Авангардні інспірації у мистецтві українських монументалістів 1960-70х рр.:

за результатами документальної реконструкції втраченого панно

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300947

Ключові слова:

монументальне мистецтво 1960-70х рр., знищені пам’ятки мистецтва, авангардні інспірації, стилістичні впливи, документальна реконструкція

Анотація

Мета дослідження – введення в науковий обіг результатів документальної реконструкції і мистецтвознавчого аналізу втраченого монументального панно, що було створено тандемом талановитих художників у Палаці культури заводу Білоцерків-МАЗ у Білій Церкві. Методи дослідження передбачають поєднання мистецтвознавчого аналізу з методами документальної реконструкції та інтерв’ю з автором досліджуваних артефактів. Наукова новизна. Полягає у введенні до наукового обігу раніше неописаної і знищеної пам’ятки монументального мистецтва – панно у Палаці культури заводу БілоцерківМАЗ у Білій Церкві. Вперше проаналізовано стилістику виконання недослідженого об’єкта монументально-декоративного мистецтва. Шляхом особистого інтерв’ю із безпосереднім учасником процесу Олегом Єржиківським зафіксовано обставини замовлення і виконання роботи. Вперше оприлюднено фото із приватного родинного архіву і зроблено спробу документальної реконструкції панно за окремими світлинами. Висновки. У результаті проведеного мистецтвознавчого аналізу твору встановлено ідейні інспірації, які проявилися при виконанні масштабного панно. Попри ізольованість радянського художнього середовища від світових мистецьких течій, дозованої інформації, що надходила із Заходу, вистачало для створення українськими митцями власних інтерпретацій побачених закордонних або заборонених вітчизняних зразків. Відчуваючи це скоріше на інтуїтивному рівні, ніж будучи у повному контексті теоретичного і мистецтвознавчого дискурсу, найкращі представники процесу спромоглися створити твір гідної якості, виконання якого було профінансовано тогочасною державою. Попри наявність радянської символіки у творі (як данини тоталітарній системі за можливість взагалі працювати у сфері мистецтва), монументальне панно виконане на високому художньому рівні і цінне власне новаторським підходом. Як випливає з результатів дослідження, не останнє значення в цьому процесі було намагання адаптувати зразки західно-європейського мистецтва під реалії замовлень Художнього фонду УРСР. Це стало можливим завдяки високому рівню профільної мистецької освіти у вищих навчальних закладах, а також – персональному самовдосконаленню кожного автора-виконавця і його особистій обдарованості. До того ж, означені роботи було створено українськими митцями на українській території і вони далекі від прославляння режиму.

Біографії авторів

Андрій Будник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

В’ячеслав Снісаренко, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужений художник України, старший викладач

Анастасія Снісаренко-Єржиковська

Архітектор-дизайнер, художник-постановник телефільмів

Посилання

Bila Tserkva kraieznavcha [Bila Tserkva of local history]. (n.d.). Bibliopalitra. Retrieved April 15, 2023, from http://bcbiblio8.blogspot.com/p/blog-page_29.html [in Ukrainian].

Budnyk, A., Snisarenko, V., & Snisarenko-Yerzhykovska, A. (2023). Znakovo-symvolni systemy u khudozhnikh praktykakh ukrainskykh myttsiv 1960–70 rr. na prykladi monumentalno-dekoratyvnykh panno Oleha Yerzhykivskoho [Sign-symbol systems in artistic practices of Ukrainian artists of the 1960–1970s, based on the example of the monumental and decorativepanels by Oleg Yerzhykivsky]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 6(2), 380–391. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292169 [in Ukrainian].

Chulipa, I. I. (2008). Domnych Anatolii Trokhymovych. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 8). Institute of Encyclopedic Research of the NAS of Ukraine. https://esu.com.ua/article-20744 [in Ukrainian].

Diehl, G. (1985). Fernan Lezhe [Fernand Leger] [Album] (A. Gudimenko, Trans., I. Putolova, Ed.). Korvina [in Russian].

Horlach, P. (2023, December 5). Kyivski mozaiky vnesly do Reiestru kulturnoi spadshchyny [Kyiv mosaics were included in the Register of cultural heritage]. Suspilne. https://suspilne.media/culture/632790-kiivski-mozaiki-vnesli-do-reestru-kulturnoi-spadsini/ [in Ukrainian].

Kostenevich, A. G. (Ed.). (1982). Pablo Pikasso, 1881—1973 [Pablo Picasso, 1881–1973] [Exhibition catalog]. Iskusstvo [in Russian].

Moliar, Ye. (2016, April 13). Radianska monumentalistyka: predmet dekomunizatsii chy urban-aidentyka [Soviet monumentalism: Subject of decommunization or urban identity]. Mistosite. https://mistosite.org.ua/uk/articles/radianska-monumentalistyka-predmet-dekomunizatsii-chy-urban-aidentyka [in Ukrainian].

Petrova, I., & Lototska, S. (2020, April 24). Derzhavna polityka u sferi monumentalnoho mystetstva v URSR (50–80 rr. XX st.) [State policy in the field of monumental art in the Ukrainian SSR (50–80s of the 20th century)]. In Travnevi studii: istoriia, mizhnarodni vidnosyny [May studies: History, international relations] [Conference proceedings] (Iss. 5, pp. 237–241). Vasyl’ Stus Donetsk National University. https://jts.donnu.edu.ua/article/view/8356 [in Ukrainian].

Reunov Valentyn Ampliiovych. (2019, October 2). In Wikipedia. https://bit.ly/490a2bz [in Ukrainian].

Skliarenko, H. (1987). Mystetstvo i misto. Rol monumentalno-dekoratyvnoho mystetstva u formuvanni estetychnoho seredovyshcha sotsialistychnoho mista [Art and the city. The role of monumental and decorative art in shaping the aesthetic environment of a socialist city]. Znannia [in Ukrainian].

Skliarenko, H. (n.d.). Materialy do istorii: Monumentalno-dekoratyvne mystetstvo Ukrainy druhoi polovyny XX stolittia [Materials for history: Monumental and decorative art of Ukraine of the second half of the 20th century]. Soviet mosaics in Ukraine. Retrieved April 20, 2020, from https://sovietmosaicsinukraine.org/media/uploads/text/Stynopis_G._Sklyarenko_MDArt_Stinopis_Galina_Sklyarenko_MDArt.pdf [in Ukrainian].

Stanislavskyi, I. (2023, October 25). Zghasla "Iskra": istoriia monumentalnoho ansambliu palatsu kultury mariupolskoho zavodu "Vazhmash" [The "Spark" has gone out: The history of the monumental ensemble of the Palace of Culture of the Mariupol "Vazhmash" plant]. [esthète] hazeta. https://www.esthetegazeta.com/post/zgasla-iskra-istoriya-monumentalnoho-ansamblyu-palacy-kultury-mariupolskoho-zavody-vazhmash [in Ukrainian].

Stroitel’stvo DK Sel’mash [Construction of the Selmash cultural center]. (2014, August 24). Belaya Tserkov’ moya. http://mybilatserkva.blogspot.com/2014/08/blog-post.html [in Russian].

U Bilii Tserkvi v PK "Rosava" demontuvaly chastynu vitrazhu vydatnoho ukrainskoho khudozhnyka [In Bila Tserkva, a part of a stained glass window by a prominent Ukrainian artist was dismantled in PC "Rosava"]. (2020, August 10). Krokus. https://krokus.tv/2422-u-blj-cerkv-v-pk-rosava-demontuvali-chastinu-vtrazhu-vidatnogo-ukrayinskogo-hudozhnika.html [in Ukrainian].

Ukrainian Modernism. (2020a, April 2). Karkolomni pryhody palatsu kultury zavodu BilotserkivMAZ, Bila Tserkva. Lakonichna arkhitektura 60-kh naibilshe strazhdaie vid "ievroremontiv"; navit zamina sklinnia mozhe povnistiu [Heartbreaking adventures of the palace of culture of the BilotserkivMAZ plant, Bila Tserkva. Laconic architecture of the 60s suffers the most from "European renovations"; even replacement of glazing can completely] [Post]. Facebook. https://www.facebook.com/ukrmod/photos/a.1058794884160728/3893238017383053/?type=3 [in Ukrainian].

Ukrainian Modernism. (2020b, August 10). V Bilii Tserkvi kerivnytstvo Palatsu kultury Rosava demontuvalo chastynu vitrazha Ivana-Valentyna Feodosiiovycha Zadorozhnoho, vydatnoho ukrainskoho khudozhnyka, zasluzhenoho diiacha mystetstv [In Bila Tserkva, the management of the Rossava Palace of Culture dismantled a part of the stained-glass window of Ivan-Valentyn Feodosiiovych Zadorozhnyi, an outstanding Ukrainian artist, honored artist] [Post]. Facebook. https://www.facebook.com/ukrmod/photos/a.1062493950457488/4432156850157831/ [in Ukrainian].

Yerzhykivskyi, O. S. (2023, September 20). Zapys interviu [Interview recording] (A. Snisarenko- Yerzhykovska, Interviewer). In the author’s personal archive [in Ukrainian].

Zenkova, M. (2017). Kyivska shkola monumentalnoho mystetstva 1960–1970 rr. [Kyiv school of monumental art 1960–1970]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 32, 177–188. https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/32/Zenkova_177-188.pdf [in Ukrainian].

Zhadova, L. (1970). Fernan Lezhe: mozaika, vitrazh, keramika, gobelen [Fernand Leger: Mosaic, stained glass, ceramics, tapestry] [Album]. Iskusstvo [in Russian; in French].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-01

Як цитувати

Будник, А., Снісаренко, В., & Снісаренко-Єржиковська, А. (2024). Авангардні інспірації у мистецтві українських монументалістів 1960-70х рр.:: за результатами документальної реконструкції втраченого панно. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 7(1), 178–191. https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.1.2024.300947

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО