Баламути – традиційні українські ювелірні прикраси ХІХ – початку ХХІ ст.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292162Ключові слова:
перли, парагони, шар перламутру давніх мушель, баламути, Вінниччина, Одещина, Черкащина, Кіровоградщина, ХІХ – початок ХХІ ст.Анотація
Мета – визначити джерела інспірацій і художні особливості баламутів в українській народній ноші ХІХ – початку ХХІ ст. Методи дослідження – онтологічний, герменевтичний, аксіологічний, історико-генетичний, історико-хронологічний, компаративний, соціокультурний, іконографічний, мистецтвознавчого аналізу. Інструментарій дослідження покликаний допомогти усвідомити джерела інспірацій і художні особливості баламутів в українських народних строях. Новизна дослідження ґрунтується на введенні до наукового обігу сутності поняття «баламути» в українських прикрасах ХІХ – початку ХХІ ст., зокрема, весільних. Висновки. з давніх давен на теренах сучасної України було заведено носити перли, причому, за наслідуванням елліно-скіфської та візантійської моди, спочатку – у середовищі чоловіків. Перли були частиною ініціаційних прикрас представників еліт Сасанідського Ірану від часів Шапура І, що правив у ІІІ ст. н.е., і Шапура ІІ (правив у ІV ст.), а також поступово стали частиною культури грецьких колоній Криму й на Причорномор’ї. Перли з доби античності були відзнакою ініціаційних стемм (спочатку стрічок, прикрашених круглими та краплеподібними перлами, а згодом і чільцевих обручів – короноподібних діадем). Після перших віків по Різдву Христовому означені аксесуари, що змінили лаврові вінці язичницького часу, стали частиною довершеного образу римського імператора. Так, вже у ІV ст., за прообразом сасанідських коронаційних прикрас, син Костянтина Великого імператор Констанцій ІІ (337–361 рр.) носив діадему з перлинною обниззю. Юстиніан Великий, іллірієць за походженням, у 548 р. зображався у короні з пропендулями та фібулі з перлами, надалі перли закріпилися серед коронаційних аксесуарів наступних династій візантійських правителів, котрі мали як східні (насамперед, перські й вірменські), так і західні (балканські) корені. Враховуючи, що за кілька століть спадкоємиці візантійських імператорів почали виходити заміж за києворуських князів, дана традиція використання перлів поступово стала частиною місцевих звичаїв. Так, вже на Х століття син Ігоря й Ольги Святослав носив колт з перлами і червоним гранатом у вусі. Надалі перли, у тому числі, скам’янілі, викопні, виконані з товстого шару перламутру давніх мушель (баламути), від ХІХ ст. поступово стали частиною українських весільних строїв.
Посилання
Balamuty. (2020, March 22). VydymoNevydymo. http://vydymonevydymo.in.ua/balamuty/ [in Ukrainian].
De Morant, H. (1981). Historia Sztuki Zdobniczej od pradziejów do współczesności (E. Birkenmaijer, R. Bobrow, H. Chojnacka, M. Płomińska, A. Weryho, Trans.). Arkady [in English].
Maliuta, I. (2009, September 25–October 1). Zahubyly namysto... I "zbalamutyly" nazvu [They lost the necklace... And "confused" the name]. Kultura i zhyttia, 38, 28 [in Ukrainian].
Onatskyi, Ye. (1959). Ukrainska mala entsyklopediia [Ukrainian small encyclopedia] (Book 5). Nakladom Administratury UAPTs v Arhentyni [in Ukrainain].
Osoblyvosti perliv riznykh vydiv [Features of pearls of different types]. (2023). Zlato.ua. https://zlato.ua/uk-ua/news/porady_ekspertiv/osoblivosti_perliv_riznikh_vidiv_/ [in Ukrainain].
Pamiat Natsii. (2019, June 27). Balamuty. Facebook. https://www.facebook.com/152271798946764/photos/a.152386518935292/447017806138827/?type=3 [in Ukrainain].
Pirivatric, S. (2011). The Boyana Church portraits. A contribution to the prosopography of sebastocrator Kaloyan. In B. Penkova (Ed.), Boyanskata tsŭrkva mezhdu Iztoka i Zapada v izkustvoto na khristiyanska Evropa [The Boyana Church between the East and the West in the art of the Christian Europe] (pp. 16–39). National Museum of History [in English].
Romanenkova, Yu. (2022). Perly-parahony v zakhidnoievropeiskomu yuvelirnomu mystetstvi XVI–XIX st. [Paragon pearls in the Western European jewellery art of the 16th–19th centuries]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 47, 15–20. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269519 [in Ukrainain].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.