Знаково-символьні системи у художніх практиках українських митців 1960-70 рр. на прикладі монументально-декоративних панно Олега Єржиківського
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292169Ключові слова:
айдентика, знаково-символьні дизайн-системи, графічний дизайн, монументальне мистецтво, брендуванняАнотація
Мета дослідження – проаналізувати паралелі між монументальним мистецтвом українських художників 1960-70х рр. та світовим графічним дизайном. Методи дослідження полягають у застосуванні формально-стилістичного аналізу творів мистецтва, а також – загальнонаукових методів аналізу й синтезу нових матеріалів, що вводяться в науковий обіг. Наукова новизна. Вперше проаналізовано стилістику виконання малодосліджених об’єктів монументально-декоративного мистецтва. Проведено зіставлення прийомів у створенні знаково-символьних та дизайн-систем. Визначено основні спільні концептуальні підходи у розробці, схожість тематичних напрямів і стилістичних підходів, діагностовано відмінності візуальної мови, пов’язані із застосуванням різних технік виконання. Вперше оприлюднено фото із приватного родинного архіву. Висновки. Попри загальну ідеологічну заангажованість радянського мистецького середовища у 1960-70х рр. траплялися твори, які, випереджаючи час, використовували матеріальний ресурс СРСР-УРСР для створення робіт на загальнозначущі теми (культура, наука, техніка, історія). Такими є панно Олега Єржиківського для монументальних споруд, створені ним під час роботи у 1963-1969 рр. у ЗНДІЕП (Київський зональний науково-дослідний інститут експериментального проєктування житлових та громадських будівель), які можна віднести до урбаністичної айдентики, позбавленої будь-якої пропагандистської комуністичної забарвленості у тематиці, а присвяченої скоріше цивілізаційним цінностям. Використовуючи набутки створення знаково-символьних систем попередніх історичних періодів, майстру вдалося створити власну стилістичну систему, яка існує поза часом і конкретним державним або суспільним замовленням. З погляду формотворення проаналізовані панно тяжіють до візуальної мови графічного дизайну і передбачають такі жанрові сектори, як айдентика, брендбуки, навігаційні системи для громадських просторів, маскоти для брендів тощо. Спільними ознаками, встановленими даним дослідженням, є: лаконізація зображення, ущільнення графічного висловлювання, розробка системи знаків, що сприймаються на рівні конвенційних символів, використання елементарної модульної сітки для розташування візуальних елементів і створення патернів (технологія збірних плит).
Посилання
Bliumina, I. M. (2009). Yerzhykivskyi Oleh Serhiiovych. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 9). NASU Institute of Encyclopedic Research. https://esu.com.ua/article-19972 [in Ukrainian].
Budnyk, A. V. (2014, April 16–17). Znakovo-symvolni elementy v dyzaini ukrainskoho vydovyshchnoho plakatu pershoi polovyny XX st. [Iconic and symbolic elements in the design of the Ukrainian spectacular poster of the first half of the 20th century] [Conference report]. Etnodyzain v konteksti innovatsii XXI stolittia [Ethnodesign in the context of innovations of the 21st century], All-Ukrainian scientific and practical conference, Kyiv National University of Culture and Arts. Retrieved April 20, 2020, from http://knukim.edu.ua/wp-content/uploads/2014/04/programa-konferentsiyi.pdf [in Ukrainian].
Bychenkova, U., Kudinova, N., & Solomadina, A. (2019). Znak. Ukrainski tovarni znaky 1960–80-kh rokiv [Sign. Ukrainian trademarks of the 1960s and 80s]. IST [in Ukrainian].
Hromadsko-torhovelnyi tsentr "Pivnichnyi" [Civic and shopping center "Northern"] [Booklet]. (1969). Reklama [in Ukrainian].
Lyzohub, N. (2007). Liudyna u postiinomu poshuku [Man is in constant search]. Pensiia, 10(48), 38 [in Ukrainian].
Moliar, Ye. (2016, April 13). Radianska monumentalistyka: predmet dekomunizatsii chy urban-aidentyka [Soviet monumentalism: subject of decommunization or urban identity]. Mistosite. https://mistosite.org.ua/uk/articles/radianska-monumentalistyka-predmet-dekomunizatsii-chy-urban-aidentyka [in Ukrainian].
Ofitsiina emblema NATO [The official emblem of NATO]. (2022, November 27). In Wikipedia. https://bit.ly/46Aiuxb [in Ukrainian].
Oleh Yerzhykivskyi [Exhibition catalogue]. (2009). Uspikh i Kariera.
Petrova, I., & Lototska, S. (2020). Derzhavna polityka u sferi monumentalnoho mystetstva v URSR (50–80 rr. XX st.) [State policy in the sphere of monumental art in the Ukrainian SSR (50– 80s of the 20th century)]. In Travnevi studii: istoriia, politolohiia, mizhnarodni vidnosyny [May studies: history, political science, international relations] (Iss. 5, pp. 237–241). Vasyl’ Stus Donetsk National University. https://jts.donnu.edu.ua/article/view/8356 [in Ukrainian].
Shevchenko, L. (2016, March 3). Monstry modernizmu: eksperymentalnyi masyv Komsomolskyi na Darnytsi [Monsters of modernism: the experimental Komsomolsky massif on Darnytsia]. Khmarochos. https://hmarochos.kiev.ua/2016/03/03/monstri-modernizmu-eksperimentalniy-masiv-komsomolskiy-na-darnitsi/ [in Ukrainian].
Skliarenko, H. (n.d.). Materialy do istorii: Monumentalno-dekoratyvne mystetstvo Ukrainy druhoi polovyny XX stolittia [Materials for history: Monumental and decorative art of Ukraine of the second half of the 20th century]. Soviet mosaics in Ukraine. Retrieved April 20, 2020, from https://sovietmosaicsinukraine.org/media/uploads/text/Stynopis_G._Sklyarenko_MDArt_Stinopis_Galina_Sklyarenko_MDArt.pdf [in Ukrainian].
Skliarenko, H. (1987). Mystetstvo i misto. Rol monumentalno-dekoratyvnoho mystetstva u formuvanni estetychnoho seredovyshcha sotsialistychnoho mista [Art and the city. The role of monumental and decorative art in shaping the aesthetic environment of a socialist city]. Znannia [in Ukrainian].
The Kiev Organization of the National Union of Artists of Ukraine. (n.d.). Yerzhykivskyi Oleh Serhiiovych. http://konshu.org/section/painting/erzhykovckiy-oleg.html [in Ukrainian].
Verkhovna Rada of Ukraine. (2015, April 29). Pro zasudzhennia komunistychnoho ta natsional-sotsialistychnoho (natsystskoho) totalitarnykh rezhymiv v Ukraini ta zaboronu propahandy yikhnoi symvoliky [On the condemnation of the communist and national socialist (Nazi) totalitarian regimes in Ukraine and the prohibition of propaganda of their symbols] (Law № 317-VIII). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/317-19#Text [in Ukrainian].
Yerzhykivskyi, O. S. (2022, December 15). Zapys interviu [Interview recording] (A. Snisarenko- Yerzhykovska, Interviewer). In the author’s personal archive. [in Ukrainian].
Zenkova, M. (2017). Kyivska shkola monumentalnoho mystetstva 1960–1970 rr. [Kyiv school of monumental art 1960–1970]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 32, 177–188. https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/32/Zenkova_177-188.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.