Інтерпретаційні моделі і сучасні концепції дизайну палацової будівлі ужгородського замку

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300932

Ключові слова:

Ужгородський замок, дизайн, інтерпретаційні моделі, реновація

Анотація

Мета – дослідити сучасний стан інтер’єрів палацової будівлі Ужгородського замку ЗОКМ ім. Т. Легоцького й проаналізувати новітні інтерпретаційні моделі дизайну експозиційного простору. Автор прагне, опираючись на отримані результати, інтерпретувати їх через моделі дизайну інтер’єрів, при цьому врахувати стилістичні особливості; потреби суспільства, тенденції і передові технології у сфері дизайну середовища. Методи дослідження. Дослідження базується на ідейності, образності, філософській інтерпретації, методах мистецтвознавства і джерелознавства, а також на сучасних методах тривимірного моделювання, текстурування, рендерингу і постпродакшену отриманих візуалізацій. Наукова новизна. У статті запропоновано і теоретично обґрунтовано дизайнерські концепції, філософські інтерпретації моделей інтер’єрів та технологічного обладнання. Висунуто нові ідеї стосовно організації виставкового простору і музейних експозицій. При цьому вдалося поєднати середньовічну, ренесансну і барокову фортифікаційну архітектуру, історичний дизайн житлових палацових інтер’єрів із сучасними технологіями і модерновою пластикою. Висновки. Сьогодні інтер’єри палацової будівлі Ужгородського замку ЗОКМ ім. Т. Легоцького перебувають в аварійному стані, потребують капітального ремонту та реставрації. Проаналізувавши праці закарпатських істориків, дослідивши сучасний стан Ужгородського замку, вдалося виявити проблеми із організацією експозиційного простору ЗОКМ ім. Т. Легоцького – застаріле обладнання, неохідність обігріву приміщень та їх ремонту, а головне – потребу реновації, нового дизайну інтер’єрів, що базується на джерелах і водночас на переосмисленні стилістичних нашарувань Отримані інтерпретаційні моделі демонструють можливі шляхи реновації експозиційного простору палацової будівлі, повною мірою розкривають авторські задуми та посили. Знайдені образи символізують плинність часу, переосмислюють середньовічну, ренесансну й барокову естетику – поєднують у собі новітні технології, сучасні мистецькі тенденції та автентичні розписи й рельєфи. Музейні експонати фонду ЗОКМ ім. Т. Легоцького не випадають з контексту, вони підкреслюють специфіку приміщень та архітектурного комплексу в цілому. Спостерігаємо історичну тяглість і міцний стилістичний зв’язок у представлених інтерпретаційних моделях.

Біографія автора

Любомир Брензович, Закарпатська академія мистецтв

Викладач кафедри дизайну

Посилання

Brenzovych, L. V. (2019). Arkhitekturni zminy u planuvanni Uzhhorodskoho zamku z 1946 po 1991 rr. [Architectural changes in the planning of the Uzhhorod Castle from 1946 to 1991]. Newsletter Transcarpathian Academy of Arts, 13, 143–149 [in Ukrainian].

Homoliak, E. M. (2006). Zamky Zakarpattia (bibliohrafiia) [Castles of Transcarpathia (bibliography)]. Carpatica–Karpatyka, 34, 229–240 [in Ukrainian].

Ivanov, O. (2004). Zamky i palatsy Zakhidnoi Ukrainy [Castles and palaces of Western Ukraine]. Nash Svit [in Ukrainian].

Kobal, Y. V. (2003). Uzhhorod vidomyi ta nevidomyi [Uzhgorod is known and unknown]. Svit [in Ukrainian].

Lypa, K. A. (2013). Uzhhorodskyi zamok [Uzhgorod castle]. In Entsyklopediia istorii Ukrainy [Encyclopedia of the History of Ukraine] (Vol. 10, pp. 215–216). Naukova dumka [in Ukrainian].

Peniak, P. (2010). Rozkopky zamkovoi tserkvy Uzhhoroda [Excavations of the castle church in Uzhgorod]. Materials and Studies on Archeology of Sub-Carpathian and Volhynian Area, 14, 345–353 [in Ukrainian].

Sova, P. (1937). Proshloe Uzhgoroda [The past of Uzhgorod]. Shkol’naya pomoshch’ [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-01

Як цитувати

Брензович, Л. (2024). Інтерпретаційні моделі і сучасні концепції дизайну палацової будівлі ужгородського замку. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 7(1), 126–137. https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300932

Номер

Розділ

ДИЗАЙН СЕРЕДОВИЩА