Джерела ідентичності: український наїв у сучасному графічному та міжвидовому дизайні
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.2.2024.315460Ключові слова:
графічний дизайн, наївне мистецтво, ідентичність, українська культура, художники-примітивісти, дизайн одягу, просторовий дизайнАнотація
Мета статті – на основі аналізу теоретичних досліджень наївного мистецтва України та реалізованих проєктних рішень визначити закономірності, можливості і результативні прийоми звернення дизайнерів до творчості художників наїву, а також сформувати рекомендаційні висновки щодо розвитку цього виду дизайнерської практики. Методи дослідження. Застосовано емпіричний метод, метод аналізу та синтезу. Опрацьовано наукові та публіцистичні джерела щодо вивчення українського наївного мистецтва як такого та звернення до нього в сучасній дизайнерській практиці. Джерельну базу склали проєкти українського графічного та міжвидового дизайну, створені за останні 10 років. Наукова новизна. В статті вперше упорядковано та систематизовано приклади сучасного українського дизайну з українською ідентичністю, яка транслюється через звернення до творчості художників українського наїву. Проаналізовано особливості та виявлено два базових підходи – пряме цитування та створення власної візуальності на основі стилізації манери митця. Продемонстровано приклад компіляції художньої манери кількох художників в одному проєкті і показано більшу ефективність такого підходу порівняно з прямим цитуванням упізнаваних образів, створених митцями. У підсумку визначено методику і проєктні етапи роботи дизайнера над авторським продуктом з українською ідентичністю на основі переосмислення спадщини наївного мистецтва. Висновки. За останні 10 років спадщина українського наїву не лише зайняла своє місце як повноцінна складова становлення українського мистецтва, але й стала об’єктом звернення дизайнерів, які прагнуть створювати проєкти з українською ідентичністю. В процесі дослідження з’ясовано, що з цією метою дизайнерам варто звертатися до творчості тих художників наїву, що мешкали в сільській місцевості і в своєму малярстві відтворювали традиційний спосіб життя та культури; чиї зображення максимально автентичні, по-дитячому безпосередні, але при цьому декоративні, образні і надають підґрунтя для стилізації сучасними фахівцями; є публічно відомими. У випадку звернення до маловідомих художників наїву новий проєкт треба супроводжувати комунікаційною кампанією про цього художника наїву. Найактуальнішим є підхід, у якому звернення до творчості художників наїву полягає не у прямому цитуванні творів чи фрагментів, а лише у вивченні їхнього методу та створенні на основі синтезу прийомів різних художників унікального авторського зображення. Це дозволить однозначно уникнути, по-перше, суперечливих питань з авторським правом та інтелектуальною власністю, по-друге, зі схожістю на вже створені проєкти.
Посилання
Avramenko, O. (2021). Prykhodko. Horobets [in Ukrainian].
Baidyky. (n.d.). Holovna [Home] [Image]. Retrieved September 15, 2024, from http://baidyky.com [in Ukrainian].
Filevska, T. (2020). Vyshytyi avanhard: eksperyment u Verbivtsi [Embroidered avant-garde: An experiment in Verbivka]. In A. Lozhkina (Ed.), Kosmos vseredyni. Naiv i mystetstvo autsaideriv v Ukraini ta sviti: defintsii, istorychnyi kontekst, doslidnytski keisy [Cosmos inside. Naïve and the art of outsiders in Ukraine and the world: Definitions, historical context, research cases] [Conference proceedings] (pp. 87–95). Artbuk [in Ukrainian].
Grono [@grono.shop]. (n.d.). Dopysy [Posts] [Image]. Instagram. Retrieved September 15, 2024, from https://www.instagram.com/grono.shop/?hl=uk [in Ukrainian].
Horbachov, D. (2020). Narodnyi futuryzm. Spohady doslidnyka [People's futurism. Memoirs of a researcher]. In A. Lozhkina (Ed.), Kosmos vseredyni. Naiv i mystetstvo autsaideriv v Ukraini ta sviti: defintsii, istorychnyi kontekst, doslidnytski keisy [Cosmos inside. Naïve and the art of outsiders in Ukraine and the world: Definitions, historical context, research cases] [Conference proceedings] (pp. 79–86). Artbuk [in Ukrainian].
Istoriiu khudozhnytsi ukrainskoho naivu Poliny Raiko rozpovily u komiksakh [The story of Ukrainian naïve artist Polina Raiko was told in comics]. (2021, July 14). Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3280816-istoriu-hudoznici-ukrainskogo-naivu-polini-rajko-rozpovili-u-komiksah.html [in Ukrainian].
Ivashchuk, M. (2024, October 1). Brend 91 Lab vypustyv blahodiinu kolektsiiu za motyvamy kartyn Marii Prymachenko [The 91 Lab brand released a charity collection inspired by Maria Prymachenko's paintings] [Image]. BZh. https://bzh.life/ua/mesta-i-veshi/brend-91-lab-vipustiv-blagodijnu-kolekcziyu-za-motivami-kartin-mariyi-primachenko/ [in Ukrainian].
Kan, J. (2014, October 29). Chy spravdi naivne mystetstvo take vzhe naivne? [Is naïve art really so naïve?] (A. Tsymbal, Trans.). 20th century Ukrainian naïve art. https://ukrainian-naive.com/publication/cahn_assey [in Ukrainian].
Kara-Vasylieva, T. (2012). Formuvannia dyzainu v Ukraini khudozhnykamy avanhardu [Formation of design in Ukraine by avant-garde artists]. In M. I. Yakovlieva (Ed.), Narysy z istorii ukrainskoho dyzainu XX stolittia [Essays on the history of Ukrainian design of the 20th century] (pp. 111– 121). Feniks [in Ukrainian].
Khustky. (n.d.). OLIZ. Retrieved September 15, 2024, from https://oliz.com.ua/pc/hustki [in Ukrainian].
Kocherezhko, N. (2013). Yaryna ta Sofiia Homeniuk [Yaryna and Sofiia Homeniuk]. Rodovid [in Ukrainian].
Kolisnyk, O. V., & Kovalenko, M. O. (2021). Naive art: Features of creative perception. Art and Design, 3(15), 45–53. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2021.3.4 [in English].
Liniia Art: mystetski suveniry za motyvamy tvorchosti Kateryny Bilokur [Art line: Artistic souvenirs based on the works of Kateryna Bilokur]. (2015, June 15). Art Ukraine. https://artukraine.com.ua/n/liniya-art--mistecki-suveniri-za-tvorchistyu-katerini-bilokur/ [in Ukrainian].
Lozhkina, A. (2020a). Kosmos vseredyni [Cosmos inside]. In A. Lozhkina (Ed.), Kosmos vseredyni. Naiv i mystetstvo autsaideriv v Ukraini ta sviti: defintsii, istorychnyi kontekst, doslidnytski keisy [Cosmos inside. Naïve and the art of outsiders in Ukraine and the world: Definitions, historical context, research cases] [Conference proceedings] (pp. 9–27). Artbuk [in Ukrainian].
Lozhkina, A. (Ed.). (2020b). Kosmos vseredyni. Naiv i mystetstvo autsaideriv v Ukraini ta sviti: defintsii, istorychnyi kontekst, doslidnytski [Cosmos inside. Naïve and the art of outsiders in Ukraine and the world: Definitions, historical context, research cases] [Conference proceedings]. Artbuk [in Ukrainian].
Lutsenko, Ye. (2023, June 28). Estetychna transformatsiia naivnoho mystetstva: dekor i prykrasy, natkhneni robotamy Poliny Raiko [Aesthetic transformation of naïve art: Decor and decorations inspired by the works of Polina Raiko]. Suspilne. https://suspilne.media/culture/517605-esteticna-transformacia-naivnogo-mistectva-dekor-i-prikrasi-nathneni-robotami-polini-rajko/ [in Ukrainian].
Lykhach, L., & Honchar, P, (2017). Chyste mystetstvo [Pure art] [Exhibition catalogue]. Rodovid [in Ukrainian].
Mariia Prymachenko: artsezon u kyivskomu TsUMi [Maria Prymachenko: Art season at the Kyiv TsUM] [Image]. (2024, September 19). The National Museum of Decorative Arts of Ukraine. https://www.mdmu.com.ua/mariya-prymachenko-artsezon-u-kyyivskomu-czumi/ [in Ukrainian].
Mudrak, M. (2023). Nykyfor [Exhibition catalog]. Rodovid [in Ukrainian].
Naiden, O. (2023). Mariia Prymachenko 100. Rodovid [in Ukrainian].
lab x Prymachenko [Image]. (n.d.). 91Lab. Retrieved September 15, 2024 from https://91labknitwear.com/kapsuli/91lab-x-prymachenko-ua/ [in Ukrainian].
Palahniuk, A. (2004). Hanna Shabatura. Rodovid [in Ukrainian].
Pereosmyslennia ukrainskoi etniky dlia pakovannia "Kaniv 1971" [Rethinking Ukrainian ethnicity for the packaging of "Kaniv 1971"] [Image]. (n.d.). Telegraf. Retrieved September 15, 2024, from https://telegraf.design/pereosmyslennya-ukrayinskoyi-etniky-dlya-pakovannya-kaniv-1971/ [in Ukrainian].
Prima Maria. (n.d.). Art Nation Agency. Retrieved September 15, 2024, from https://www.artnation.agency/brendi/prima-maria [in Ukrainian].
Prymary [Ghosts] [Image]. (n.d.). Holovna [Home]. Retrieved September 15, 2024, from https://polinaraiko.com/prymary/ [in Ukrainian].
Romanenko, O. [@accentuate_jewelry]. (n.d.). Dopysy [Posts] [Image]. Instagram. Retrieved September 15, 2024, from https://www.instagram.com/accentuate_jewelry/ [in Ukrainian].
Samko, Ya. (2024, August 11). "Nasinnia Poliny Raiko" – nove vtilennia vtrachenoho spadku ukrainskoi kultury ["Seeds of Polina Raiko" is a new embodiment of the lost heritage of Ukrainian culture]. Art Kavun. https://artkavun.kherson.ua/asinnya-olini-ayko---nove-vtilennya-vtrachenogo-spadku-ukrainskoi-kulturi.htm [in Ukrainian].
Savadov, A. (2014, November 2). Prymachenko – tse tak samo kruto, yak i Baskiia [Prymachenko is as cool as Baskiia] (J. Kan & N. Matsenko, Interviewers). 20th century Ukrainian naïve art. https://ukrainian-naive.com/publication/arsen_savadov [in Ukrainian].
Selivachov, M. (2020). Oksiumoron "naivne mystetstvo": naimenuvannia, poniattia ta alternatyvni vyznachennia [Oxymoron "naïve art": Names, concepts and alternative definitions]. In A. Lozhkina (Ed.), Kosmos vseredyni. Naiv i mystetstvo autsaideriv v Ukraini ta sviti: defintsii, istorychnyi kontekst, doslidnytski keisy [Cosmos inside. Naïve and the art of outsiders in Ukraine and the world: Definitions, historical context, research cases] [Conference proceedings] (pp. 31–41). Artbuk [in Ukrainian].
Shchupak, H., Honchar, P., & Lykhach, L. (2006). Panas Yarmolenko. Portret moho kraiu [Panas Yarmolenko. Portrait of my land]. Rodovid [in Ukrainian].
Shestakova, O. (2021). Avanhard i modern v ukrainskomu narodnomu mystetstvi 1910–1930 rokiv [Avant-garde and modernism in Ukrainian folk art of 1910–1930] (2nd ed.). Samit Book [in Ukrainian].
"Silpo" u Khersoni oformyly za motyvamy zhyvopysu narodnoi khudozhnytsi Poliny Raiko ["Silpo" in Kherson was designed based on the painting of folk artist Polina Raiko] [Image]. (2021, May 20). Rukotvory. https://rukotvory.com.ua/info/silpo-u-khersoni-oformyly-za-motyvamy-zhyvopysu-narodnoyi-hudozhnyci-poliny-rayko/ [in Ukrainian].
Sumarokov, A. (2020). Khersonske naivne mystetstvo yak tryher kulturnoho vplyvu [Kherson naïve art as a trigger of cultural influence]. In A. Lozhkina (Ed.), Kosmos vseredyni. Naiv i mystetstvo autsaideriv v Ukraini ta sviti: defintsii, istorychnyi kontekst, doslidnytski keisy [Cosmos inside. Naïve and the art of outsiders in Ukraine and the world: Definitions, historical context, research cases] [Conference proceedings] (pp. 189–199). Artbuk [in Ukrainian].
Supermarket "Silpo" u styli ar-briut vidkryvsia u Khersoni ["Silpo" supermarket in the art-brut style opened in Kherson]. (2020, December 15). Silpo. https://silpo.ua/press-center/press-releases/supermarket-silpo-u-stili-ar-bryut-vidkrivsya-u-hersoni [in Ukrainian].
U Khersoni predstavyly vystavku komiksiv pro khudozhnytsiu Polinu Raiko [An exhibition of comics about the artist Polina Raiko was presented in Kherson]. (2021, September 26). Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3322270-u-hersoni-predstavili-vistavku-komiksiv-pro-hudoznicu-polinu-rajko.html [in Ukrainian].
Udris-Borodavko, N. (2023). Hrafichnyi dyzain z ukrainskym oblychchiam [Graphic design with a Ukrainian face]. ArtHuss [in Ukrainian].
Yakovlenko, K. (2023, October 10). Tvorchist Poliny Raiko ta kvity-transformery: yakoiu bude aidentyka Ukrainy na Frankfurtskomu yarmarku 2023 [Polina Raiko's art and transforming flowers: What will be the identity of Ukraine at the Frankfurt Fair 2023]. Suspilne. https://suspilne.media/culture/591267-tvorcist-polini-rajko-ta-kviti-transformeri-akou-bude-ajdentika-ukraini-na-frankfurtskomu-armarku-2023/ [in Ukrainian].
Yur, M. (2013). Rol ukrainskoho obrazotvorchoho folkloru v suchasnomu zhyvopysu [The role of Ukrainian visual folklore in modern painting]. Actual Problems of Art Practice and Art Research. Art Horizons, 5(16), 117–120 [in Ukrainian].
Zurich 2021: pro Polinu Raiko movoiu komiksu [Zurich 2021: About Polina Raiko in the language of comics] [Image]. (2021, May 24). MITIeTs. Retrieved September 15, 2024, from https://mitec.ua/zurich-2021-pro-polinu-rajko-movoyu-komiksu/ [in Ukrainian].
Zvir viiny. Naivne mystetstvo z Ukrainy [The beast of war. Naive art from Ukraine] [Exhibition catalogue]. (2023). Rodovid [in Ukrainian; in English; in German].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.