Використання анімалістичних ілюстрацій у грошових знаках: міжнародний досвід

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300921

Ключові слова:

дизайн грошей, анімалістичні ілюстрації, банкноти, графічний дизайн, знакова система, традиційна культура, фауна, знак-ікона, знак-індекс, знак-символ

Анотація

Мета дослідження полягає у вивченні анімалістичних зображень у дизайні грошових банкнот та їхньої кореляції з традиційною і сучасною культурою країни, яку вони презентують. Стаття спрямована на виявлення аспектів впливу дизайну грошових знаків на збереження унікальної спадщини певної країни та її позитивне позиціонування у світі. Методологія дослідження базується на застосуванні емпіричного та порівняльного аналізу. Теоретичною базою стали наукові публікації про знакові системи, деякі аспекти дизайну грошових знаків, пріоритетність різних факторів у ідентифікації банкнот. Джерельною базою дослідження є банкноти країн з різним культурним підґрунтям, у яких містяться анімалістичні зображення. Наукова новизна. В статті вперше в українському просторі проведено огляд і систематизацію використання анімалістичних ілюстрацій у дизайні грошових знаків різних країн світу. Досліджено вплив традиційної культури країни на дизайн сучасних грошових знаків. Здійснено комплексний аналіз дизайну грошових знаків Австралії та Південної Африки в проєктному і культурологічному ракурсах. Висновки. На сьогоднішній день зображення представників фауни є складовою дизайну грошових знаків таких країн, як Південна Африка, Австралія, Мадагаскар, Південний Судан, Острови Кука, Нова Зеландія. Застосовані в дизайні грошей зображення презентують унікальних представників фауни конкретних регіонів, які стали невід’ємною складовою місцевої традиційної культури і сучасних практик. Це доводить, що дизайн грошей ґрунтується на семантичній складовій, зокрема на знаках, які, з одного боку, є іконічними точними відтворенням реальних представників фауни, з іншого, – символами багатьох культурних міфологем та базових засад менталітету провідного для певної країни етносу. Вивчення кореляції між зображеннями, що застосовуються в знаковій системі банкнот певної країни та її традиційної культури, дає змогу краще зрозуміти специфіку використання не лише анімалістичних ілюстрацій у дизайні грошей, але й інших елементів як складових знакової системи банкноти.

Біографія автора

Дмитро Гринько, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант, асистент

Посилання

Andersen, K., & Bochicchio, L. (2012). The presence of animals in contemporary art as a sign of cultural change. Forma. Revista d’Humanitats, 6, 12–23. https://www.upf.edu/documents/3928637/7794535/Andersen_Animal.pdf/39107570-6b13-5b7c-4170-3cfe9516b91b [in English].

Arms Botke, J. (2020). White cockatoos in an avocado tree [Image]. John Moran Auctioneers. https://www.johnmoran.com/auction-lot/jessie-arms-botke-1883-1971-santa-paula-ca-w_AA64268923 [in English].

Arnold, J. (2024). Eastern Spinebill / Eastern Yellow Robin [Image]. Street Art Cities. https://streetartcities.com/markers/628b16da-d311-4fbd-8bf8-f5a78bf33e35 [in English].

Australian Woodwork. (n.d.). Displaying Sulphur Crested Cockatoo [Image]. Australian Made. Retrieved January 11, 2024, from https://australianmade.com.au/licensees/australian-woodwork/displaying-sulphur-crested-cockato [in English].

Azzopardi, E. (2022). Eastern Spinebill [Image]. Brunswick Street Gallery. https://bit.ly/3Tvyi0a [in English].

Black Swan State Theatre Company of WA. (n.d.). Home [LinkedIn page]. LinkedIn. Retrieved January 11, 2024, from https://www.linkedin.com/company/black-swan-state-theatre-company/ [in English].

Black, D. (1937). Black Swans [Image]. MutualArt. https://www.mutualart.com/Artwork/Black-Swans/E98052F9148ACD75 [in English].

Connolly, M. J. (2009). Goo-Goor-Gaga the Kookaburra. Dreamtime Kullilla-Art. https://www.kullillaart.com.au/dreamtime-stories/Goo-Goor-Gaga-the-Kookaburra [in English].

Cooper and Co. (ca. 1930). Kookaburra ceramic bird jug. PicClick. https://bit.ly/49NYj0q [in English].

Fowler, R. (n.d.). Tan Owls [Image]. Wallsauce. Retrieved January 11, 2024, from https://www.wallsauce.com/au/designer-wallpaper-murals/ryan-fowler-mural-wallpaper-tan-owls-wallpaper-mural [in English].

Fox, P., Liu, C., & Martz, A. (2016, September). New banknotes: From concept to circulation. Bulletin, 1–12. https://www.rba.gov.au/publications/bulletin/2016/sep/pdf/rba-bulletin-2016-09-new-banknotes-from-concept-to-circulation.pdf [in English].

Fraser Coast Regional Council. (n.d.). Cockatoo Coffee [Image]. Retrieved January 11, 2024, from https://www.frasercoast.qld.gov.au/directory-record/1538461/cockatoo-coffee [in English].

Haqqi, S. (2020, May 4). A visual guide to banknotes around the world. Money. https://www.money.co.uk/guides/colour-of-currency [in English].

Higgins, P. J., Peter, J. M., & Steele, W. K. (Eds.). (2001). Handbook of Australian, New Zealand and Antarctic birds. Vol. 5: Tyrant-flycatchers to chats. Oxford University Press [in English].

Hudson, K. (2007). Eastern Spinebill [Image]. Art & Collectors. https://artandcollectors.com/products/hudson-kate-eastern-spinebill-13033 [in English].

Knuckey, C. (n.d.). Eastern Spinebill [Image]. Montsalvat. Retrieved January 11, 2024, from https://www.montsalvat.com.au/shop-cards/p/cam-knuckey-card-eastern-spinebill [in English].

Kookaburra earrings [Image]. (n.d.). Colourful Han. Retrieved January 11, 2024, from https://colourful-han.com/products/kookaburra-earrings [in English].

Kookaburra Readers. (n.d.). Kookaburra cricket bat ranges [Image]. Retrieved January 11, 2024, from https://www.kookaburrasport.co.uk/cricket/collections/ [in English].

Nulgit, A. (n.d.). Damoyn NgarranggarnI (Owl dreaming) [Image]. Artlandish. Retrieved January 11, 2024, from https://www.aboriginal-art-australia.com/artworks/april-nulgit-damoyn-ngarranggarni-owl-dreaming-19018/ [in English].

Ojedo, F., & Macizo, P. (2023). The value of banknotes: Relevance of size, colour and design. Psychological Research, 87, 1944–1952. https://doi.org/10.1007/s00426-022-01764-x [in English].

Radcliffe-Brown, A. R. (1930). The rainbow-serpent myth in South-east Australia. Oceania, 1(3), 342–347. https://doi.org/10.1002/j.1834-4461.1930.tb01653.x [in English].

Reed, A.W. (1998). Aboriginal fables & legendary tales. New Holland [in English].

Reserve Bank of Australia. (2020, 29 October). Explore banknote features [Image]. https://banknotes.rba.gov.au/banknote-features/explore/ [in English].

Sandison, K. (2018). Organic tote bag – Eastern Spinebill family [Image]. Atelier Crafers. https://www.theateliercrafers.com.au/products/organic-tote-bag-eastern-spinebill-family-katie-sandison [in English].

Schirpke, U., Meisch, C., & Tappeiner, U. (2018). Symbolic species as a cultural ecosystem service in the European Alps: Insights and open issues. Landscape Ecology, 33, 711–730. https://doi.org/10.1007/s10980-018-0628-x [in English].

Schmidt, S. (2020). Animals and spirits of the road in Nama and Damara folklore and folk belief. The South African Archaeological Bulletin, 75(213), 120–127. https://www.jstor.org/stable/26978074 [in English].

Shaw, K. (2021, January 13). Who designed the way 79 logo? Campaign Brief. https://wa.campaignbrief.com/who-designed-the-way-79-logo/ [in English].

Shepetiak, O. (2014). Klasyfikatsiia znakiv u semiotytsi Charlza Pirsa [The classification of signs in the semiotics of Charles Peirce]. Universytetska kafedra, 3, 129–136 [in Ukrainian].

South African Reserve Bank. (n.d.). Banknotes. Retrieved January 11, 2024, from https://www.resbank.co.za/en/home/what-we-do/banknotes-and-coin/Banknotes [in English].

Udris-Borodavko, N. (2023). Hrafichnyi dyzain z ukrainskym oblychchiam [Graphic design with a Ukrainian face]. ArtHuss [in Ukrainian].

Vivcharyk, N. M. (2020). Usna narodna tvorchist: metodychni rekomendatsii [Oral folk art: Methodical recommendations]. Terytoriia druku [in Ukrainian].

Wise Words. (n.d.). Home. Retrieved January 11, 2024, from https://wisewordsaustralia.com.au/ [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-01

Як цитувати

Гринько, Д. (2024). Використання анімалістичних ілюстрацій у грошових знаках: міжнародний досвід. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 7(1), 52–66. https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300921

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ