Стан дослідження шрифтового плаката в науковому дискурсі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300923

Ключові слова:

шрифт, типографіка, плакат, екологічний плакат, шрифтовий плакат, графічний дизайн, візуальна мова, графічні прийоми, візуальна комунікація

Анотація

Мета дослідження. Дана стаття є оглядовою і має за мету розглянути стан дослідження проблеми сучасного шрифтового плаката у працях українських науковців. Методи дослідження базуються на принципах історизму та загальнонаукового узагальнення, і включають застосування джерелознавчого, мистецтвознавчого і порівняльного аналізу. Наукова новизна дослідження полягає у введенні до наукового обігу опрацьованого матеріалу зі сфери наукових досліджень одного з важливих напрямів графічного дизайну – шрифтового плаката. Шрифтовий плакат запропоновано розглядати як засіб мовлення з інструментами візуалізації у формуванні екологічної культури в сучасному світі. Висновки. Процес дослідження тематики сучасного шрифтового плаката в науковому дискурсі дозволив визначити декілька тематичних напрямів у розробках науковців, які необхідно розглядати в контексті ширшого зв`язку в графічній практиці сьогодення, а саме: 1) комунікативних та рекламних властивостей плаката; 2) шрифтового дизайну як особливої форми вираження суспільної свідомості; 3) протиріччя та розвитку шрифтового плаката. У результаті дослідження доходимо висновку, що сьогодні спостерігається дефіцит ґрунтовних фундаментальних досліджень шрифтового плаката. Попри представлену в українській історіографії чималу кількість наукових досліджень різних напрямів графічного дизайну, в тому числі плакатної графіки поч. ХХІ ст. лише невелика кількість робіт стосується саме дизайну шрифтових плакатів та їх особливостей. Також неповною мірою у наукових дослідженнях відображена тема розвитку міжнародного шрифтового плаката. Ще більш критичною є ситуація із дослідженням сучасного шрифтового плаката, якому в українській дослідницькій літературі, окрім поодиноких статей, присвячено небагато ґрунтовних праць. Окрему прогалину становить екологічний шрифтовий плакат. Отже, стан дослідження шрифтового плаката виявляє потребу проведення комплексного дослідження і визначення його сучасної специфіки.

Біографія автора

Олена Мудаліге, Харківська державна академія дизайну і мистецтв

Аспірантка

Посилання

Budnyk, A. (2021). The influence of Ukrainian film posters of the 1920s and 1930s on contemporary graphic design. Culture and Arts in the Modern World, 22, 185–198. https://doi.org/10.31866/2410-1915.22.2021.235912 [in English].

Budnyk, A. V., & Seneha, L. M. (2021). Kyivska shkola plakata chasiv Perebudovy: vizualna mova i zmistovne napovnennia [The Kyiv poster school during the Perestroika period: Visual language and content]. Art and Design, 1(13), 30–42. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2021.1.3 [in Ukrainian].

Budnyk, A. V., Kupriienko, Ye. M., & Pylypenko, I. Ya. (2022). Plakat u tvorchosti Viktora Petrovycha Bystriakova (1943–2021) [Poster by Viktor Petrovych Bystryakov (1943–2021)]. Art and Design, 4(20), 31–42. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2022.4.3 [in Ukrainian].

Chuieva, O., & Vasenko, V. (2020). Modern graphic design trends in packaging: Artistic and stylistic specific aspects. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 42, 240–247. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207663 [in English].

Ivanenko, T. O. (2019). Shryftovyi dyzain: osnovy [Type design: Basics]. Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts [in Ukrainian].

Ivanenko, T., & Mudalihe, O. (2021). Shryftovyi plakat: tvorchyi metod dyzaineriv riznykh kulturnykh rehioniv alfavitnoi systemy pysemnosti (za materialamy kolektsii "4-i BLOK: muzei, arkhiv, laboratoriia") [Font poster: Creative method of designers from different cultural regions of the alphabetic writing system (based on the materials of the collection "The 4th BLOCK: Museum, archive, laboratory")]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 1, 5–12. https://doi.org/10.33625/visnik2021.01.005 [in Ukrainian].

Ivanenko, T., & Opaliev, M. (2018, April 20). Innovatsiini shryftovi eksperymenty yak zasib samovyrazhennia [Innovative typeface experiments as a means of self-employment]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Actual problems of modern design] [Conference proceedings] (Vol. 2, pp. 35–38). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].

Kolisnyk, O. V., Prykhodko, I. V., & Simak, A. I. (2022). Osoblyvosti dyzainu muzychnykh afish SShA ta Velykoi Brytanii druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Design features of American and British music posters in the second half of the 20th – early 21st century]. Art and Design, 2(18), 68–78. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2022.2.6 [in Ukrainian].

Kolosnichenko, O. V., Yezhova, O. V., Ostapenko, N. V., Krotova, T. F., Kolosnichenko, M. V., & Chzhou, Ch. (2022). Adaptyvne mystetstvo suchasnoho plakata: sotsialna komunikatsiia ta reklama [Adaptive art of the modern poster: Social communication and advertising]. Art and Design, 2(18), 79–93. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2022.2.7 [in Ukrainian].

Mudalihe, O., & Ivanenko, T. (2023). Suchasni tendentsii v dyzaini shryftovoho plakata ekolohichnoho spriamuvannia [Modern trends in environmental font poster design]. Ukrainian Art Discourse, 5, 79–86. https://doi.org/10.32782/uad.2023.5.8[in Ukrainian].

Pryshchenko, S. (2020). Vizualna semantyka i khudozhnia obraznist plakata [Visual semantics and artistic imagery of the poster]. Culture and Contemporaneity, 1, 97–103. https://journals.uran.ua/kis/article/view/221344 [in Ukrainian].

Skliarenko, N. V., Kolosnichenko, O. V., Yezhova, O. V., Chuprina, N. V., Struminska, T. V., & Liu, Kh. (2022). Rozrobka reklamnoho plakata yak aktualnoho zasobu adaptyvnoi vizualizatsii sotsialnykh problem [Development of an advertising poster as a current means of adaptive visualization of social problems]. Art and Design, 3(19), 120–139. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2022.3.10 [in Ukrainian].

Tarasov, V. V., & Shevchenko, V. Ya. (2017). Avtorskyi plakat kintsia 1980-kh – pochatku 1990- kh rokiv u ploshchyni istorychnoho dzherela: problema analizu ta interpretatsii [Author’s poster late 1980s – early 1990s in the plane of historical source: The problem analysis and interpretation]. Bulletin of the Kharkiv State Academy of Design and Art, 2, 83–90. https://visnik.org.ua/pdf/v2017-02-11-tarasov-shevchenko.pdf [in Ukrainian].

Udris, I., & Udris-Borodavko, N. (2020). Evolution of artistic styles of commercial advertising posters in the context of the history of graphic design. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 42, 230– 239. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207661 [in English].

Vezhbovska, L., & Solan, I. (2019). Spetsyfika vizualnoi systemy u sotsialnykh plakatakh na temu domashnoho nasylstva [Specificity of visual system in social posters on domestic violence]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 2(2), 178–189. https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2.2019.189718 [in Ukrainian].

Yaremchuk, O. (2013). Shryftovyi plakat v systemi polihrafichnoho dyzainu [Font poster in the system of polygraphic design]. Ukrainska akademiia mystetstva, 20, 114–122. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uam_2013_20_17 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-01

Як цитувати

Мудаліге, О. (2024). Стан дослідження шрифтового плаката в науковому дискурсі. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 7(1), 67–77. https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300923

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ