Форми дизайнерського спротиву на тимчасово окупованих територіях України
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.2.2024.315446Ключові слова:
плакат, креативні технології, мистецький і дизайнерський опір російській агресії, мистецтво в окупації, освіта у графічному дизайні, ненасильницький спротивАнотація
Мета дослідження – виявити дизайнерські форми креативного спротиву російській агресії на тимчасово окупованих територіях; з’ясувати особливості їхнього функціонування. Методи дослідження передбачають поєднання мистецтвознавчого аналізу з методами документальної фіксації опору в умовах окупації. Наукова новизна полягає у введенні до наукового обігу раніше не описаного і не проаналізованого обсягу творів графічного дизайну або дотичних до нього, що були створені або на окупованих територіях, або для використання на таких. Вперше визначаються різновиди графічного дизайну, що використовуються для підпільної роботи, аналізуються стилістика, засоби і прийоми виконання. Висновки. Графічний дизайн оперує креативними техніками і технологіями, які можуть ефективно використовуватись в акціях опору на окупованих територіях. Оптимальність графічного дизайну визначається здатністю виявляти себе у багатьох сферах застосування у різноманітних формах, серед яких: стікери, гроші, листівки, ілюстрації, плакати, газети, ростові фігури, вуличні графіті тощо. У результаті проведеного мистецтвознавчого аналізу корпусу творів встановлено ідейну мотивацію, специфіку виконання, стилістику зображувальних засобів, які використовують розповсюджені форми функціонування графічного дизайну у сучасному світі. Попри часткову ізольованість від України, інформації, що надходила із підконтрольної території держави, вистачало для винайдення українськими митцями креативних способів опору і створення відповідних зразків в умовах тотальної заборони українського контенту окупаційними адміністраціями і достатньо суворого покарання за порушення встановлених агресорами правил. Присутність російської мови і атрибутики у згаданих творах є вимогою для ефективного виконання задач і орієнтацією на цільову аудиторію.
Посилання
Bondar, I. S. (Ed.). (2022). Demiurh [Demiurge] (Vol. 5, No. 2). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].
Budnyk, A., & Donets, O. (2023). The project "Creative resistance" of Ukrainian students and professors of Kyiv National University of Culture and Arts and Kyiv University of Culture in Poland. In K. A. Gajda & A. Z. Nowak (Eds.), University and War in Ukraine (pp. 177–207). Peter Lang [in English].
Donets, O., & Budnyk, A. (2024). Suchasnyi ukrainskyi plakat yak mystetskyi litopys sprotyvu rosiiskii ahresii (kolektsiia plakativ dyzain-hrupy "Kreatyvnyi sprotyv KNUKiM/KUK") [Modern Ukrainian poster as artistic chronicle of resistance to Russian aggression (poster collection of design group "Creative resistance KNUCA/KUC")]. Manuscript and Book Heritage of Ukraine, 1(32), 78–98. https://doi.org/10.15407/rksu.32.078 [in Ukrainian].
Kikhtenko (Kudriashova), V. (2023, July 21). Zhinochyi partyzanskyi rukh "Zla Mavka" chynyt sprotyv RF. Interviu z tymchasovo okupovanoho Melitopolia [The female partisan movement "Zla Mavka" resists the RF. Interview from temporarily occupied Melitopol]. The Village Ukraine. https://www.the-village.com.ua/village/city/city-experience/341475-zhinochiy-partizanskiy-ruh-zla-mavka-chinit-sprotiv-rf-interv-yu-z-timchasovo-okupovanogo-melitopolya [in Ukrainian].
Kozak, N. (2022). Mystetskyi opir rosiiskomu "ne vtorhnenniu" v Ukrainu (M. Volkov, L. Smyk, & A.Kachanova, Trans.) [Art resistance against Russia’s "non-invasion" of Ukraine]. East/West: Journal of Ukrainian Studies, 9(1), 67–106. https://doi.org/10.21226/ewjus585 [in Ukrainian].
Mystetstvo v okupatsii. Kolonka Yulii Manukian pro opir Khersona [Art in occupation. Julia Manukian's column about Kherson resistance]. (2023, February 16). Suspilne. https://suspilne.media/culture/386042-mistectvo-v-okupacii-kolonka-ulii-manukan-pro-opir-hersona/ [in Ukrainian].
Nebachena syla [Unseen force]. (n.d.). Holovna [Home]. Retrieved March 15, 2024, from https://unseen-force.com/uk/unseen-force/ [in Ukrainian].
Pidopryhora, S. (2017). Hrafichnyi roman yak intermedialna proektsiia (na materiali romanu "Dira" S. Zakharova) [Graphic novel as intermedial projection (on the material of S. Zakharov’s novel "The hole")]. Scientific Bulletin Mykolaiv V. O. Sukhomlynskyi National University. Philological Sciences (Literary Studies), 2(20), 180–187 [in Ukrainian].
Shalnieva, K. (2022, June 17). Zapys interviu [Interview recording] (A. Budnyk, Іnterviewer). U osobystomu arkhivi avtora [in Ukrainian].
Vystavka plakativ "Mystetskyi opir-2": liubov do Ukrainy ta vira v peremohu [Exhibition of posters "Artistic resistance-2": Love for Ukraine and faith in victory]. (2023, October 5). Telekanal MTM Zaporizhzhia. https://tvmtm.online/vystavka-plakativ-mysteczkyj-opir-2-lyubov-do-ukrayiny-ta-vira-v-peremogu/ [in Ukrainian].
Yarmolenko, Yu. (2015, June 14). Mytets Serhii Zakharov pokazuie v Yevropi karykatury pro zhyttia na okupovanykh terytoriiakh Donbasu [Artist Serhii Zakharov shows cartoons in Europe about life in the occupied territories of Donbas]. Holos Ameryky. http://ukrainian.voanews.com/a/2821534.html [in Ukrainian].
Zla Mavka [@zlaya_mavka]. (n.d.). Holovna [Home] [Telegram channel]. Telegram. Retrieved March 15, 2024, from https://web.telegram.org/a/#-1001774705122 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.