Знаково-символьні системи у художніх практиках українських митців 1960-70 рр. на прикладі монументально-декоративних панно Олега Єржиківського

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292169

Ключові слова:

айдентика, знаково-символьні дизайн-системи, графічний дизайн, монументальне мистецтво, брендування

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати паралелі між монументальним мистецтвом українських художників 1960-70х рр. та світовим графічним дизайном. Методи дослідження полягають у застосуванні формально-стилістичного аналізу творів мистецтва, а також – загальнонаукових методів аналізу й синтезу нових матеріалів, що вводяться в науковий обіг. Наукова новизна. Вперше проаналізовано стилістику виконання малодосліджених об’єктів монументально-декоративного мистецтва. Проведено зіставлення прийомів у створенні знаково-символьних та дизайн-систем. Визначено основні спільні концептуальні підходи у розробці, схожість тематичних напрямів і стилістичних підходів, діагностовано відмінності візуальної мови, пов’язані із застосуванням різних технік виконання. Вперше оприлюднено фото із приватного родинного архіву. Висновки. Попри загальну ідеологічну заангажованість радянського мистецького середовища у 1960-70х рр. траплялися твори, які, випереджаючи час, використовували матеріальний ресурс СРСР-УРСР для створення робіт на загальнозначущі теми (культура, наука, техніка, історія). Такими є панно Олега Єржиківського для монументальних споруд, створені ним під час роботи у 1963-1969 рр. у ЗНДІЕП (Київський зональний науково-дослідний інститут експериментального проєктування житлових та громадських будівель), які можна віднести до урбаністичної айдентики, позбавленої будь-якої пропагандистської комуністичної забарвленості у тематиці, а присвяченої скоріше цивілізаційним цінностям. Використовуючи набутки створення знаково-символьних систем попередніх історичних періодів, майстру вдалося створити власну стилістичну систему, яка існує поза часом і конкретним державним або суспільним замовленням. З погляду формотворення проаналізовані панно тяжіють до візуальної мови графічного дизайну і передбачають такі жанрові сектори, як айдентика, брендбуки, навігаційні системи для громадських просторів, маскоти для брендів тощо. Спільними ознаками, встановленими даним дослідженням, є: лаконізація зображення, ущільнення графічного висловлювання, розробка системи знаків, що сприймаються на рівні конвенційних символів, використання елементарної модульної сітки для розташування візуальних елементів і створення патернів (технологія збірних плит).

Біографії авторів

Андрій Будник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

В’ячеслав Снісаренко, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужений художник України, старший викладач

Анастасія Снісаренко-Єржиковська

Архітектор-дизайнер, художник-постановник телефільмів

Посилання

Bliumina, I. M. (2009). Yerzhykivskyi Oleh Serhiiovych. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 9). NASU Institute of Encyclopedic Research. https://esu.com.ua/article-19972 [in Ukrainian].

Budnyk, A. V. (2014, April 16–17). Znakovo-symvolni elementy v dyzaini ukrainskoho vydovyshchnoho plakatu pershoi polovyny XX st. [Iconic and symbolic elements in the design of the Ukrainian spectacular poster of the first half of the 20th century] [Conference report]. Etnodyzain v konteksti innovatsii XXI stolittia [Ethnodesign in the context of innovations of the 21st century], All-Ukrainian scientific and practical conference, Kyiv National University of Culture and Arts. Retrieved April 20, 2020, from http://knukim.edu.ua/wp-content/uploads/2014/04/programa-konferentsiyi.pdf [in Ukrainian].

Bychenkova, U., Kudinova, N., & Solomadina, A. (2019). Znak. Ukrainski tovarni znaky 1960–80-kh rokiv [Sign. Ukrainian trademarks of the 1960s and 80s]. IST [in Ukrainian].

Hromadsko-torhovelnyi tsentr "Pivnichnyi" [Civic and shopping center "Northern"] [Booklet]. (1969). Reklama [in Ukrainian].

Lyzohub, N. (2007). Liudyna u postiinomu poshuku [Man is in constant search]. Pensiia, 10(48), 38 [in Ukrainian].

Moliar, Ye. (2016, April 13). Radianska monumentalistyka: predmet dekomunizatsii chy urban-aidentyka [Soviet monumentalism: subject of decommunization or urban identity]. Mistosite. https://mistosite.org.ua/uk/articles/radianska-monumentalistyka-predmet-dekomunizatsii-chy-urban-aidentyka [in Ukrainian].

Ofitsiina emblema NATO [The official emblem of NATO]. (2022, November 27). In Wikipedia. https://bit.ly/46Aiuxb [in Ukrainian].

Oleh Yerzhykivskyi [Exhibition catalogue]. (2009). Uspikh i Kariera.

Petrova, I., & Lototska, S. (2020). Derzhavna polityka u sferi monumentalnoho mystetstva v URSR (50–80 rr. XX st.) [State policy in the sphere of monumental art in the Ukrainian SSR (50– 80s of the 20th century)]. In Travnevi studii: istoriia, politolohiia, mizhnarodni vidnosyny [May studies: history, political science, international relations] (Iss. 5, pp. 237–241). Vasyl’ Stus Donetsk National University. https://jts.donnu.edu.ua/article/view/8356 [in Ukrainian].

Shevchenko, L. (2016, March 3). Monstry modernizmu: eksperymentalnyi masyv Komsomolskyi na Darnytsi [Monsters of modernism: the experimental Komsomolsky massif on Darnytsia]. Khmarochos. https://hmarochos.kiev.ua/2016/03/03/monstri-modernizmu-eksperimentalniy-masiv-komsomolskiy-na-darnitsi/ [in Ukrainian].

Skliarenko, H. (n.d.). Materialy do istorii: Monumentalno-dekoratyvne mystetstvo Ukrainy druhoi polovyny XX stolittia [Materials for history: Monumental and decorative art of Ukraine of the second half of the 20th century]. Soviet mosaics in Ukraine. Retrieved April 20, 2020, from https://sovietmosaicsinukraine.org/media/uploads/text/Stynopis_G._Sklyarenko_MDArt_Stinopis_Galina_Sklyarenko_MDArt.pdf [in Ukrainian].

Skliarenko, H. (1987). Mystetstvo i misto. Rol monumentalno-dekoratyvnoho mystetstva u formuvanni estetychnoho seredovyshcha sotsialistychnoho mista [Art and the city. The role of monumental and decorative art in shaping the aesthetic environment of a socialist city]. Znannia [in Ukrainian].

The Kiev Organization of the National Union of Artists of Ukraine. (n.d.). Yerzhykivskyi Oleh Serhiiovych. http://konshu.org/section/painting/erzhykovckiy-oleg.html [in Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2015, April 29). Pro zasudzhennia komunistychnoho ta natsional-sotsialistychnoho (natsystskoho) totalitarnykh rezhymiv v Ukraini ta zaboronu propahandy yikhnoi symvoliky [On the condemnation of the communist and national socialist (Nazi) totalitarian regimes in Ukraine and the prohibition of propaganda of their symbols] (Law № 317-VIII). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/317-19#Text [in Ukrainian].

Yerzhykivskyi, O. S. (2022, December 15). Zapys interviu [Interview recording] (A. Snisarenko- Yerzhykovska, Interviewer). In the author’s personal archive. [in Ukrainian].

Zenkova, M. (2017). Kyivska shkola monumentalnoho mystetstva 1960–1970 rr. [Kyiv school of monumental art 1960–1970]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 32, 177–188. https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/32/Zenkova_177-188.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-30

Як цитувати

Будник, А., Снісаренко, В., & Снісаренко-Єржиковська, А. (2023). Знаково-символьні системи у художніх практиках українських митців 1960-70 рр. на прикладі монументально-декоративних панно Олега Єржиківського. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 6(2), 380–391. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292169

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО