Олімпійський парадний костюм у контексті культурної експансії/окупації: до визначення понять

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292164

Ключові слова:

дизайн одягу, костюм, культура, культурна експансія, олімпійський парадний костюм, професійна спортивна екіпіровка, одяг для олімпійського селища, художньо-інформаційна ідентифікація

Анотація

Мета статті – формування понятійно-термінологічної складової дослідження олімпійського парадного костюма в контексті культурної експансії. Методологія дослідження передбачає використання загальнологічних методів об’єктивної аналітики дизайну олімпійського парадного костюма та аналіз наукових джерел, які стали підґрунтям для формування понятійно-термінологічного апарату дослідження. Наукова новизна полягає у тому, що вперше в науковій площині здійснено спробу сформувати понятійно-термінологічний апарат дослідження олімпійського парадного костюма в контексті культурної експансії. Висновки. Олімпійський парадний костюм є ретранслятором знаково-символічних повідомлень, що відображає суть культури певної країни та слугує засобом її присутності на міжнародних змаганнях. На відміну від професійної спортивної екіпіровки (форми), головна функція даного костюма має смислове навантаження маніфестації культури країни. Враховуючи специфіку Олімпіади, проєктування костюма для Параду націй – це творчість, яка віддзеркалює історичний стан епохи – політичний, економічний, культурний та соціальний її контекст. Олімпійський парадний костюм є не тільки модним продуктом, а й об’єктом мистецтвознавства, за допомогою художньо-інформаційної ідентифікації він відтворює стан суспільства в його певному історичному зрізі. Понятійно-термінологічний апарат є фундаментальною складовою будь-якого дослідження. Відсутність визначення понять спричиняє «розмивання» значень використаних термінів, дозволяє ситуативно ними спекулювати та унеможливлює впровадження механізмів для притягнення до відповідальності адептів пропаганди, які використовують візуальну мову як засіб навіювання потрібних наративів політичного замовлення країни, що веде експансійну політику. Культурна експансія, в межах якої досліджується олімпійський парадний костюм, є частиною підривної діяльності стадії деморалізації супротивника. Це явище характеризується просуванням хибних інформаційних повідомлень у культурному продукті, процес впровадження якого не має конкретного часового проміжку. Культурна експансія реалізується через дифузіонізм, апропріацію та екстраполяцію надбання культури однієї держави іншою і має офіційний або неофіційних характер, що є загрозою національній безпеці в сфері культури та інформації.

Біографія автора

Тетяна Михайлова, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірантка

Посилання

Barthes, R. (1967). Système de la mode [Fashion system]. Seuil [in French].

Best and worst Olympic opening ceremony outfits. (2014, February 7). USA Today. https://www.usatoday.com/picture-gallery/sports/olympics/sochi/2014/02/07/best-and-worst-olympic-opening-ceremony-outfits/5288767/ [in English].

Bilei-Ruban, N., Siedoukhova, Ye., & Halushchak, E. (2016). Prohnozuvannia mody ta osoblyvosti formuvannia dyzain-prohnozu na osnovi tsyklichnoho pidkhodu [Fashion forecasting and peculiarities of forming a design forecast based on a cyclic approach]. The Fashion & Textiles Industry, 4(247), 27–30 [in Ukrainian].

Czarnowski, S. (1938). Kultura [Culture]. Wiedza i Życie [in Polish].

Kikot, A. (2010). Kostium v ukrainskii kulturi: henderni reprezentatsii [Costume in Ukrainian culture: Gender representations] [Abstract of DSc Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].

Korinnyi, M., & Shevchenko, V. F. (2003). Korotkyi entsyklopedychnyi slovnyk z kultury [Short encyclopedic dictionary of culture]. Ukraina [in Ukrainian].

Kroeber, A., & Kluckhohn, C. (1952). Culture: A critical review of concepts and definitions. Harvard University [in English].

Krotova, T. (2015). Klasychnyi kostium v yevropeiskii modi XIX – pochatku XXI stolittia: evoliutsiia form i khudozhno-stylovi osoblyvosti [Classic suit in European fashion of the XIX – early XXI centuries: Evolution of forms and artistic-stylistic peculiarities] [Abstract of DSc Dissertation, Lviv National Academy of Arts] [in Ukrainian].

Lahoda, O. (2007). Khudozhno-obrazni osoblyvosti kostiuma v dyzaini odiahu kintsia XX – pochatku XXI stolittia [PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts] [in Ukrainian].

Maierchyk, M. (2003). Odiah yak symvolichne tilo (na materialakh ukrainskoi tradytsiinoi kultury) [Clothes as a symbolic body (based on materials of traditional Ukrainian culture)]. In Tilo v tekstakh [Body in texts] [Conference proceedings] (pp. 69–82). M. Rylskyi Institute of Art Studies, Folkloristics and Ethnology of the NAS of Ukraine [in Ukrainian].

Miiller, N. (2006). Paris 1906: Inviting the artists. Journal of Olympic History, 14, 4–8. (Reprinted from One hundred years of olympic congresses. 1894–1994. History, objectives, achievements, pp. 69–78, by N. Muller, 1994, International Olympic Committee) [in English].

Moretti, A. (2007). New York Times coverage of the Soviet Union’s entrance into the Olympic Games. Sport History Review, 38(1), 55–72. https://doi.org/10.1123/shr.38.1.55 [in English].

Mykhailova, T. (2022a, June 23–24). Aidentyka olimpiiskoho paradnoho kostiuma yak komponent kulturnoi ekspansii [The identity of the Olympic parade costume as a component of cultural expansion]. In Informatsiia, komunikatsiia ta upravlinnia znanniamy v hlobalizovanomu sviti [Information, communication and knowledge management in a globalized world] [Conference proceedings] (pp. 224–226). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

Mykhailova, T. (2022b, December 8). Olimpiiskyi paradnyi kostium yak retransliator kulturnoi ekspansii [Olympic parade costume as a relay of cultural expansion]. In Mystetstvo i dyzain u XXI stolitti: konverhentsiia form i sensiv [Art and design in the 21st century: Convergence of forms and meanings] [Conference proceedings] (pp. 24–29). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

National Olympic Committee of Ukraine. (2008, July 25). Paradna forma Olimpiiskoi zbirnoi Ukrainy [Parade uniform of the Olympic team of Ukraine]. https://noc-ukr.org/photogalleries/paradna_forma_ol_mp_js_koji_zb_rnoji_ukrajini_25_lipn_a_2008_roku_/ [in Ukrainian].

National Olympic Committee of Ukraine. (2012, July 13). Predstavlena Olimpiiska forma zbirnoi komandy Ukrainy [The Olympic uniform of the national team of Ukraine is presented]. https://noc-ukr.org/news/80/ [in Ukrainian].

Nikolaieva, T., Shafranska, T., & Haiova, I. (2018). Doslidzhennia istorychnoho rozvytku sportyvnoho odiahu v formoutvorenni suchasnoho molodizhnoho kostiuma [Study of the historical development of sportswear in the formation of modern youth costume]. The Fashion & Textiles Industry, 1, 20–25 [in Ukrainian].

Putin, V. (2021, July 21). Ob istoricheskom edinstve russkih i ukraincev [About the historical unity of Russians and Ukrainians]. President of Russia. http://kremlin.ru/events/president/news/66182 [in Russian].

Rakova, O. (1912). Pokhoronni zvychai y obriady v seli Raranchu Chernovetskoho povita [Funeral customs and rites in the village of Raranchu, Chernivtsi district]. In Etnohrafichnyi zbirnyk [Ethnographic collection] (Vol. 31–32, pp. 338–347). Naukove Tovarystvo imeny Shevchenka [in Ukrainian].

Reymond, P. (2016, July 3–7). Garments of lights, sounds and wind olympic ceremonies costumes. In J. Pietsch (Ed.), Museums and Cultural Landscapes [Conference proceedings] (pp. 1–8). ICOM Costume Committee [in English].

Shandrenko, O. (2009). Zhanrovi oznaky mody pret-a-porte [Genre signs of ready-to-wear fashion]. Notes on Art Criticism, 15, 143–149 [in Ukrainian].

Tylor, E. B. (1920). Primitive culture: Researches into the development of mythology philosophy religion art and custom. J. Murray. (Original work published 1871) [in English].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2019, February 7). Proekt Zakonu pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv shchodo vdoskonalennia pravovoho rehuliuvannia khutrovoho vyrobnytstva v Ukraini [Draft Law on amendments to certain legislative acts on improving the legal regulation of fur production in Ukraine] (№ 10019). https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=65448 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-30

Як цитувати

Михайлова, Т. (2023). Олімпійський парадний костюм у контексті культурної експансії/окупації: до визначення понять. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 6(2), 366–379. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292164

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ОДЯГУ, АКСЕСУАРІВ, ІМІДЖУ