Етнодизайн Галичини початку ХХ століття

Автор(и)

  • Олена Волинська Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0009-0003-6258-3467

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.2.2024.315475

Ключові слова:

етнодизайн Галичини, народні художні промисли, феномен мистецьких династій Гуцульщини, етнічні мотиви, національні форми, національний стиль, національне мистецтво, геометричні орнаменти

Анотація

Метою дослідження є виявлення чинників і передумов становлення етнодизайну Галичини на початку ХХ ст.в роботі комплексно висвітлено процеси, що вплинули на розвиток етнодизайну краю. Його становлення розглядається як культурне явище, взаємопов’язане з історико-економічними, географічними, соціально-культурними змі- нами в регіоні досліджуваного періоду. Методи дослідження: пошуково-аналітичний (виявлення, аналіз літератури та джерельної бази), історичний (вивчення специфіки розвитку подій та явищ), хронологічний (розгляд подій у часовій послідовності), логіко-синтетичний (аналіз чинників, подій та явищ), узагальнення та систематизації результатів. Наукова новизна. у дослідженні виявлено передумови й особливості становлення художньо-проєктної спадщини краю, які вкорінені в самобутнє народне мистецтво, народні мистецькі традиції, напрацювання регіональних правил формотворення та стилізації, застосування принципів етнопедагогіки в родинному мистецькому вихованні, заснування приватних ремісничих та художньо-промислових шкіл краю тощо. Висновки. у результаті дослідження доходимо висновку, що етнодизайн Галичини початку ХХ ст.характеризувався самобутніми мистецькими та художньо-проєктними традиціями, що сприяло виокремленню унікального українського стилю на тлі західноєвропейських досягнень. у таких процесах важливу роль відігравали різні види народного мистецтва, ремесла та народних художніх промислів. Через стилізацію природних форм та мотивів у них проявилася притаманна для краю своєрідна семантика знаків і кольорів. а традиції навчання національного мистецтва стали основою самобутніх художньо-проєктних досягнень. Передумовою розвитку етнодизайну Галичини було формування в дітей та молоді естетичних смаків у родинному вихованні, етнопедагогічний феномен мистецьких династій краю, заснування та функціонування навчальних закладів з опанування національною художньо-проєктною культурою регіону. Важливо використати цей досвід у професійній підготовці дизайнерів України.

Біографія автора

Олена Волинська, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

Доцент

Посилання

Antonovych, Ye. (2000). Etnoestetychnyi rozvytok uchniv riznykh vikovykh hrup u protsesi osvoiennia narodnoho mystetstva [Ethno-aesthetic development of students of different age groups in the process of mastering folk art]. Dialoh kultur: Ukraina u svitovomu konteksti, 5, 247–262 [in Ukrainian].

Kozubovskyi, D. (1997). Vyzhnytskyi koledzh prykladnoho mystetstva im. V. Yu. Shkribliaka [Vyzhnytskyi College of Applied Arts named after V. Yu. Shkribliak]. Mytets [in Ukrainian].

Maksysko, T. (1969). Z istorii rozvytku khudozhno-promyslovykh shkil Zakhidnoi Ukrainy XIX – pochatku XX stolit [From the history of the development of art and industrial schools in Western Ukraine in the 19th and early 20th centuries]. In X naukova konferentsiia kafedr Lvivskoho derzhavnoho instytutu prykladnoho i dekoratyvnoho mystetstva za 1968 r. [X scientific conference of the departments of the Lviv State Institute of Applied and Decorative Arts in 1968] [Conference proceedings] (pp. 49–53). Lvivskyi universytet [in Ukrainian].

Noha, O., & Shmahalo, R. (1994). Mizh skhodom i zakhodom. Keramika Halychyny kintsia XIX – pochatku XX st. v konteksti mizhnarodnykh zviazkiv [Between east and west. Ceramics of Halychyna of the late 19th and early 20th centuries in the context of international relations]. Lohos [in Ukrainian].

Ostrovskyi, H. (1986). Maister vid honcharnoi roboty [Pottery master]. Zhovten, 6, 75–91 [in Ukrainian].

Shmahalo, R. (1999a). Vichnozelene derevo zhyttia. Do istorii Kosivskoi shkoly [Evergreen tree of life. To the history of Kosiv school]. Obrazotvorche mystetstvo, 3–4, 35–36 [in Ukrainian].

Shmahalo, R. (1999b). Do istorii derevoobrobnykh shkil Zakhidnoi Ukrainy kintsia XIX–pochatku XX st. Do yuvileiu kafedry khudozhnikh vyrobiv z dereva [To the history of woodworking schools of Western Ukraine of the late 19th and early 20th centuries. For the anniversary of the department of artistic wood products]. Visnyk Lvivskoi akademii mystetstv, 10, 81–89 [in Ukrainian].

Shukhevych, V. (1997). Hutsulshchyna. Verkhovyna [ Hutsulshchyna. Verkhovyna]. (Original work published 1899) [in Ukrainian].

Solomchenko, O. H. (1969). Narodni talanty Prykarpattia [People's talents of Prykarpattia]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Stelmakhovych, M. (2011). Vybrani pedahohichni tvory: T. 1. Ukrainske natsionalne vykhovannia [Selected pedagogical works: Vol. 1. Ukrainian national education] (L. Kaluska, V. Kovtun, & M. Khodak, Comps.). Vik [in Ukrainian].

Stelmakhovych, M. (2012). Vybrani pedahohichni tvory: T. 2. Ukrainska etnopedahohika [Selected pedagogical works: Vol. 2. Ukrainian ethnopedagogy] (L. Kaluska, V. Kovtun, & M. Khodak, Comps.). Vik [in Ukrainian].

Udris-Borodavko, N. (2023). Hrafichnyi dyzain z ukrainskym oblychchiam [Graphic design with a Ukrainian face]. ArtHuss [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-19

Як цитувати

Волинська, О. (2024). Етнодизайн Галичини початку ХХ століття. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 7(2), 379–388. https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.2.2024.315475

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО