Візуальне мистецтво для людей з інвалідністю зору: повернення до синкретизму

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.2.2024.315447

Ключові слова:

інклюзивне мистецтво, інклюзивний дизайн, люди з інвалідністю зору, візуальне мистецтво, тактильність, синтез мистецтв, синкретизм, колір, фактура

Анотація

Дослідження присвячене інклюзивності у мистецтві й дизайні. Його мета – виявити певні форми й засоби, які можуть значно наблизити для людей з інвалідністю зору досвід спілкування з візуальним мистецтвом, а також – з’ясувати можливості створення унікального інклюзивно орієнтованого мистецтва. Методи дослідження: загальнонаукові методи аналізу і синтезу, порівняльний, формальний, феноменологічний. Наукова новизна. У результаті порівняльного аналізу наявних інклюзивних проєктів, а також – тих форм сучасного мистецтва, які свого часу актуалізували досвід тактильного сприйняття, виявлено підходи, які здатні скоригувати сприйняття артоб’єктів для людей з порушенням зору і за допомогою цих засобів створювати унікальний мистецький продукт. Висновки. У результаті дослідження виявлено три підходи до створення інклюзивних мистецьких проєктів для людей з інвалідністю зору. Перший полягає у свого роду «перекладі» архітектурних форм мовою, осяжною для так тильного зчитування моделі. Складовими цієї мови є розмір, що має бути оптимальним як для сприйняття на дотик, так і для осягнення артоб’єкту як цілого; відтак важливі масштаб і збережені пропорції елементів, текстура матеріалів і фактура форм, деталі, які надають унікальності певному твору. Другим підходом є створення адаптованих артоб’єктів, які мають регламентовану рельєфну текстуру, нанесену за допомогою цифрових технологій. За відповідною інструкцією або супроводом екскурсовода можуть бути ідентифіковані певні об’єкти, лінійний малюнок і навіть колір. Чергування текстур різної щільності і гладких поверхонь дозволяє передати повідомлення про кольори, втім, лише досить обмежену палітру. В обох випадках є дублювання інформації шрифтом Брайля та оснащення QR-кодом з аудіоінформацією. Втім, обидва підходи є саме адаптивним продуктом, безумовно, дуже цінним у можливості творення уявлення про візуальне мистецтво. Натомість, доходимо до важливості ще одного підходу, який у статті називаємо синкретичним. Він більшою мірою відповідає саме суті мистецького переживання, дефіцит якого, за нашим переконанням, й переживають люди з інвалідністю зору. Такий твір чи напрям претендує бути не моделлю чи «перекладом» певного артоб’єкта на мову тактильних відчуттів, а власне унікальним твором мистецтва й дизайну, універсальним для будь-якої людини і, водночас, таким, що маркує твір власне присутністю людей з інвалідністю і є доступним для їхнього сприйняття.

Біографії авторів

Ліліана Вежбовська, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Максим Коваленко, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр дизайну

Посилання

Artcraftoil. (n.d.). Holovna [Home] [Facebook page]. Facebook. Retrieved September 25, 2024, from https://www.facebook.com/profile.php?id=100069058269737 [in Ukrainian].

Beuys, J. (2020). Kozhna liudyna – khudozhnyk [Every man is an artist] (L. Kulchynska, Ed., V. Artiukh, O. Hryhorenko, & K. Mishchenko, Trans.). Meduza [in Ukrainian].

Chmelyk, I. V. (2023). Dostupne mystetstvo: inkliuzyvni tvorchi initsiatyvy u m. Ivano-Frankivsku [Accessible art: Inclusive creative initiatives in Ivano-Frankivsk]. Ukrainian Art Discourse, 6, 115–121. https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.14 [in Ukrainian].

Hryhorieva, S. (2020, December 4). U Lvovi vidkryly miniatiuru Opernoho teatru iz shryftom Brailia [A miniature of the Opera House in Braille was opened in Lviv]. Lviv City Council. https://city-adm.lviv.ua/news/society/social-sphere/283045-u-lvovi-vidkryly-miniatiuru-opernoho-teatru-iz-shryftom-brailia [in Ukrainian].

Hryshyna, D. (2021, December 20). U parku na Priortsi prezentuvaly minimaket budynku vidomoho sadivnyka [A mini-model of the famous gardener's house was presented in the park in Priorka]. Vechirnii Kyiv. https://vechirniy.kyiv.ua/news/59586/ [in Ukrainian].

Itten, Y. (2021). Nauka dyzainu ta formy. Vstupnyi kurs, yakyi ya vykladav u Bauhauzu ta inshykh shkolakh [The science of design and form. The introductory course that I taught at the Bauhaus and other schools] (S. Sviatenko, Trans.). ArtHuss [in Ukrainian].

Kottin, M. (2018). Chorna knyha koloriv [The black book of colors] (R. Fariia, Illus., K. Mikhalitsyna, Trans.). Old Lion Publishing House [in Ukrainian].

Lago, C. T. (2017, August 24). Silla con grasa [Fat Chair]. HA! https://historia-arte.com/obras/silla-con-grasa [in Spanish].

Lviv na dotyk [Lviv by touch]. (2021, March 1). Ukrainer. https://www.ukrainer.net/lviv-na-dotyk/ [in Ukrainian].

Moreno-Juan, V., Anton Filipchuk. A., Antón-Bolanos, N., Mezzera, C., Gezelius, H., Andrés, B., Rodríguez-Malmierca, L., Susín, R., Schaad, O., Iwasato, T., Schüle, R., Rutlin, M., Nelson, S., Ducret, S., Valdeolmillos, M., Rijli, F. M., & López-Bendito, G. (2017). Prenatal thalamic waves regulate cortical area size prior to sensory processing. Nature Communications, 8, Article 14172. https://doi.org/10.1038/ncomms14172 [in English].

Nadolska, V., & Havryliuk, S. (2024). Mizhnarodnyi dosvid uprovadzhennia muzeinoi inkliuzii [International experience of museum inclusion]. Problems of Humanities. History Series, 15(57), 151–157. https://doi.org/10.24919/2312-2595.15/57.17 [in Ukrainian].

Piekh, H. (2017, November 23). Sakralnu sporudu Lvova – Sobor sv. Yura vidtvoryly v mini-maketi [The sacred building of Lviv – St. George's Cathedral was recreated in a mini-model]. Lviv City Council. https://city-adm.lviv.ua/news/society/social-sphere/244031-sakralnu-sporudu-lvova-sobor-sv-yura-vidtvoryly-v-mini-maketi [in Ukrainian].

Suprun, M. (2022, January 31). V parku Kyieva vandaly znyshchyly mini-skulpturu budynku Kristeriv [Vandals destroyed a mini-sculpture of the Kristers' house in a Kyiv park]. Big Kyiv. https://bigkyiv.com.ua/v-parku-kyyeva-vandaly-znyshhyly-mini-skulpturu-budynku-kristeriv-foto/ [in Ukrainian].

Taktylni kopii eksponativ [Tactile copies of exhibits]. (n.d.). Kharkiv Art Museum. Retrieved September 25, 2024, from https://artmuseum.kh.ua/novini/taktilnix-kopiyi-eksponativ.html [in Ukrainian].

Taktylni modeli desiaty arkhitekturnykh pamiatok istorychnoi Volyni prezentuvaly v Ostrozkomu zamku [Tactile models of ten architectural monuments of historical Volyn were presented in Ostroh castle]. (2021, November 11). Invak.info. https://invak.info/bezbarernost/taktilni-modeli-desyati-arkhitekturnikh-pamyatok-istorichnoyi-volini-prezentuvali-v-ostrozkomu-zamku-foto.html [in Ukrainian].

Tymoshenko, A. (2022, January 11). Na slukh i dotyk: yak v Odeskomu khudozhnomu muzei vprovadzhuiut inkliuzyvnist [By hearing and touch: How the Odesa art museum implements inclusivity]. Korydor. https://korydor.in.ua/ua/stories/na-slukh-i-dotyk-iak-v-odeskomu-khudozhnomu-muzei-vprovadzhuiut-inkliuzyvnist.html [in Ukrainian].

U Kyievi vidkryly 3D-konstruktsiiu Sofiiskoho soboru z reliefnymy taktylnymy tablychkamy dlia liudei iz porushenniamy zoru [A 3D design of St. Sophia Cathedral with embossed tactile signs for people with visual impairments was opened in Kyiv]. (2020, September 25). Ofitsiinyi portal Kyieva. https://kyivcity.gov.ua/news/u_kiyevi_vidkrili_3D-konstruktsiyu_sofiyskogo_soboru_z_relyefnimi_taktilnimi_tablichkami_dlya_lyudey_z_vadami_zoru/ [in Ukrainian].

U Kyievi vstanovliat 3D-modeli istorychnykh pamiatok dlia liudei iz vadamy zoru [3D models of historical monuments for people with visual impairments will be installed in Kyiv]. (2018, November 13). Radio Svoboda. https://www.radiosvoboda.org/a/news-kyiv-3d-modeli-istorychnykh-pamiatok/29598085.html [in Ukrainian].

Ukrainian Cultural Foundation. (2020). Istoriia na dotyk: Chyhyrynska fortetsia [History by touch: Chyhyryn fortress]. https://ucf.in.ua/archive/6079c55f5bc518772141c9b4 [in Ukrainian].

Vorontsova, O. (2021, December 20). Na Khreshchatyku ziavylas meriia v miniatiuri [Mayor's office in miniature appeared on Khreshchatyk]. Hlavkom. https://glavcom.ua/kyiv/news/na-hreshchatiku-zyavilas-meriya-v-miniatyuri-foto-808180.html [in Ukrainian].

Yasenovska, M., & Zinenko, O. (2020). Krashchi praktyky inkliuzii [Best practices for inclusion]. Friedrich Ebert Stiftung. https://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/16600.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-19

Як цитувати

Вежбовська, Л., & Коваленко, М. (2024). Візуальне мистецтво для людей з інвалідністю зору: повернення до синкретизму. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 7(2), 215–233. https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.2.2024.315447

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ДИЗАЙНУ