Глокальний дизайн як міждисциплінарна модель проєктної діяльності
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300916Ключові слова:
глобалізація, глокалізація, локалізація, глокальний дизайн, глобальний дизайн, ідентичність, проєктна діяльність, локальний контекст, культурний контекст, соціальний контекст, візуальні комунікації, дизайнАнотація
Мета статті полягає в обґрунтуванні введення та розкритті сутності поняття «глокальний дизайн», а також ілюструванні його прикладами проєктування візуальних комунікацій. Методи дослідження. У статті застосовано міждисциплінарний підхід, аналіз, синтез та метод екстраполювання, тобто поширення висновків, які отримані щодо однієї складової системи на іншу складову цієї системи. Наукова новизна. В статті вперше введено, розкрито та обґрунтувано матеріалами наукових дискусій поняття «глокальний дизайн»; доповнено поняття «глокалізація»; визначено фактори, які впливають на створення глокального дизайну (соціальний, культурний, ресурсний і природний контекст); наведено приклади емпіричної джерельної бази – проєкти українського глокального дизайну, які є сучасними за проєктними стильовими підходами і містять водночас українську ідентичність. Висновки. Визначення поняття «глокальний дизайн» надається на основі уточненого поняття «глокалізації», яке в результаті синтезу наукових розвідок інших вчених тлумачиться нами як процес заломлення глобальної хвилі локальним контекстом, унаслідок чого вона індивідуалізується та у збагаченому вигляді відбивається назад у світовий (глобальний) простір. Поняття «глокальний дизайн» ми визначаємо як процес і результат комплексної проєктної діяльності, яка здійснюється свідомою індивідуалізацією глобальної проєктної хвилі локальним контекстом для відображення національної ідентичності та подальшої презентації у світовий простір. До локального контексту, який забезпечує створення глокального дизайну, відноситься соціальний, культурний (традиційний і сучасний), ресурсний (кадровий, матеріалознавчий, фінансовий), природний. Поняття «глокальний дизайн» поширюється на всі види дизайну – промисловий, дизайн середовища (інтер’єр і ландшафт), дизайн одягу. Виходячи з концепції системного підходу, ми стверджуємо, що синергія всіх видів дизайну у створенні глокального продукту забезпечує ефективність у кожному виді окремо.
Посилання
Bekh, K. (2021). Traktuvannia termina hlokalizatsiia v doslidzhenniakh svitovoho hospodarstva ta mizhnarodnykh ekonomichnykh vidnosyn [Interpretation of the term "glocalization" in researches of the world economy and international economic relations]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. International Relations, 2(54), 55–58 [in Ukrainian].
Fixel Font by MacPaw. (n.d.). Kyiv Design Week. Retrieved January 10, 2024, from https://www.kyivdesignweek.com.ua/participants/macpaw [in Ukrainian].
Hollensen, S., & Schimmelpfennig, C. (2014). 0,5 x global + 0,5 x lokal = glokal: Wissenswertes aus der Formelsammlung für Marketingstrategie [0.5 x global + 0.5 x local = glocal: Useful information from the collection of formulas for marketing strategy]. marke 41, 2, 34–41. https://bit.ly/3TMnn2m [in German].
Kopiievska, O. (2014). Transformatsiini protsesy v kulturi suchasnoi Ukrainy [Transformational processes in the culture of modern Ukraine] [Monograph]. National Academy of Culture and Arts Management. https://bit.ly/3TuNqJQ [in Ukrainian].
MacPaw. (n.d.). Fixel. Retrieved January 10, 2024, from https://fixel.macpaw.com/ [in English].
Myrska, Yu. (2023, November 23). MacPaw dodala ukrainski symvoly v shryft Fixel do yoho pershoi richnytsi [MacPaw added Ukrainian characters to the Fixel font for its first anniversary]. Speka. https://speka.media/macpaw-dodala-ukrayinski-simvoli-v-srift-fixel-do-iogo-persoyi-ricnici-p6j5w9 [in Ukrainian].
Oliinyk, O. (2009). Kontseptualizatsiia hlokalizatsii: metodolohichni aspekty [Conceptualization of glocalization: Methodological aspects]. Humanities Bulletin of Zaporizhzhia State Engineering Academy, 38, 41–51. https://old-zdia.znu.edu.ua/gazeta/VISNIK_38_4.pdf [in Ukrainian].
Pryshchenko, S. (2019). Evoliutsiia reklamnoi hrafiky yak skladovoi khudozhno-proiektnoi kultury [The advertising graphics evolution as a component of art-project culture] [Doctoral Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].
Roudometof, V. (2016). Theorizing glocalization: Three interpretations. European Journal of Social Theory, 19(3), 391–408. https://doi.org/10.1177/1368431015605443 [in English].
Saatchi & Saatchi Ukraine. (2023, December 18). Drony zakhyshchaiut voiniv, a nasha aidentyka – teper symvol tsoho zakhystu. Dyvitsia nash keis dynamichnoi aidentyky, dlia akademii Dronarium, a razom [Drones protect soldiers, and our identity is now a symbol of that protection. See our dynamic identity case, for Dronarium Academy, and together] [Image]. Facebook. https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=850275593773195&id=100063722872652 [in Ukrainian].
Shryfty z Ukrainskym Kharakterom [Fonts with Ukrainian character]. (n.d.). Rentafont. Retrieved January 10, 2024, from https://rentafont.com.ua/search/shryfty-z-ukrainskym-kharakterom [in Ukrainian].
Udris-Borodavko, N. (2023). Hrafichnyi dyzain z ukrainskym oblychchiam [Graphic design with a Ukrainian face]. ArtHuss [in Ukrainian].
Znai Svoiu Ukrainu [Know your Ukraine]. (n.d.). EdEra. Retrieved January 10, 2024, from https://study.ed-era.com/uk/courses/course/739 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.