Візуальне мистецтво для людей з інвалідністю зору: повернення до синкретизму
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.2.2024.315447Ключові слова:
інклюзивне мистецтво, інклюзивний дизайн, люди з інвалідністю зору, візуальне мистецтво, тактильність, синтез мистецтв, синкретизм, колір, фактураАнотація
Дослідження присвячене інклюзивності у мистецтві й дизайні. Його мета – виявити певні форми й засоби, які можуть значно наблизити для людей з інвалідністю зору досвід спілкування з візуальним мистецтвом, а також – з’ясувати можливості створення унікального інклюзивно орієнтованого мистецтва. Методи дослідження: загальнонаукові методи аналізу і синтезу, порівняльний, формальний, феноменологічний. Наукова новизна. У результаті порівняльного аналізу наявних інклюзивних проєктів, а також – тих форм сучасного мистецтва, які свого часу актуалізували досвід тактильного сприйняття, виявлено підходи, які здатні скоригувати сприйняття артоб’єктів для людей з порушенням зору і за допомогою цих засобів створювати унікальний мистецький продукт. Висновки. У результаті дослідження виявлено три підходи до створення інклюзивних мистецьких проєктів для людей з інвалідністю зору. Перший полягає у свого роду «перекладі» архітектурних форм мовою, осяжною для так тильного зчитування моделі. Складовими цієї мови є розмір, що має бути оптимальним як для сприйняття на дотик, так і для осягнення артоб’єкту як цілого; відтак важливі масштаб і збережені пропорції елементів, текстура матеріалів і фактура форм, деталі, які надають унікальності певному твору. Другим підходом є створення адаптованих артоб’єктів, які мають регламентовану рельєфну текстуру, нанесену за допомогою цифрових технологій. За відповідною інструкцією або супроводом екскурсовода можуть бути ідентифіковані певні об’єкти, лінійний малюнок і навіть колір. Чергування текстур різної щільності і гладких поверхонь дозволяє передати повідомлення про кольори, втім, лише досить обмежену палітру. В обох випадках є дублювання інформації шрифтом Брайля та оснащення QR-кодом з аудіоінформацією. Втім, обидва підходи є саме адаптивним продуктом, безумовно, дуже цінним у можливості творення уявлення про візуальне мистецтво. Натомість, доходимо до важливості ще одного підходу, який у статті називаємо синкретичним. Він більшою мірою відповідає саме суті мистецького переживання, дефіцит якого, за нашим переконанням, й переживають люди з інвалідністю зору. Такий твір чи напрям претендує бути не моделлю чи «перекладом» певного артоб’єкта на мову тактильних відчуттів, а власне унікальним твором мистецтва й дизайну, універсальним для будь-якої людини і, водночас, таким, що маркує твір власне присутністю людей з інвалідністю і є доступним для їхнього сприйняття.
Посилання
Artcraftoil. (n.d.). Holovna [Home] [Facebook page]. Facebook. Retrieved September 25, 2024, from https://www.facebook.com/profile.php?id=100069058269737 [in Ukrainian].
Beuys, J. (2020). Kozhna liudyna – khudozhnyk [Every man is an artist] (L. Kulchynska, Ed., V. Artiukh, O. Hryhorenko, & K. Mishchenko, Trans.). Meduza [in Ukrainian].
Chmelyk, I. V. (2023). Dostupne mystetstvo: inkliuzyvni tvorchi initsiatyvy u m. Ivano-Frankivsku [Accessible art: Inclusive creative initiatives in Ivano-Frankivsk]. Ukrainian Art Discourse, 6, 115–121. https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.14 [in Ukrainian].
Hryhorieva, S. (2020, December 4). U Lvovi vidkryly miniatiuru Opernoho teatru iz shryftom Brailia [A miniature of the Opera House in Braille was opened in Lviv]. Lviv City Council. https://city-adm.lviv.ua/news/society/social-sphere/283045-u-lvovi-vidkryly-miniatiuru-opernoho-teatru-iz-shryftom-brailia [in Ukrainian].
Hryshyna, D. (2021, December 20). U parku na Priortsi prezentuvaly minimaket budynku vidomoho sadivnyka [A mini-model of the famous gardener's house was presented in the park in Priorka]. Vechirnii Kyiv. https://vechirniy.kyiv.ua/news/59586/ [in Ukrainian].
Itten, Y. (2021). Nauka dyzainu ta formy. Vstupnyi kurs, yakyi ya vykladav u Bauhauzu ta inshykh shkolakh [The science of design and form. The introductory course that I taught at the Bauhaus and other schools] (S. Sviatenko, Trans.). ArtHuss [in Ukrainian].
Kottin, M. (2018). Chorna knyha koloriv [The black book of colors] (R. Fariia, Illus., K. Mikhalitsyna, Trans.). Old Lion Publishing House [in Ukrainian].
Lago, C. T. (2017, August 24). Silla con grasa [Fat Chair]. HA! https://historia-arte.com/obras/silla-con-grasa [in Spanish].
Lviv na dotyk [Lviv by touch]. (2021, March 1). Ukrainer. https://www.ukrainer.net/lviv-na-dotyk/ [in Ukrainian].
Moreno-Juan, V., Anton Filipchuk. A., Antón-Bolanos, N., Mezzera, C., Gezelius, H., Andrés, B., Rodríguez-Malmierca, L., Susín, R., Schaad, O., Iwasato, T., Schüle, R., Rutlin, M., Nelson, S., Ducret, S., Valdeolmillos, M., Rijli, F. M., & López-Bendito, G. (2017). Prenatal thalamic waves regulate cortical area size prior to sensory processing. Nature Communications, 8, Article 14172. https://doi.org/10.1038/ncomms14172 [in English].
Nadolska, V., & Havryliuk, S. (2024). Mizhnarodnyi dosvid uprovadzhennia muzeinoi inkliuzii [International experience of museum inclusion]. Problems of Humanities. History Series, 15(57), 151–157. https://doi.org/10.24919/2312-2595.15/57.17 [in Ukrainian].
Piekh, H. (2017, November 23). Sakralnu sporudu Lvova – Sobor sv. Yura vidtvoryly v mini-maketi [The sacred building of Lviv – St. George's Cathedral was recreated in a mini-model]. Lviv City Council. https://city-adm.lviv.ua/news/society/social-sphere/244031-sakralnu-sporudu-lvova-sobor-sv-yura-vidtvoryly-v-mini-maketi [in Ukrainian].
Suprun, M. (2022, January 31). V parku Kyieva vandaly znyshchyly mini-skulpturu budynku Kristeriv [Vandals destroyed a mini-sculpture of the Kristers' house in a Kyiv park]. Big Kyiv. https://bigkyiv.com.ua/v-parku-kyyeva-vandaly-znyshhyly-mini-skulpturu-budynku-kristeriv-foto/ [in Ukrainian].
Taktylni kopii eksponativ [Tactile copies of exhibits]. (n.d.). Kharkiv Art Museum. Retrieved September 25, 2024, from https://artmuseum.kh.ua/novini/taktilnix-kopiyi-eksponativ.html [in Ukrainian].
Taktylni modeli desiaty arkhitekturnykh pamiatok istorychnoi Volyni prezentuvaly v Ostrozkomu zamku [Tactile models of ten architectural monuments of historical Volyn were presented in Ostroh castle]. (2021, November 11). Invak.info. https://invak.info/bezbarernost/taktilni-modeli-desyati-arkhitekturnikh-pamyatok-istorichnoyi-volini-prezentuvali-v-ostrozkomu-zamku-foto.html [in Ukrainian].
Tymoshenko, A. (2022, January 11). Na slukh i dotyk: yak v Odeskomu khudozhnomu muzei vprovadzhuiut inkliuzyvnist [By hearing and touch: How the Odesa art museum implements inclusivity]. Korydor. https://korydor.in.ua/ua/stories/na-slukh-i-dotyk-iak-v-odeskomu-khudozhnomu-muzei-vprovadzhuiut-inkliuzyvnist.html [in Ukrainian].
U Kyievi vidkryly 3D-konstruktsiiu Sofiiskoho soboru z reliefnymy taktylnymy tablychkamy dlia liudei iz porushenniamy zoru [A 3D design of St. Sophia Cathedral with embossed tactile signs for people with visual impairments was opened in Kyiv]. (2020, September 25). Ofitsiinyi portal Kyieva. https://kyivcity.gov.ua/news/u_kiyevi_vidkrili_3D-konstruktsiyu_sofiyskogo_soboru_z_relyefnimi_taktilnimi_tablichkami_dlya_lyudey_z_vadami_zoru/ [in Ukrainian].
U Kyievi vstanovliat 3D-modeli istorychnykh pamiatok dlia liudei iz vadamy zoru [3D models of historical monuments for people with visual impairments will be installed in Kyiv]. (2018, November 13). Radio Svoboda. https://www.radiosvoboda.org/a/news-kyiv-3d-modeli-istorychnykh-pamiatok/29598085.html [in Ukrainian].
Ukrainian Cultural Foundation. (2020). Istoriia na dotyk: Chyhyrynska fortetsia [History by touch: Chyhyryn fortress]. https://ucf.in.ua/archive/6079c55f5bc518772141c9b4 [in Ukrainian].
Vorontsova, O. (2021, December 20). Na Khreshchatyku ziavylas meriia v miniatiuri [Mayor's office in miniature appeared on Khreshchatyk]. Hlavkom. https://glavcom.ua/kyiv/news/na-hreshchatiku-zyavilas-meriya-v-miniatyuri-foto-808180.html [in Ukrainian].
Yasenovska, M., & Zinenko, O. (2020). Krashchi praktyky inkliuzii [Best practices for inclusion]. Friedrich Ebert Stiftung. https://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/16600.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.