Дизайн та архітектура об’єктів пам’яті

Автор(и)

  • Ігор Бондар Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-8972-0941
  • Ніна Семироз ПВНЗ Київський університет культури, Україна https://orcid.org/0000-0002-1609-2582
  • Юлія Подгаєцька Київський національний університет культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300927

Ключові слова:

відновлення, реконструкція, меморіалізація, історичний архітектурний об’єкт, російсько-українська війна, культурна спадщина

Анотація

Мета статті полягає в оцінці можливостей та перспектив відновлення пошкоджених історичних об’єктів і пам’яток архітектури у результаті вторгнення рф в Україну в лютому 2024 р. Стаття фокусується на потребі меморіалізації такого роду зруйнованих чи пошкоджених об’єктів та пошуку шляхів для її втілення. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні історичного аналізу та практичного оцінювання з використанням оглядового й аналітичного підходів. Наукова новизна дослідження полягає в поєднанні аналізу практичного досвіду відновлення історичних об’єктів з використанням новітніх технологій та підходів, а також – з урахуванням специфіки пошкоджень архітектурних об’єктів, спричинених російсько-українською війною. Дослідження розглядає оптимальні шляхи відновлення об’єкта з метою збереження його історичної цінності та культурного значення для спільноти, а також обґрунтовує можливість оновленого об’єкта відповідати не лише або не стільки первинному вигляду проєктів, скільки поєднанню функціонального простору з ідеєю меморіалізації. На наше переконання, меморіалізація об’єкта культури була б важливою в історичному аспекті і сприяла б підтримці патріотичного духу та збереженню національної пам’яті. Висновки. У дослідженні визначено, що відновлення історичних об’єктів, пошкоджених у результаті російської агресії, має велике значення як для збереження культурної спадщини, так і для відновлення соціально-культурного життя спільноти. Окреслено основні принципи, які впливатимуть на формування та відбудову в повоєнний час. Зокрема значний вплив на розвиток відбудови матимуть сталість та системність, забезпечення прозорості та участі громад у прийнятті рішень, використання найкращих технологій та практик європейських стандартів, перевірених досвідом. Але через значну кількість пошкоджених історичних об’єктів перспективи їхнього відновлення тісно пов’язані з допомогою міжнародної спільноти.

Біографії авторів

Ігор Бондар, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Ніна Семироз, ПВНЗ Київський університет культури

Кандидат архітектури, доцент

Юлія Подгаєцька, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр дизайну

Посилання

Architectural Bureau MODUS. (2023, February 28). Propozytsiia renovatsii tsentralnoho budynku kultury Irpenia, yakyi buv chastkovo zruinovanyi pid chas boiovykh dii. Osoblyvist proiektu i vyklyk dlia nas [Proposal for the renovation of the central cultural center of Irpen, which was partially destroyed during the hostilities. The peculiarity of the project and the challenge for us] [Image]. Facebook. https://www.facebook.com/photo?fbid=6322457887773102&set=pb.100050215491378.-2207520000&locale=ua_UA [in Ukrainian].

Asadcheva, T. (2023a, August 28). Vid kniazhoi usypalnytsi do natsionalnoi sviatyni: tsikavi fakty pro Sviato-Uspenskyi sobor Kyievo-Pecherskoi Lavry [From the princely tomb to the national shrine: Interesting facts about the Assumption Cathedral of the Kyiv-Pechersk Lavra]. Vechirnii Kyiv. https://vechirniy.kyiv.ua/news/87509/ [in Ukrainian].

Asadcheva, T. (2023b, August 29). Fakty pro Sviato-Uspenskyi sobor Kyievo-Pecherskoi Lavry [Facts about the Assumption Cathedral of the Kyiv-Pechersk Lavra]. Hromada Kyieva. https://www.kyivcity.top/?p=10929 [in Ukrainian].

Associated Press. (n.d.). Zruinovanyi rosiiskymy viiskamy teatr u Mariupoli [The theater in Mariupol destroyed by Russian troops] [Image]. Suspilne. Retrieved January 15, 2024, from https://cdn4.suspilne.media/images/resize/1040x1.78/6d3b2784cdcf2729.jpg [in Ukrainian].

Assumption Cathedral. (n.d.). The National Preserve "Kyiv-Pechersk Lavra". Retrieved January 15, 2024, from https://kplavra.kyiv.ua/ua/node/68 [in Ukrainian].

Bilushchak, T. M., & Primakova, D. I. (2023). Kros-mediina platforma yak zasib populiaryzatsii kulturnoi spadshchyny ukrainskoi diaspory v umovakh stanovlennia tsyfrovoho suspilstva [Cross-media platform as a tool for promoting the cultural heritage of the Ukrainian diaspora in the conditions of development of a digital society]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 64, 116–130. https://doi.org/10.31516/2410-5333.064.09 [in Ukrainian].

Brechko, R. (2017, October 7). Mykhailivskyi Zolotoverkhyi monastyr [St. Michael’s Golden-Domed Monastery] [Image]. In Wikipedia. https://bit.ly/3IGe2CT [in Ukrainian].

Cathedrale Notre Dame de Paris. (n.d.). Home. Retrieved December 28, 2023, from https://web.archive.org/web/20080913080840/http://www.notredamedeparis.fr/rubrique2.html [in French].

Drummerj, v. (2021, November 20). Uspenskyi sobor voseny [Assumption Cathedral in autumn] [Image]. In Wikipedia. https://bit.ly/43qfe6J [in Ukrainian].

Hrach, M., & Polishchuk, L. (2023). Viina i spadshchyna: dosvid zberezhennia kulturnoi identychnosti [War and heritage: Experience of preserving cultural identity]. Current Issues in Research, Conservation and Restoration of Historic Fortifications, 19, 43–53. https://doi.org/10.23939/fortifications2023.19.043 [in Ukrainian].

Hryb, O. (2022, April 28). Budynok kultury v Irpeni pislia rosiiskoho nashestia [The House of Culture in Irpin after the Russian invasion] [Image]. ITV. https://itvua.tv/news/zruynovanyy-budynok-kultury-v-irpeni-foto/ [in Ukrainian].

Hudshon, & Hubchevskyi. (1911a). Kyievo-Pecherska Uspenska lavra [Kyiv-Pechersk Assumption Lavra] [Image]. In Wikipedia. https://bit.ly/3x0K6i3 [in Ukrainian].

Hudshon, & Hubchevskyi. (1911b). Mykhailivskyi monastyr [St. Michael’s Monastery] [Image]. In Wikipedia. https://bit.ly/49VBckz [in Ukrainian].

Hula, R. V., Dzoban, O. P., Perederii, I. H., Pavlichenko, O. O., & Fil, H. O. (2020). Informatsiina viina: sotsialno-ontolohichnyi ta militarnyi aspekty [Information warfare: Socio-ontological and military aspects] [Monograph]. Karavela [in Ukrainian].

Hula, R. V., Perederii, I. H., & Sazhko, V. V. (2022). Vitchyzniani arkhivy, biblioteky ta muzei yak obiekt i subiekt konstsiientalnoi viiny v umovakh zbroinoi ahresii RF proty Ukrainy [Domestic archives, libraries and museums as object and subject of consciental war in the terms of the Russian Federation armed aggression against Ukraine]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 62, 7–40. https://doi.org/10.31516/2410-5333.062.01 [in Ukrainian].

Italiia hotova vidbuduvaty teatr u Mariupoli – ministr [Italy is ready to rebuild the theater in Mariupol – the minister]. (2022, March 18). Radio Svoboda. https://www.radiosvoboda.org/a/news-teatr-mariupol-italia/31758457.html [in Ukrainian].

Ivan Ogienko Design [@ivan_ogienko_design]. (2022, April 25). Ya namahaius pryvernuty svitovu uvahu do problemy novym shliakhom. Zaraz Mariupol naizruinovanishe vid obstriliv misto u sviti, nezvazhaiuchy na tse [I am trying to draw the world’s attention to the problem in a new way. Now Mariupol is the most] [Post]. Instagram. https://bit.ly/49ZfoEL [in Ukrainian].

Kopytko, V. (2023, March 5). Bez radianskoho mynuloho: pokazaly proiekt vidbudovy budynku kultury v Irpeni [Without the Soviet past: The reconstruction project of the cultural center in Irpin was shown]. RBK-Ukraina. https://www.rbc.ua/rus/styler/radyanskogo-minulogo-pokazali-proekt-vidbudovi-1677768478.html [in Ukrainian].

Lastovyria, M. (2023, May 6). Kraina-kradiika: yaki kulturni tsinnosti Ukrainy vykrala Rosiia [Thieving country: what cultural values of Ukraine has been stolen by Russia]. Ukrainer. https://www.ukrainer.net/rosiia-vykrala-tsinnosti [in Ukrainian].

Matsevko, I., & Ozhyhanova, D. (2022, August 31–September 2). Heritage studies in architectural education. Case of Ukraine at time of war. In Towards a New European Bauhaus (p. 65). European Association for Architectural Education. https://publishings.eaae.be/index.php/annual_conference/article/view/139 [in English].

Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine. (2023, July 19). MKIP prodovzhuie fiksuvaty poshkodzhennia ta ruinuvannia obiektiv kulturnoi spadshchyny vnaslidok rosiiskoi ahresii [MCIP continues to document the damage and destruction of cultural heritage sites as a result of Russian aggression]. Government portal. https://www.kmu.gov.ua/news/mkip-prodovzhuie-fiksuvaty-poshkodzhennia-ta-ruinuvannia-obiektiv-kulturnoi-spadshchyny-vnaslidok-rosiiskoi-ahresii [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (n.d.). Konkursy [Competitions]. Retrieved January 12, 2024, from https://mon.gov.ua/ua/tag/konkurs [in Ukrainian].

Mykhailivskyi Zolotoverkhyi monastyr (Kyiv) [St. Michael’s Golden-Domed Monastery]. (2016, May 25). Vandrivka. https://vandrivka.com.ua/mihajlivskij-zolotoverhij-monastir-kiyiv/ [in Ukrainian].

National Union of Theatre Artists of Ukraine. (n.d.). Donetskyi akademichnyi oblasnyi dramatychnyi teatr (m. Mariupol) [Donetsk Academic Regional Drama Theater (Mariupol)]. Digital theatrical archive of Ukraine. Retrieved January 15, 2024, from https://theatre.com.ua/DonetskiydramaMariupol [in Ukrainian].

Osypchuk, I. (2023, September 21). Taiemnytsia pidryvu drevnoho Uspenskoho soboru lavry: arkheolohu nakazaly movchaty pro te, shcho vin znaishov dokazy, yaki vkazuiut na vynuvattsiv tsoho zlochynu [The mystery of the blowing up of the ancient Assumption Cathedral of the Lavra: The archaeologist was ordered to keep quiet about the fact that he found evidence pointing to the perpetrators of this crime]. Interviu z Ukrainy. https://rozmova.wordpress.com/2023/09/21/anatoliy-antoniuk/ [in Ukrainian].

Pasikowska-Schnass, M. (2022, April). Viina Rosii proty kulturnoi spadshchyny Ukrainy [Russia’s war on Ukraine’s cultural heritage] (Review No. PE 729.377). European Parliamentary Research Service. https://ukraine.europarl.europa.eu/cmsdata/250651/0133_1258078_EPRS-AaG-729377-Russias-war-Ukraine-cultural-heritage-FINAL-ForTrad.pdf [in Ukrainian].

Pid udarom: yak ukraintsi vidnovliuiut svoi kulturni pamiatky [Under attack: How Ukrainians restore their cultural monuments]. (n.d.). Nash Kyiv. Retrieved January 12, 2024, from https://nashkiev.ua/life/pid-udarom-yak-ukraintsi-vidnovlyuyut-svoi-kulturni-pamyatki [in Ukrainian].

Rasal Hague. (2018a, May 18). Eskiz Stiny pamiati – monumentalnoi kompozytsii na Baikovomu tsvyntari u Kyievi, pamiatky radianskoho modernizmu [Sketch of the Wall of Memory – a monumental composition at Baikove cemetery in Kyiv, a landmark of Soviet modernism] [Image]. In Wikimedia Commons. https://bit.ly/3PsrzBs [in Ukrainian].

Rasal Hague. (2018b, May 18). Stina pamiati – monumentalna kompozytsiia, obiemnyi horelief na Baikovomu tsvyntari u Kyievi, pamiatka radianskoho modernizmu. Vidnovlennia frahmentu [The Wall of Memory is a monumental composition, a three-dimensional high-relief at the Baikove cemetery in Kyiv, a monument of Soviet modernism. Fragment recovery]. In Wikimedia Commons. https://bit.ly/48ZGuKy [in Ukrainian].

Restavratsiia ta vidnovlennia kulturnoi spadshchyny Ukrainy pislia velykoi viiny [Restoration and renovation Restoration and recovery of Ukraine’s cultural heritage after the great war]. (2023, December 7). Mitiets. https://mitec.ua/restavracziya-ta-vidnovlennya-kulturnoyi-spadshhyny-ukrayiny-pislya-velykoyi-vijny/ [in Ukrainian].

Rishniak, O. (2022). Kulturna spadshchyna u voiennomu konflikti: mizhnarodnyi dosvid druhoi polovyny XX – pochatku XXI st. ta ukrainska diisnist [Cultural heritage in a military conflict: International experience of the second half of the twentieth – the beginning of the twenty-first centuries and the Ukrainian present time]. Ukrainian Historical Journal, 4(565), 159– 164. https://doi.org/10.15407/uhj2022.04.159 [in Ukrainian].

Rybachuk, A., & Melnychenko, V. (2000). Kryk ptakha [The cry of the bird] [Catalogue]. Knyha [in Ukrainian].

Telekanal TV7 Mariupol. (2022, April 25). Os tak dramatychnyi teatr mozhe vyhliadaty pislia yoho rekonstruktsii. Svoim proiektom dyzainer Ivan Ohiienko namahaietsia pryvernuty svitovu uvahu do Mariupolia [This is how the drama theater may look after its reconstruction. With his project, designer Ivan Ohienko is trying to draw world attention to Mariupol] [Image]. Facebook. https://www.facebook.com/tv7mariupol/posts/5092336194178656?ref=embed_post [in Ukrainian].

UNESCO. (1954, May 14). Convention for the protection of cultural property in the event of armed conflict with regulations for the execution of the convention. https://en.unesco.org/sites/default/files/1954_Convention_EN_2020.pdf [in English].

Yermakova-Feruz, M. (2023, October 23). U-RE-HERIT: vriatuvaty arkhitekturnu spadshchynu Ukrainy razom [U-RE-HERIT: Save the architectural heritage of Ukraine together]. Pragmatika. https://pragmatika.media/u-re-herit-vriatuvaty-arkhitekturnu-spadshchynu-ukrainy-razom/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-01

Як цитувати

Бондар, І., Семироз, Н., & Подгаєцька, Ю. (2024). Дизайн та архітектура об’єктів пам’яті. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 7(1), 92–109. https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300927

Номер

Розділ

ДИЗАЙН СЕРЕДОВИЩА