Використання анімалістичних ілюстрацій у грошових знаках: міжнародний досвід
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300921Ключові слова:
дизайн грошей, анімалістичні ілюстрації, банкноти, графічний дизайн, знакова система, традиційна культура, фауна, знак-ікона, знак-індекс, знак-символАнотація
Мета дослідження полягає у вивченні анімалістичних зображень у дизайні грошових банкнот та їхньої кореляції з традиційною і сучасною культурою країни, яку вони презентують. Стаття спрямована на виявлення аспектів впливу дизайну грошових знаків на збереження унікальної спадщини певної країни та її позитивне позиціонування у світі. Методологія дослідження базується на застосуванні емпіричного та порівняльного аналізу. Теоретичною базою стали наукові публікації про знакові системи, деякі аспекти дизайну грошових знаків, пріоритетність різних факторів у ідентифікації банкнот. Джерельною базою дослідження є банкноти країн з різним культурним підґрунтям, у яких містяться анімалістичні зображення. Наукова новизна. В статті вперше в українському просторі проведено огляд і систематизацію використання анімалістичних ілюстрацій у дизайні грошових знаків різних країн світу. Досліджено вплив традиційної культури країни на дизайн сучасних грошових знаків. Здійснено комплексний аналіз дизайну грошових знаків Австралії та Південної Африки в проєктному і культурологічному ракурсах. Висновки. На сьогоднішній день зображення представників фауни є складовою дизайну грошових знаків таких країн, як Південна Африка, Австралія, Мадагаскар, Південний Судан, Острови Кука, Нова Зеландія. Застосовані в дизайні грошей зображення презентують унікальних представників фауни конкретних регіонів, які стали невід’ємною складовою місцевої традиційної культури і сучасних практик. Це доводить, що дизайн грошей ґрунтується на семантичній складовій, зокрема на знаках, які, з одного боку, є іконічними точними відтворенням реальних представників фауни, з іншого, – символами багатьох культурних міфологем та базових засад менталітету провідного для певної країни етносу. Вивчення кореляції між зображеннями, що застосовуються в знаковій системі банкнот певної країни та її традиційної культури, дає змогу краще зрозуміти специфіку використання не лише анімалістичних ілюстрацій у дизайні грошей, але й інших елементів як складових знакової системи банкноти.
Посилання
Andersen, K., & Bochicchio, L. (2012). The presence of animals in contemporary art as a sign of cultural change. Forma. Revista d’Humanitats, 6, 12–23. https://www.upf.edu/documents/3928637/7794535/Andersen_Animal.pdf/39107570-6b13-5b7c-4170-3cfe9516b91b [in English].
Arms Botke, J. (2020). White cockatoos in an avocado tree [Image]. John Moran Auctioneers. https://www.johnmoran.com/auction-lot/jessie-arms-botke-1883-1971-santa-paula-ca-w_AA64268923 [in English].
Arnold, J. (2024). Eastern Spinebill / Eastern Yellow Robin [Image]. Street Art Cities. https://streetartcities.com/markers/628b16da-d311-4fbd-8bf8-f5a78bf33e35 [in English].
Australian Woodwork. (n.d.). Displaying Sulphur Crested Cockatoo [Image]. Australian Made. Retrieved January 11, 2024, from https://australianmade.com.au/licensees/australian-woodwork/displaying-sulphur-crested-cockato [in English].
Azzopardi, E. (2022). Eastern Spinebill [Image]. Brunswick Street Gallery. https://bit.ly/3Tvyi0a [in English].
Black Swan State Theatre Company of WA. (n.d.). Home [LinkedIn page]. LinkedIn. Retrieved January 11, 2024, from https://www.linkedin.com/company/black-swan-state-theatre-company/ [in English].
Black, D. (1937). Black Swans [Image]. MutualArt. https://www.mutualart.com/Artwork/Black-Swans/E98052F9148ACD75 [in English].
Connolly, M. J. (2009). Goo-Goor-Gaga the Kookaburra. Dreamtime Kullilla-Art. https://www.kullillaart.com.au/dreamtime-stories/Goo-Goor-Gaga-the-Kookaburra [in English].
Cooper and Co. (ca. 1930). Kookaburra ceramic bird jug. PicClick. https://bit.ly/49NYj0q [in English].
Fowler, R. (n.d.). Tan Owls [Image]. Wallsauce. Retrieved January 11, 2024, from https://www.wallsauce.com/au/designer-wallpaper-murals/ryan-fowler-mural-wallpaper-tan-owls-wallpaper-mural [in English].
Fox, P., Liu, C., & Martz, A. (2016, September). New banknotes: From concept to circulation. Bulletin, 1–12. https://www.rba.gov.au/publications/bulletin/2016/sep/pdf/rba-bulletin-2016-09-new-banknotes-from-concept-to-circulation.pdf [in English].
Fraser Coast Regional Council. (n.d.). Cockatoo Coffee [Image]. Retrieved January 11, 2024, from https://www.frasercoast.qld.gov.au/directory-record/1538461/cockatoo-coffee [in English].
Haqqi, S. (2020, May 4). A visual guide to banknotes around the world. Money. https://www.money.co.uk/guides/colour-of-currency [in English].
Higgins, P. J., Peter, J. M., & Steele, W. K. (Eds.). (2001). Handbook of Australian, New Zealand and Antarctic birds. Vol. 5: Tyrant-flycatchers to chats. Oxford University Press [in English].
Hudson, K. (2007). Eastern Spinebill [Image]. Art & Collectors. https://artandcollectors.com/products/hudson-kate-eastern-spinebill-13033 [in English].
Knuckey, C. (n.d.). Eastern Spinebill [Image]. Montsalvat. Retrieved January 11, 2024, from https://www.montsalvat.com.au/shop-cards/p/cam-knuckey-card-eastern-spinebill [in English].
Kookaburra earrings [Image]. (n.d.). Colourful Han. Retrieved January 11, 2024, from https://colourful-han.com/products/kookaburra-earrings [in English].
Kookaburra Readers. (n.d.). Kookaburra cricket bat ranges [Image]. Retrieved January 11, 2024, from https://www.kookaburrasport.co.uk/cricket/collections/ [in English].
Nulgit, A. (n.d.). Damoyn NgarranggarnI (Owl dreaming) [Image]. Artlandish. Retrieved January 11, 2024, from https://www.aboriginal-art-australia.com/artworks/april-nulgit-damoyn-ngarranggarni-owl-dreaming-19018/ [in English].
Ojedo, F., & Macizo, P. (2023). The value of banknotes: Relevance of size, colour and design. Psychological Research, 87, 1944–1952. https://doi.org/10.1007/s00426-022-01764-x [in English].
Radcliffe-Brown, A. R. (1930). The rainbow-serpent myth in South-east Australia. Oceania, 1(3), 342–347. https://doi.org/10.1002/j.1834-4461.1930.tb01653.x [in English].
Reed, A.W. (1998). Aboriginal fables & legendary tales. New Holland [in English].
Reserve Bank of Australia. (2020, 29 October). Explore banknote features [Image]. https://banknotes.rba.gov.au/banknote-features/explore/ [in English].
Sandison, K. (2018). Organic tote bag – Eastern Spinebill family [Image]. Atelier Crafers. https://www.theateliercrafers.com.au/products/organic-tote-bag-eastern-spinebill-family-katie-sandison [in English].
Schirpke, U., Meisch, C., & Tappeiner, U. (2018). Symbolic species as a cultural ecosystem service in the European Alps: Insights and open issues. Landscape Ecology, 33, 711–730. https://doi.org/10.1007/s10980-018-0628-x [in English].
Schmidt, S. (2020). Animals and spirits of the road in Nama and Damara folklore and folk belief. The South African Archaeological Bulletin, 75(213), 120–127. https://www.jstor.org/stable/26978074 [in English].
Shaw, K. (2021, January 13). Who designed the way 79 logo? Campaign Brief. https://wa.campaignbrief.com/who-designed-the-way-79-logo/ [in English].
Shepetiak, O. (2014). Klasyfikatsiia znakiv u semiotytsi Charlza Pirsa [The classification of signs in the semiotics of Charles Peirce]. Universytetska kafedra, 3, 129–136 [in Ukrainian].
South African Reserve Bank. (n.d.). Banknotes. Retrieved January 11, 2024, from https://www.resbank.co.za/en/home/what-we-do/banknotes-and-coin/Banknotes [in English].
Udris-Borodavko, N. (2023). Hrafichnyi dyzain z ukrainskym oblychchiam [Graphic design with a Ukrainian face]. ArtHuss [in Ukrainian].
Vivcharyk, N. M. (2020). Usna narodna tvorchist: metodychni rekomendatsii [Oral folk art: Methodical recommendations]. Terytoriia druku [in Ukrainian].
Wise Words. (n.d.). Home. Retrieved January 11, 2024, from https://wisewordsaustralia.com.au/ [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.