Роль арт-об’єкта у формуванні характерних ознак інтер’єрного простору
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300933Ключові слова:
арт-об’єкт, образотворче мистецтво, візуальне сприйняття, функціонально-естетична роль арт-об’єктів, характерні ознаки інтер’єруАнотація
Мета статті – дослідження ролі різних видів арт-об’єктів у формуванні характерних ознак інтер’єрного простору. Методи дослідження містять бібліографічний, типологічний та порівняльний аналіз, проведення натурного обстеження, композиційний метод, систематизацію та узагальнення. Наукова новизна полягає у дослідженні, аналізі та систематизації функціонально-естетичної ролі арт-об’єктів у формуванні характерних ознак інтер’єрного простору. Висновки. В результаті дослідження було визначено основні ознаки інтер’єрного простору, яких можна досягти за допомогою розміщення в ньому арт-об’єкта: інтенсифікацію, асиміляцію, гіперболізацію та трансформацію. Так, інтенсифікація інтер’єру досягається домінантним становищем в ньому арт-об’єкта через його композиційну узгодженість з іншими елементами, через підпорядкування йому ритмічних структур і надання простору ефектів динамічності й експресивності. Асиміляція досягається через нюансове поєднання геометричних форм інтер’єрного простору і арт-об’єкту, що зумовлює ефект рівноваги, гомогенності та завершеності композиції. Гіперболізація базується на різкому смисловому і стильовому контрасті між арт-об’єктом і елементами інтер’єру, що зумовлює ефект композиційного дисонансу, пожвавлення, часом – іронії, сарказму і сатири. Трансформація передбачає візуальне руйнування геометричного виду, величини або форм інтер’єрного простору і арт-об’єкта; досягається через розчленування, підкреслення, нівелювання простору до головного або другорядного чинників; зумовлює ефект композиційної асиметрії, дисиметрії, динамічності. В рамках дослідження окреслені результати було протестовано в проєктних роботах студентів-дизайнерів. Перспективою подальших досліджень є аналіз ролі арт-об’єктів у якісному перетворенні сучасних інтер’єрів, виявлення та систематизація сучасних тенденцій взаємозв’язку образотворчого мистецтва та предметно-просторового середовища.
Посилання
Arnason, H., & Mansfield, E. (2012). History of modern art (7th ed.). Pearson [in English].
Arnheim, R. (1974). Art and visual perception. University of California Press [in English].
Bertolino, G. (2018). Comment identifier les mouvements artistiques [How to identify artistic movements]. Hazan [in French].
Bryzhachenko, N. (2019). Suchasni interierni art-obiekty: klasyfikatsiia ta osoblyvosti stvorennia [Modern interior art objects: classification and creation features]. The Scientific Issues of Ternopil National Pedagogical Volodymyr Hnatiuk University. Specialization: Art Studies, 2(41), 120–126. https://doi.org/10.25128/2411-3271.19.2.16 [in Ukrainian].
Campbell, J. (2013). The library: A world history (W. Pryce, Photographer). University of Chicago Press [in English].
Diachuk, A. O., & Vlasiuk, O. P. (2023). Vykorystannia tvoriv obrazotvorchoho ta dekoratyvnoho mystetstva v interieri prymishchen z vrakhuvanniam suchasnykh tendentsii [The use of works of fine and decorative art in the interior of premises, taking into account modern trends]. Bulletin of Science and Education, 10(16), 1210–1222. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-10(16)-1210-1222 [in Ukrainian].
Gallery. (n.d.). Oksana Pilipchuk. Retrieved January 28, 2024, from https://oksana-pilipchuk.com.ua/index.php/en/ [in English].
Hassanein, H. (2020). Trends of contemporary art in innovative interior architecture design of cultural spaces. In Y. Mahgoub, N. Cavalagli, A. Versaci, H. Bougdah, M. Serra-Permanyer (Eds.), Cities’ identity through architecture and arts (pp. 25–57). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-14869-0_3 [in English].
Itten, J. (1961). Kunst der Farbe [Art of color]. O. Maier [in German].
Jin, X. (2016, June 11–12). Research on the aesthetic generality of modern art and interior design. In 5th International conference on social science, education and humanities research [Conference proceedings] (pp. 1686–1689). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/ssehr-16.2016.186 [in English].
Lomas, J. D., & Xue, H. (2022). Harmony in design: A synthesis of literature from classical philosophy, the sciences, economics, and design. She Ji: The Journal of Design, Economics, and Innovation, 8(1), 5–64. https://doi.org/10.1016/j.sheji.2022.01.001 [in English].
Mastandrea, S., Fagioli, S., & Biasi, V. (2019). Art and psychological well-being: Linking the brain to the aesthetic emotion. Frontiers in Psychology, 10, Article 739. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00739 [in English].
McCorquodale, Ch. (1983). The history of interior decoration. Phaidon [in English].
Park, J.-А. (2022). Hanseuhollain-ui sang-eobgong-gan jagpum-eseo natananeun obeujejeog silnaedijain pyohyeon yeongu [A study on the interior design expression of objects in Hans Hollein’s commercial space]. Design Research, 7(2), 321–332. https://doi.org/10.46248/kidrs.2022.2.321 [in Korean].
Pylypchuk, O., & Polubok, A. (2023a). Vyznachennia pidkhodiv do formuvannia interieriv z urakhuvanniam emotsiinoho vplyvu v protsesi spryiniattia Art-obiektiv [Determination of approaches to the formation of interiors considering the emotional impact in the perception of Аrt objects]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Arts, 49, 143–152. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293299 [in Ukrainian].
Pylypchuk, O., & Polubok, A. (2023b). Innovatsiini zasoby intehratsii art-obiektiv u dyzain interieru yak sposib pidvyshchennia estetyky arkhitekturnoho seredovyshcha [Innovative means of integration of art objects into interior design as a way of enhancing the aesthetics of the architectural environment]. Ukrainian Art Discourse, 4, 70–76. https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.9 [in Ukrainian].
Pylypchuk, O., Polubok, A., & Kurochka, N. (2023). Vyznachennia funktsii art-obiektiv u dyzaini interieru suchasnoi biblioteky [Determining the functions of art objects in interior design modern library]. Humanities Science Current Issues, 68(2), 78–83. https://doi.org/10.24919/2308-4863/68-2-11 [in Ukrainian].
van Paasschen, J., Zamboni, E., Bacci, F., & Melcher, D. (2014). Consistent emotions elicited by low-level visual features in abstract art. Art & Perception, 2(1–2), 99–118. https://doi.org/10.1163/22134913-00002012 [in English].
Wang, Q. (2018, October 25–27). Analysis of interior space design and visual artistic effect. In 1st International conference on education art management and social sciences [Conference proceedings] (pp. 362–366). Clausius Scientific Press. https://doi.org/10.23977/eamss.2018.075 [in English].
Wollheim, R. (2015). Art and its objects (2nd ed.). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781316286777 [in English].
Yaseniev, O., & Dubovyi, O. (2021). Suchasni tendentsii vykorystannia tvoriv obrazotvorchoho mystetstva v interieri prymishchen [Current trends in the use of works of fine arts in the interior of premises]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 4(2), 226–235. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246842 [in Ukrainian].
Yavuz Öden, H. (2021). İç mekan tasariminda çocuk odasi yüzeylerinde uygulanan grafik tasarim çözümleri [Graphic design solutions applied on children’s room surfaces in interior design]. Euroasia Journal of Social Sciences & Humanities, 8(3), 60–73. http://dx.doi.org/10.38064/eurssh.191 [in Turkish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.