Роль арт-об’єкта у формуванні характерних ознак інтер’єрного простору

Автор(и)

  • Оксана Пилипчук Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна http://orcid.org/0000-0002-1306-6071
  • Олександр Кащенко Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна http://orcid.org/0000-0002-7937-6953
  • Андрій Полубок Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна http://orcid.org/0000-0001-6759-4470

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300933

Ключові слова:

арт-об’єкт, образотворче мистецтво, візуальне сприйняття, функціонально-естетична роль арт-об’єктів, характерні ознаки інтер’єру

Анотація

Мета статті – дослідження ролі різних видів арт-об’єктів у формуванні характерних ознак інтер’єрного простору. Методи дослідження містять бібліографічний, типологічний та порівняльний аналіз, проведення натурного обстеження, композиційний метод, систематизацію та узагальнення. Наукова новизна полягає у дослідженні, аналізі та систематизації функціонально-естетичної ролі арт-об’єктів у формуванні характерних ознак інтер’єрного простору. Висновки. В результаті дослідження було визначено основні ознаки інтер’єрного простору, яких можна досягти за допомогою розміщення в ньому арт-об’єкта: інтенсифікацію, асиміляцію, гіперболізацію та трансформацію. Так, інтенсифікація інтер’єру досягається домінантним становищем в ньому арт-об’єкта через його композиційну узгодженість з іншими елементами, через підпорядкування йому ритмічних структур і надання простору ефектів динамічності й експресивності. Асиміляція досягається через нюансове поєднання геометричних форм інтер’єрного простору і арт-об’єкту, що зумовлює ефект рівноваги, гомогенності та завершеності композиції. Гіперболізація базується на різкому смисловому і стильовому контрасті між арт-об’єктом і елементами інтер’єру, що зумовлює ефект композиційного дисонансу, пожвавлення, часом – іронії, сарказму і сатири. Трансформація передбачає візуальне руйнування геометричного виду, величини або форм інтер’єрного простору і арт-об’єкта; досягається через розчленування, підкреслення, нівелювання простору до головного або другорядного чинників; зумовлює ефект композиційної асиметрії, дисиметрії, динамічності. В рамках дослідження окреслені результати було протестовано в проєктних роботах студентів-дизайнерів. Перспективою подальших досліджень є аналіз ролі арт-об’єктів у якісному перетворенні сучасних інтер’єрів, виявлення та систематизація сучасних тенденцій взаємозв’язку образотворчого мистецтва та предметно-просторового середовища.

Біографії авторів

Оксана Пилипчук, Київський національний університет будівництва і архітектури

Кандидат технічних наук, доцент

Олександр Кащенко, Київський національний університет будівництва і архітектури

Доктор технічних наук, професор

Андрій Полубок, Київський національний університет будівництва і архітектури

Кандидат технічних наук, доцент

Посилання

Arnason, H., & Mansfield, E. (2012). History of modern art (7th ed.). Pearson [in English].

Arnheim, R. (1974). Art and visual perception. University of California Press [in English].

Bertolino, G. (2018). Comment identifier les mouvements artistiques [How to identify artistic movements]. Hazan [in French].

Bryzhachenko, N. (2019). Suchasni interierni art-obiekty: klasyfikatsiia ta osoblyvosti stvorennia [Modern interior art objects: classification and creation features]. The Scientific Issues of Ternopil National Pedagogical Volodymyr Hnatiuk University. Specialization: Art Studies, 2(41), 120–126. https://doi.org/10.25128/2411-3271.19.2.16 [in Ukrainian].

Campbell, J. (2013). The library: A world history (W. Pryce, Photographer). University of Chicago Press [in English].

Diachuk, A. O., & Vlasiuk, O. P. (2023). Vykorystannia tvoriv obrazotvorchoho ta dekoratyvnoho mystetstva v interieri prymishchen z vrakhuvanniam suchasnykh tendentsii [The use of works of fine and decorative art in the interior of premises, taking into account modern trends]. Bulletin of Science and Education, 10(16), 1210–1222. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-10(16)-1210-1222 [in Ukrainian].

Gallery. (n.d.). Oksana Pilipchuk. Retrieved January 28, 2024, from https://oksana-pilipchuk.com.ua/index.php/en/ [in English].

Hassanein, H. (2020). Trends of contemporary art in innovative interior architecture design of cultural spaces. In Y. Mahgoub, N. Cavalagli, A. Versaci, H. Bougdah, M. Serra-Permanyer (Eds.), Cities’ identity through architecture and arts (pp. 25–57). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-14869-0_3 [in English].

Itten, J. (1961). Kunst der Farbe [Art of color]. O. Maier [in German].

Jin, X. (2016, June 11–12). Research on the aesthetic generality of modern art and interior design. In 5th International conference on social science, education and humanities research [Conference proceedings] (pp. 1686–1689). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/ssehr-16.2016.186 [in English].

Lomas, J. D., & Xue, H. (2022). Harmony in design: A synthesis of literature from classical philosophy, the sciences, economics, and design. She Ji: The Journal of Design, Economics, and Innovation, 8(1), 5–64. https://doi.org/10.1016/j.sheji.2022.01.001 [in English].

Mastandrea, S., Fagioli, S., & Biasi, V. (2019). Art and psychological well-being: Linking the brain to the aesthetic emotion. Frontiers in Psychology, 10, Article 739. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00739 [in English].

McCorquodale, Ch. (1983). The history of interior decoration. Phaidon [in English].

Park, J.-А. (2022). Hanseuhollain-ui sang-eobgong-gan jagpum-eseo natananeun obeujejeog silnaedijain pyohyeon yeongu [A study on the interior design expression of objects in Hans Hollein’s commercial space]. Design Research, 7(2), 321–332. https://doi.org/10.46248/kidrs.2022.2.321 [in Korean].

Pylypchuk, O., & Polubok, A. (2023a). Vyznachennia pidkhodiv do formuvannia interieriv z urakhuvanniam emotsiinoho vplyvu v protsesi spryiniattia Art-obiektiv [Determination of approaches to the formation of interiors considering the emotional impact in the perception of Аrt objects]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Arts, 49, 143–152. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293299 [in Ukrainian].

Pylypchuk, O., & Polubok, A. (2023b). Innovatsiini zasoby intehratsii art-obiektiv u dyzain interieru yak sposib pidvyshchennia estetyky arkhitekturnoho seredovyshcha [Innovative means of integration of art objects into interior design as a way of enhancing the aesthetics of the architectural environment]. Ukrainian Art Discourse, 4, 70–76. https://doi.org/10.32782/uad.2023.4.9 [in Ukrainian].

Pylypchuk, O., Polubok, A., & Kurochka, N. (2023). Vyznachennia funktsii art-obiektiv u dyzaini interieru suchasnoi biblioteky [Determining the functions of art objects in interior design modern library]. Humanities Science Current Issues, 68(2), 78–83. https://doi.org/10.24919/2308-4863/68-2-11 [in Ukrainian].

van Paasschen, J., Zamboni, E., Bacci, F., & Melcher, D. (2014). Consistent emotions elicited by low-level visual features in abstract art. Art & Perception, 2(1–2), 99–118. https://doi.org/10.1163/22134913-00002012 [in English].

Wang, Q. (2018, October 25–27). Analysis of interior space design and visual artistic effect. In 1st International conference on education art management and social sciences [Conference proceedings] (pp. 362–366). Clausius Scientific Press. https://doi.org/10.23977/eamss.2018.075 [in English].

Wollheim, R. (2015). Art and its objects (2nd ed.). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781316286777 [in English].

Yaseniev, O., & Dubovyi, O. (2021). Suchasni tendentsii vykorystannia tvoriv obrazotvorchoho mystetstva v interieri prymishchen [Current trends in the use of works of fine arts in the interior of premises]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 4(2), 226–235. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246842 [in Ukrainian].

Yavuz Öden, H. (2021). İç mekan tasariminda çocuk odasi yüzeylerinde uygulanan grafik tasarim çözümleri [Graphic design solutions applied on children’s room surfaces in interior design]. Euroasia Journal of Social Sciences & Humanities, 8(3), 60–73. http://dx.doi.org/10.38064/eurssh.191 [in Turkish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-01

Як цитувати

Пилипчук, О., Кащенко, О., & Полубок, А. (2024). Роль арт-об’єкта у формуванні характерних ознак інтер’єрного простору. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 7(1), 138–150. https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300933

Номер

Розділ

ДИЗАЙН СЕРЕДОВИЩА