Етнодизайн Галичини початку ХХ століття
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.2.2024.315475Ключові слова:
етнодизайн Галичини, народні художні промисли, феномен мистецьких династій Гуцульщини, етнічні мотиви, національні форми, національний стиль, національне мистецтво, геометричні орнаментиАнотація
Метою дослідження є виявлення чинників і передумов становлення етнодизайну Галичини на початку ХХ ст.в роботі комплексно висвітлено процеси, що вплинули на розвиток етнодизайну краю. Його становлення розглядається як культурне явище, взаємопов’язане з історико-економічними, географічними, соціально-культурними змі- нами в регіоні досліджуваного періоду. Методи дослідження: пошуково-аналітичний (виявлення, аналіз літератури та джерельної бази), історичний (вивчення специфіки розвитку подій та явищ), хронологічний (розгляд подій у часовій послідовності), логіко-синтетичний (аналіз чинників, подій та явищ), узагальнення та систематизації результатів. Наукова новизна. у дослідженні виявлено передумови й особливості становлення художньо-проєктної спадщини краю, які вкорінені в самобутнє народне мистецтво, народні мистецькі традиції, напрацювання регіональних правил формотворення та стилізації, застосування принципів етнопедагогіки в родинному мистецькому вихованні, заснування приватних ремісничих та художньо-промислових шкіл краю тощо. Висновки. у результаті дослідження доходимо висновку, що етнодизайн Галичини початку ХХ ст.характеризувався самобутніми мистецькими та художньо-проєктними традиціями, що сприяло виокремленню унікального українського стилю на тлі західноєвропейських досягнень. у таких процесах важливу роль відігравали різні види народного мистецтва, ремесла та народних художніх промислів. Через стилізацію природних форм та мотивів у них проявилася притаманна для краю своєрідна семантика знаків і кольорів. а традиції навчання національного мистецтва стали основою самобутніх художньо-проєктних досягнень. Передумовою розвитку етнодизайну Галичини було формування в дітей та молоді естетичних смаків у родинному вихованні, етнопедагогічний феномен мистецьких династій краю, заснування та функціонування навчальних закладів з опанування національною художньо-проєктною культурою регіону. Важливо використати цей досвід у професійній підготовці дизайнерів України.
Посилання
Antonovych, Ye. (2000). Etnoestetychnyi rozvytok uchniv riznykh vikovykh hrup u protsesi osvoiennia narodnoho mystetstva [Ethno-aesthetic development of students of different age groups in the process of mastering folk art]. Dialoh kultur: Ukraina u svitovomu konteksti, 5, 247–262 [in Ukrainian].
Kozubovskyi, D. (1997). Vyzhnytskyi koledzh prykladnoho mystetstva im. V. Yu. Shkribliaka [Vyzhnytskyi College of Applied Arts named after V. Yu. Shkribliak]. Mytets [in Ukrainian].
Maksysko, T. (1969). Z istorii rozvytku khudozhno-promyslovykh shkil Zakhidnoi Ukrainy XIX – pochatku XX stolit [From the history of the development of art and industrial schools in Western Ukraine in the 19th and early 20th centuries]. In X naukova konferentsiia kafedr Lvivskoho derzhavnoho instytutu prykladnoho i dekoratyvnoho mystetstva za 1968 r. [X scientific conference of the departments of the Lviv State Institute of Applied and Decorative Arts in 1968] [Conference proceedings] (pp. 49–53). Lvivskyi universytet [in Ukrainian].
Noha, O., & Shmahalo, R. (1994). Mizh skhodom i zakhodom. Keramika Halychyny kintsia XIX – pochatku XX st. v konteksti mizhnarodnykh zviazkiv [Between east and west. Ceramics of Halychyna of the late 19th and early 20th centuries in the context of international relations]. Lohos [in Ukrainian].
Ostrovskyi, H. (1986). Maister vid honcharnoi roboty [Pottery master]. Zhovten, 6, 75–91 [in Ukrainian].
Shmahalo, R. (1999a). Vichnozelene derevo zhyttia. Do istorii Kosivskoi shkoly [Evergreen tree of life. To the history of Kosiv school]. Obrazotvorche mystetstvo, 3–4, 35–36 [in Ukrainian].
Shmahalo, R. (1999b). Do istorii derevoobrobnykh shkil Zakhidnoi Ukrainy kintsia XIX–pochatku XX st. Do yuvileiu kafedry khudozhnikh vyrobiv z dereva [To the history of woodworking schools of Western Ukraine of the late 19th and early 20th centuries. For the anniversary of the department of artistic wood products]. Visnyk Lvivskoi akademii mystetstv, 10, 81–89 [in Ukrainian].
Shukhevych, V. (1997). Hutsulshchyna. Verkhovyna [ Hutsulshchyna. Verkhovyna]. (Original work published 1899) [in Ukrainian].
Solomchenko, O. H. (1969). Narodni talanty Prykarpattia [People's talents of Prykarpattia]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Stelmakhovych, M. (2011). Vybrani pedahohichni tvory: T. 1. Ukrainske natsionalne vykhovannia [Selected pedagogical works: Vol. 1. Ukrainian national education] (L. Kaluska, V. Kovtun, & M. Khodak, Comps.). Vik [in Ukrainian].
Stelmakhovych, M. (2012). Vybrani pedahohichni tvory: T. 2. Ukrainska etnopedahohika [Selected pedagogical works: Vol. 2. Ukrainian ethnopedagogy] (L. Kaluska, V. Kovtun, & M. Khodak, Comps.). Vik [in Ukrainian].
Udris-Borodavko, N. (2023). Hrafichnyi dyzain z ukrainskym oblychchiam [Graphic design with a Ukrainian face]. ArtHuss [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.