навчання обрано метод проєктів (як сукупність дослідницьких проблемних методів творчого спрямування). Висновки. Запропоноване передпроєктне дослідження може проводитися в складі курсового, дипломного проєктування, або як окреме завдання у процесі вивчення професійних дисциплін зі спеціальності «Дизайн середовища». Знайомство студентів з реальними проблемами міського середовища та залучення їх до вирішення даних проблем у навчальному процесі застереже від нехтування ними у подальшій професійній діяльності. У результаті виконання завдання студенти навчаться помічати і виокремлювати елементи міського середовища, критично ставитися до об’єктів дизайну в публічному просторі, підходити до їхнього проєктування лише після системного передпроєктного аналізу, розуміти важливість візуальної чистоти простору і цінувати цілісність архітектурної композиції. Обґрунтування студентами прийнятих рішень у вигляді презентації перед колегами сприяє критичному оцінюванню власних ідей та підготовці до активної участі у громадських проєктах з метою підвищення їхньої комфортності, соціальної привабливості і безпечності громадського середовища населених пунктів.

Біографії авторів

Ольга Оконченко, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат архітектури, доцент

Ігор Оконченко, Київський національний університет культури і мистецтв

Старший викладач

Посилання

Bezliubchenko, O. S., Zavalnyi, O. V., & Chernonosova, T. O. (2011). Planuvannia i blahoustrii mist [Planning and development of cities]. Kharkiv National Academy of Municipal Economy [in Ukrainain].

Chepurna, S. M., Zhydkova, T. V., & Chepurna, M. Ye. (2019). Monitorynh rozvytku miskoho seredovyshcha z vykorystanniam pryntsypiv miskoho dyzainu [Principles of urban design are using for monitoring the development of urban areas]. Modern Technologies and Methods of Calculation in Construction, 12, 221–228. https://doi.org/10.36910/6775-2410-6208-2019-2(12)-27 [in Ukrainain].

Denysenko, Yu. M. (2011). Klasyfikatsiia elementiv ta obiektiv miskoho dyzainu [Classification of urban design elements and objects]. Problems of the Theory and History of Architecture of Ukraine, 11, 253–264 [in Ukrainain].

Departament mistobuduvannia ta arkhitektury. (2015). Posibnyk z vulychnoho dyzainu m. Kyieva [Guide to street design in Kyiv]. Kyiv Institute of Urban Civil Designing. https://bit.ly/3uvGVhe [in Ukrainain].

Downtown streetscape guidelines. (2019). City of Burlington. https://www.burlington.ca/en/planning-and-development/resources/Urban-Design-Guidelines/Downtown-Streetscape-Guidelines.pdf [in English].

Idak, Yu. V. (2020). Osnovy teorii morfolohii mista [Bases of the theory of morphology of the city] [Abstract of DSc Dissertation, Lviv Polytechnic National University] [in Ukrainain].

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy. (2014). Manuál tvorby veřejných prostranství hlavního města Prahy. https://iprpraha.cz/assets/files/files/b956942f2d4563de94d21c8c97679009.pdf [in Czech].

Klishch, O. (2019). Dyzain vidkrytykh hromadskykh prostoriv u konteksti svitovykh tendentsii miskoho planuvannia [Design of open public spaces in the context of world trends in city planning]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 2(1), 6–15. https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.1.2019.170352 [in Ukrainain].

Lviv City Council. (2012). Kompleksna stratehiia rozvytku Lvova 2012–2025 rr. [Comprehensive development strategy of Lviv 2012–2025]. https://bit.ly/46ryvEO [in Ukrainain].

Nahornyi, P. A. (2004). Dyzain arkhitekturnoho seredovyshcha istorychnykh kvartaliv mista [Design of the architectural environment of the historical quarters of the city] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkiv State Technical University of Civil Engineering and Architecture] [in Ukrainain].

Obukhovska, L. V. (2018, April 20). Sposoby formoutvorennia polifunktsionalnykh malykh arkhitekturnykh form [Methods of formation of polifunctional small architectural forms]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Actual problems of modern design] [Conference proceedings] (Vol. 2, pp. 184–187). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainain].

Obukhovska, L. V. (2021). Rekomendatsii dlia dyzain-proektuvannia polifunktsionalnykh malykh arkhitekturnykh form: vprovadzhennia u navchalnyi protses pidhotovky fakhivtsiv-dyzaineriv seredovyshcha [Recommendations for designing of polifunctional small architectural forms: Introduction to the educational process of environmental designers]. In V. V. Karpova (Ed.), Arkhitektura, budivnytstvo, dyzain v osvitnomu prostori [Architecture, construction, design in the educational space] (pp. 355–368). Baltija Publishing [in Ukrainain].

Oliinyk, O. P. (2021). Prostorovyi syntaksys yak instrument doslidzhennia struktury ta konfihuratsii hromadskoho prostoru [Spatial syntax as a tool for studying the structure and configuration of public spaces]. Urban Development and Spatial Planning, 76, 195–204. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2021.76.195-204 [in Ukrainain].

Pshinka, N. (2020, April 23). Art-dyzain v konteksti suchasnykh publichnykh khudozhnikh praktyk [Art design in the frame of modern public artistic practices]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Actual problems of modern design] [Conference proceedings] (Vol. 1, pp. 74–78). Kyiv National University of Technology and Design [in Ukrainain].

Public Works and Infrastructure Committee. (2019). City of Toronto: Streetscape manual user guide. https://www.toronto.ca/wp-content/uploads/2019/05/906c-city-planning-streetscape-manual-user-guide.pdf [in English].

Shubovych, S. O. (2008). Mifopoetychna kultura v estetytsi mista (naukovi osnovy – mystetstvo – arkhitektura) [Public spaces as a component of multifunctional residential and public complexes]. Kharkiv National Academy of Municipal Economy [in Ukrainain].

Shuliar, A. R. (2013). Hromadski prostory yak skladova bahatofunktsionalnykh zhytlovo-hromadskykh kompleksiv [Public spaces as a component of multifunctional residential and public complexes]. Current Problems of Architecture and Urban Planning, 34, 568–576 [in Ukrainain].

Shylo, O. V., & Ivashko, O. D. (2016). Monumentalne mystetstvo i strit-art v suchasnomu miskomu prostori [Monumental art and street art in modern urban space]. Scientific Bulletin of Building, 2(84), 74–78 [in Ukrainain].

Sosnova, N. S. (2021). Teoretyko-metodolohichni osnovy formuvannia hromadskykh prostoriv mist Ukrainy [Theoretical and methodological foundations of the formation of public spaces in the cities of Ukraine] [Abstract of DSc Dissertation, Lviv Polytechnic National University] [in Ukrainain].

Tadeush, O. M. (2017). Metod proektiv yak forma produktyvnoho navchannia studentiv [Project method as an effective learning form teaching students]. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 16: Creative Personality of a Teacher: Problems of Theory and Practice, 29(39), 142–146 [in Ukrainain].

Timokhin, V. O., Shebek, N. M., Malik, T. V., Zhytkova, N. Yu., Shemsedinov, H. I., Chudutova, O. P., Myronenko, V. P., Bavykin, Ye. M., Shchurova, V. A., Suprunovych, Yu. O., Tretiak, Yu. V., & Ivanchenko, O. V. (2010). Osnovy dyzainu arkhitekturnoho seredovyshcha [Basics of architectural environment design]. Kyiv National University of Construction and Architecture [in Ukrainain].

United Nations. (2016). Nova prohrama rozvytku mist [New urban agenda]. http://uploads.habitat3.org/hb3/NUA-Ukrainian.pdf [in Ukrainain].

Zavarzin, O. O. (2020). Dyzain arkhitekturnoho seredovyshcha [Architectural environment design] [Course of lectures]. National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainain].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-30

Як цитувати

Оконченко, О., & Оконченко, І. (2023). Дослідження міського середовища у навчальному проєктуванні об’єктів дизайну для громадських просторів. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 6(2), 340–352. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292160

Номер

Розділ

ДИЗАЙН СЕРЕДОВИЩА