Анімалізм в дизайні одягу ХХ – початку ХХІ століття

Автор(и)

  • Катерина Кисельова Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-1580-287X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300946

Ключові слова:

анімалізм, анімалістичний образ, анімалістичні принти, тварини в моді, екологічні тренди, екологічна мода

Анотація

В статті представлений огляд та систематизація проєктів дизайну одягу із застосуванням анімалістичних мотивів. Мета дослідження – виявити прояви анімалістичних образів у костюмі і відмінності їх значень у різні історичні періоди. Методологія дослідження базується на застосуванні методів джерелознавчого, мистецтвознавчого, естетичного та структурно-композиційного аналізу. Наукова новизна полягає у висвітленні етапів розвитку анімалізму в ХХ – поч. ХХІ ст. та виявленні його основних проявів у костюмі. Результати дослідження базуються на емпіричному матеріалі дизайнерів та Будинків мод, які активно використовували та розвивали анімалізм у своїй творчості. Висновки. У результаті дослідження доходимо висновку про різноманітні шляхи прояву анімалізму в дизайні одягу, – від суцільного копіювання образів тварин до введення в дизайн їхніх окремих частин чи використання фотографій і художніх зображень. І якщо на початку ХХ ст. в костюмі використовувалися здебільшого елементи покрову тварин – їхня шкіра, хутро та пір’я, а екзотичні тварини та птахи підкреслювали статусність елітних верств суспільства, то з розвитком технологій і поширенням серійного виробництва одягу поступово набула популярності імітація. Знищення природного середовища і домінування штучного призвело до поширення моди, натхненної життям дикої природи. Поступово сформувався стильовий напрям у дизайні одягу, що зараз вважається «фентезі-класикою». Згодом анімалістичні мотиви перетворились на візуальні носії «екомоди» та «екосвідомості», нагадуючи про необхідність значних перетворень у глобальній свідомості людства. Розквіт анімалізму останніх десятиліть відображає соціокультурні тенденції розвитку суспільства. Через символіку та інтерпретацію анімалістичних образів у дизайні костюма відображається турбота та прагнення до збереження природного спадку в світі, який все більше опиняється під впливом технологічного розвитку.

Біографія автора

Катерина Кисельова, Київський національний університет культури і мистецтв

Член Спілки дизайнерів України, к.т.н., доцент

Посилання

Alexander, H. (2018). Leopard: Fashion’s most powerful print. Laurence King [in English].

Anikanova, K. Yu., & Bzhezovska, N. V. (2019, April 1–5). Obrazy tvaryn u zhyvopysi, skulpturi ta arkhitekturi [Images of animals in painting, sculpture and architecture]. In Polit. Suchasni problemy nauky [Conference proceedings] (pp. 5–6). National Aviation University [in Ukrainian].

Baker, S. (2000). The postmodern animal. Reaktion Books [in English].

Baker, S. (with Adams, C. J.). (2001). Picturing the beast: Animals, identity and representation. University of Illinois Press. (Original work published 1993) [in English].

Balenciaga’s ‘I Love Pets’ capsule collection is one for animal lovers [Image]. (2020, December 17). Lifestyle Asia. https://www.lifestyleasia.com/hk/style/fashion/balenciagas-i-love-pets-collection/ [in English].

Bastow, E. (2020). I love leopard: The little book of leopard print. Harper Design [in English].

Bulliet, R. W. (2005). Hunters, herders and hamburgers: The Past and the future of homan-animal relationships. Columbia University Press [in English].

Farra, E. (2019, 15 February). "I need a few more colleagues linking my arm" – Stella McCartney sounds off on sustainability, faux leather, and the lack of honesty around both. Vogue. https://www.vogue.com/article/stella-mccartney-sustainable-fashion-leather-conversation [in English].

Gonzales, T. (2023, January 24). Schiaparelli’s faux-taxidermy couture divides the internet [Image]. Harpers bazaar. https://www.harpersbazaar.com/uk/fashion/shows-trends/a42630388/schiaparelli-paris-couture-kylie-jenner-lion-dresses/Harper’s-Bazaar [in English].

Hanken, J., Aloi, G., & Piper, R. (Eds.). (2018). Animal: Exploring the zoological world. Phaidon Press [in English].

Kalof, L. (2007). Looking at animals in human history. Reaktion books [in English].

Kris. (n.d.). [Dress] [Image]. Pinterest. Retrieved January 16, 2024, from https://www.pinterest.com/pin/87398049013150877/ [in English].

Kyselova, K. O., & Novikova, A. V. (2021, March 24–25). Animalistychni prynty v dyzaini odiahu [Animalistic prints in clothing design]. In Ukraina u svitovykh hlobalizatsiinykh protsesakh: kultura, ekonomika, suspilstvo [Ukraine in the world globalization processes: Culture, economy, society] [Conference proceedings] (Pt. 1, pp. 181–183). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

Leon, S. (2011, November 6). Pierre Balmain leopard pants, 1951: A look back [Image]. HuffPost. https://www.huffpost.com/entry/pierre-balmain-1950s_n_1078587 [in English].

Masters, C. (2018). Bestiary: Animals in art from the ice age to our age. Thames & Hudson [in English].

Schiaparelli, E. (1937). Woman’s Dinner Dress. Philadelphia Museum of Art. https://www.philamuseum.org/collection/object/65327 [in English].

Steadman, Ph. (2008). The evolution of designs: Biological Analogy in architecture and the applied arts (Rev. ed.). Routledge [in English].

Weldon, J. (2018). Fierce: The history of leopard print. Harper Design [in English].

Werness, H. B. (2003). The continuum encyclopedia of animal symbolism in art. Continuum [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-01

Як цитувати

Кисельова, К. (2024). Анімалізм в дизайні одягу ХХ – початку ХХІ століття. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 7(1), 164–177. https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300946

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ОДЯГУ, АКСЕСУАРІВ, ІМІДЖУ