Контемпоральність образу дерева життя в рушниках полтавщини ХІХ-ХХ ст.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300936Ключові слова:
декоративно-вжиткове мистецтво, традиційна українська вишивка, Дерево Життя, орнаменти Полтавщини, рушник, дизайн одягуАнотація
Мета статті полягає у виявленні та аналізі орнаментів традиційної вишивки рушників Полтавщини ХІХ-ХХ ст., особливостей техніки та технології їх виконання з акцентом на мотиві Дерева Життя для повноцінного відтворення його автентичного значення в сучасному дизайні. Методологія дослідження ґрунтується на методах порівняння, аналізу та аналогій, що були застосовані для детального аналізу літературних джерел. Метод індукції та дедукції були корисними для виявлення характерних проявів полтавської традиції на тлі вишитих рушників України. Типологічний та метод співставлення застосовувалися у дослідженні територіальних особливостей регіону Полтавщини. Історичний метод дав змогу дослідити та виявити послідовність формування вишивки, символічні та семантичні риси у вишитих рушниках. Наукова новизна статті полягає в порівнянні принципів зображення Дерева Життя в вишитих рушниках Поділля, Полісся та Полтавщини ХІХ-ХХ ст.; у формуванні переліку семіотичних значень Дерева Життя в рушниках Полтавщини, що досі були розпорошені в різних наукових працях. Надано рекомендації для відповідності автентичного змісту в інтерпретації символічних елементів образу Дерева Життя в продукції сучасних дизайнерських брендів одягу. Висновок. Дерево Життя є складним орнаментальним елементом вишивки, особливо яскраво виявленим на Полтавщині, та має широке коло символічних значень: космогонічна модель світу, триєдність трьох світів, Дерево роду, Берегиня-мати, Свята Трійця, Богоматір Оранта. На території Полтавщини образ Дерева Життя в рушниках має усталену традицію протягом ХІХ-ХХ ст. з характерними деталями у вигляді фантазійних квітів. Однією з причин нівелювання в орнаментальних композиціях сучасних брендів одягу сакрально-магічного навантаження Дерева-Квітки можна вважати схильність до загального полегшення інформаційно-філософського змісту продукту у відповідності до споживацьких смаків. Окремі українські дизайнери та бренди демонструють варіанти моделей вдалого поєднання фольклорних мотивів і автентичної традиції з сучасними модними тенденціями. Бренди відтворюють традиційну вишивку у власному трактуванні, тому варіативність технік і технологій демонстрації вишивки має багатий потенціал для розвитку.
Посилання
Bohomolets, O. V. (2017). Rushnyk yak sakralnyi symvol ukrainskoi kultury [Embroidered towel as sacred symbol of Ukrainian culture]. The Culturology Ideas, 11, 102–111. https://www.culturology.academy/wp-content/uploads/KD11_Bohomolets.pdf [in Ukrainian].
Chumarna, M. I. (2008). Kod ukrainskoi vyshyvky [Ukrainian embroidery code]. Apriori [in Ukrainian].
Derevo zhyttia [Tree of Life] [Image]. (n.d.). Yuliya Magdych. Retrieved January 10, 2024, from https://ua.yuliyamagdych.com/collections/tree-of-life/products/tree-of-life-blouse-white?variant=45256025243959 [in Ukrainian].
Hamaliia, K. M., & Bezuhla, A. I. (April 2023, 14–15). Informatsiine koduvannia vyshyvky rushnykiv Polissia, Podillia ta Poltavshchyny [Information coding of towel embroidery in Polissya, Podillia and Poltava region]. In Pershi Taranushenkivski chytannia [The first Taranushenko’s readings] [Conference proceedings] (pp. 10–12). Kharkiv State Academy of Design and Arts [in Ukrainian].
Kara-Vasylieva, T. V. (1983). Poltavska narodna vyshyvka [Poltava folk embroidery]. Naukova dumka [in Ukrainian].
Kara-Vasylieva, T. V. (2008). Istoriia ukrainskoi vyshyvky [History of Ukrainian embroidery]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Kytova, S. A. (2003). Polotnianyi litopys Ukrainy: semantyka ornamentu ukrainskoho rushnyka [Cloth chronicle of Ukraine: Semantics of Ukrainian towel ornament] (2nd ed.). Brama [in Ukrainian].
Lliana sorochka z vyshytymy mistamy-heroiamy Smilyvist [Linen shirt with embroidered hero cities Smilyvist] [Image]. (n.d.). Etnodim. Retrieved January 10, 2024, from https://etnodim.ua/zhinkam/ua-zhinochi-vishivanki/sorochka-smilyvist [in Ukrainian].
Medvedchuk, H. K. (2009, August 2). Istoriia ukrainskoi vyshyvky [History of Ukrainian embroidery]. Harbuz. http://garbuz.org.ua/statti/vishivka/istoriya-ukrayinskoyi-vishivki.html [in Ukrainian].
Raievych, T. I. (2015, May 14–15). Vyshytyi rushnyk yak etnichnyi symvol ukrainskoi natsii [Embroidered towel as an ethnic symbol of Ukrainian nation]. In V. Y. Lazhnik (Ed.), Aktualni problemy krainoznavchoi nauky [Actual problems of country studies] [Conference proceedings] (pp. 102–105). Vezha-Druk. https://bit.ly/3P0uVvn [in Ukrainian].
Sasha Dress [Image]. (n.d.). Vita Kin. https://www.vitakin.com/collections/shop/products/drop-20-product-7 [in English].
Seleznova, A. V. (2015). Osnovy ornamentalnoi pobudovy kompozytsii vesilnoho rushnyka [The basics of the ornamental construction of the wedding towel composition]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 33, 131–139. https://doi.org/10.31866/2410-1176.33.2015.158298 [in Ukrainian].
Seleznova, A. V. (2019). Ukrainskyi rushnyk yak kulturnyi fenomen natsionalnoho uzhytkovoho mystetstva [Ukrainian embroidered towel as a cultural phenomenon of national applied art]. In Ye. A. Antonovych, & V. P. Tytarenko (Comps.), Etnodyzain u konteksti ukrainskoho natsionalnoho vidrodzhennia ta yevropeiskoi intehratsii [Ethnodesign in the context of Ukrainian national revival and European integration] (Book 2, pp. 217–224). Simon [in Ukrainian].
Tytarenko, V. P. (2015). Vyshyvalne mystetstvo Poltavshchyny [Embroidery art of Poltava region]. Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].
Tytarenko, V. P. (2019). Poltavska tradytsiina vyshyvka [Poltavian traditional embroidery]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 83–87. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2019.191337 [in Ukrainian].
Ukrainian style sweatshirt / Black [Image]. (n.d.). RCR Khomenko. Retrieved January 10, 2024, from https://rcrkhomenko.com/shop/sweatshirt-5 [in English].
Varyvonchyk, A. V. (2021). Istorychnyi shliakh ozdoblennia vyshyvkoiu tradytsiinoho ukrainskoho vbrannia [The historical way of embroidery of traditional clothing]. Notes on Art Criticism, 40, 3–9. https://www.doi.org/10.32461/2226-2180.40.2021.250309 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.