Анімалізм в дизайні одягу ХХ – початку ХХІ століття
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300946Ключові слова:
анімалізм, анімалістичний образ, анімалістичні принти, тварини в моді, екологічні тренди, екологічна модаАнотація
В статті представлений огляд та систематизація проєктів дизайну одягу із застосуванням анімалістичних мотивів. Мета дослідження – виявити прояви анімалістичних образів у костюмі і відмінності їх значень у різні історичні періоди. Методологія дослідження базується на застосуванні методів джерелознавчого, мистецтвознавчого, естетичного та структурно-композиційного аналізу. Наукова новизна полягає у висвітленні етапів розвитку анімалізму в ХХ – поч. ХХІ ст. та виявленні його основних проявів у костюмі. Результати дослідження базуються на емпіричному матеріалі дизайнерів та Будинків мод, які активно використовували та розвивали анімалізм у своїй творчості. Висновки. У результаті дослідження доходимо висновку про різноманітні шляхи прояву анімалізму в дизайні одягу, – від суцільного копіювання образів тварин до введення в дизайн їхніх окремих частин чи використання фотографій і художніх зображень. І якщо на початку ХХ ст. в костюмі використовувалися здебільшого елементи покрову тварин – їхня шкіра, хутро та пір’я, а екзотичні тварини та птахи підкреслювали статусність елітних верств суспільства, то з розвитком технологій і поширенням серійного виробництва одягу поступово набула популярності імітація. Знищення природного середовища і домінування штучного призвело до поширення моди, натхненної життям дикої природи. Поступово сформувався стильовий напрям у дизайні одягу, що зараз вважається «фентезі-класикою». Згодом анімалістичні мотиви перетворились на візуальні носії «екомоди» та «екосвідомості», нагадуючи про необхідність значних перетворень у глобальній свідомості людства. Розквіт анімалізму останніх десятиліть відображає соціокультурні тенденції розвитку суспільства. Через символіку та інтерпретацію анімалістичних образів у дизайні костюма відображається турбота та прагнення до збереження природного спадку в світі, який все більше опиняється під впливом технологічного розвитку.
Посилання
Alexander, H. (2018). Leopard: Fashion’s most powerful print. Laurence King [in English].
Anikanova, K. Yu., & Bzhezovska, N. V. (2019, April 1–5). Obrazy tvaryn u zhyvopysi, skulpturi ta arkhitekturi [Images of animals in painting, sculpture and architecture]. In Polit. Suchasni problemy nauky [Conference proceedings] (pp. 5–6). National Aviation University [in Ukrainian].
Baker, S. (2000). The postmodern animal. Reaktion Books [in English].
Baker, S. (with Adams, C. J.). (2001). Picturing the beast: Animals, identity and representation. University of Illinois Press. (Original work published 1993) [in English].
Balenciaga’s ‘I Love Pets’ capsule collection is one for animal lovers [Image]. (2020, December 17). Lifestyle Asia. https://www.lifestyleasia.com/hk/style/fashion/balenciagas-i-love-pets-collection/ [in English].
Bastow, E. (2020). I love leopard: The little book of leopard print. Harper Design [in English].
Bulliet, R. W. (2005). Hunters, herders and hamburgers: The Past and the future of homan-animal relationships. Columbia University Press [in English].
Farra, E. (2019, 15 February). "I need a few more colleagues linking my arm" – Stella McCartney sounds off on sustainability, faux leather, and the lack of honesty around both. Vogue. https://www.vogue.com/article/stella-mccartney-sustainable-fashion-leather-conversation [in English].
Gonzales, T. (2023, January 24). Schiaparelli’s faux-taxidermy couture divides the internet [Image]. Harpers bazaar. https://www.harpersbazaar.com/uk/fashion/shows-trends/a42630388/schiaparelli-paris-couture-kylie-jenner-lion-dresses/Harper’s-Bazaar [in English].
Hanken, J., Aloi, G., & Piper, R. (Eds.). (2018). Animal: Exploring the zoological world. Phaidon Press [in English].
Kalof, L. (2007). Looking at animals in human history. Reaktion books [in English].
Kris. (n.d.). [Dress] [Image]. Pinterest. Retrieved January 16, 2024, from https://www.pinterest.com/pin/87398049013150877/ [in English].
Kyselova, K. O., & Novikova, A. V. (2021, March 24–25). Animalistychni prynty v dyzaini odiahu [Animalistic prints in clothing design]. In Ukraina u svitovykh hlobalizatsiinykh protsesakh: kultura, ekonomika, suspilstvo [Ukraine in the world globalization processes: Culture, economy, society] [Conference proceedings] (Pt. 1, pp. 181–183). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].
Leon, S. (2011, November 6). Pierre Balmain leopard pants, 1951: A look back [Image]. HuffPost. https://www.huffpost.com/entry/pierre-balmain-1950s_n_1078587 [in English].
Masters, C. (2018). Bestiary: Animals in art from the ice age to our age. Thames & Hudson [in English].
Schiaparelli, E. (1937). Woman’s Dinner Dress. Philadelphia Museum of Art. https://www.philamuseum.org/collection/object/65327 [in English].
Steadman, Ph. (2008). The evolution of designs: Biological Analogy in architecture and the applied arts (Rev. ed.). Routledge [in English].
Weldon, J. (2018). Fierce: The history of leopard print. Harper Design [in English].
Werness, H. B. (2003). The continuum encyclopedia of animal symbolism in art. Continuum [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.