Структурна модель графічного дизайну як соціокультурного явища

Автор(и)

  • Наталя Удріс-Бородавко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-1831-5476

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.8.1.2025.330434

Ключові слова:

дизайн, графічний дизайн, професійна асоціація, Grafia, Designaustria, Grafill, BNO, АІАР, DesignForUkraine, системний підхід, модель графічного дизайну, екосистема

Анотація

Мета статті  – на основі аналітики професійних асоціацій графічного дизайну в  європейських країнах виявити складові системного функціонування графічного дизайну в  соціумі та сформувати його структурну модель задля цілісного розвитку його потужності і впливовості в українському суспільстві. Методи дослідження. Застосовано системно-структурний аналіз, на основі якого виявлено внутрішні зв’язки і  взаємо-дію елементів системи. Наукова новизна. В статті вперше проаналізовано системність функціонування графічного дизайну на прикладі діяльності професійних асоціацій у Фінляндії, Австрії, Норвегії, Нідерландах та Італії, виявлено зв’язки структурних складових дизайну як складного соціокультурного явища та сформовано модель, що побудована на взаємодіях між усіма складовими. Висновки. Явище графічного дизайну масштабується такими процесами, як: 1) розгорнутою мережею закладів та заходів формальної та альтернативної дизайн-освіти, до якої залучені дизайнери з досвідом, науковці, викладачі, видавці, представники громадських об’єднань, законодавчих структур, професій-них об’єднань та ЗМІ, які на міжнародному рівні розробляють концептуальні вектори навчальних процесів; 2) міжнародними та національними подіями для демонстрації найкращих досягнень у графічному дизайні за останній рік або кілька років (фестивалі, конкурси, конференції, форуми), виявлення трендів у проєктуванні, налагодження нових взаємодій; 3) веденням масової комунікації про графічний дизайн спеціалізованими паперовими чи електронними журналами, подкастами, каналами соціальних мереж і  платформ 4) проведенням постійних та разових тематичних експозицій у музеях дизайну з  метою аналітичного виявлення закономірностей розвитку графічного дизайну у часових та просторових зв’язках. Усі заходи з  масштабування явища графічного дизайну мають на меті залучення та синергію всіх причетних, вони відкриті для відвідування та поширення матеріалів з результатами.

Біографія автора

Наталя Удріс-Бородавко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат соціологічних наук, доцент

Посилання

AIAP. (n.d.). Cos’è AIAP [What is AIAP]. Retrieved March 11, 2025, from https://aiap.it/cose-aiap/ [in Italian].

Bernard, P. (1997). The social role of the graphic designer. In R. Marsack (Ed.), Essays on design 1: AGI’s designers of influence (pp. 102–106). Booth-Clibborn [in English].

BNO. (n.d.). Home. Retrieved March 11, 2025, from https://www.bno.nl/ [in English].

Boardman, J., & Sauser, B. J. (2006, April 24–26). System of systems – The meaning of of. In International Conference on System of Systems Engineering [Conference proceedings] (pp. 118–123). IEEE. http://dx.doi.org/10.1109/SYSOSE.2006.1652284 [in English].

Connor, J., & McDermott, I. (1997). The art of systems thinking: Essential knowledge of systems and creative problem solving. Thorsons [in English].

Designaustria. (n.d.). Home. Retrieved March 11, 2025, from https://www.designaustria.at/ [in English].

Freeman, J. T., & Paley, M. J. (2001). A systematic approach to developing system design recommendations. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, 45(4), 449–452. https://doi.org/10.1177/154193120104500439 [in English].

Grafia. (n.d.). Home. Retrieved March 11, 2025, from https://grafia.fi/ [in Finnish].

Grafill. (n.d.). Home. Retrieved March 11, 2025, from https://www.grafill.no/ [in Norwegian].

Imamura, M., Ferreira, F. H., Fernandes, J., Neto, V. V. G., & dos Santos, R. P. (2024). A catalog of heuristics to support the design of systems-of-systems. ISys – Brazilian Journal of Information Systems, 17(1), 1:1–1:26. https://doi.org/10.5753/isys.2024.3774 [in English].

Maani, K. (2017). Multi-stakeholder decision making for complex problems: A systems thinking approach with cases. World Scientific Publishing Company. https://doi.org/10.1142/9294 [in English].

Nykonenko, T. M., & Sakhno, K. (2013). Sotsiolohichni komponenty vzaiemodii mystetstva i suspilstva [Sociological components of art and society interaction]. Theory and Practice of Design, 3, 95–103. https://doi.org/10.18372/2415-8151.3.6231 [in Ukrainian].

PPV Knowledge Networks. (2019). Stan rozvytku dyzainu v Ukraini [The state of design development in Ukraine]. Ukrainian Cultural Foundation [in Ukrainian].

Spilnyk, I., & Yaroshchuk, O. (2018). Pryntsyp systemnosti v analitychnykh doslidzhenniakh [System principle in analytical research]. Ekonomichnyi analiz, 28(2), 182–190. http://doi.org/10.35774/econa2018.02.182 [in Ukrainian].

Udris-Borodavko, N. (2024, April 25). Dynamika rozvytku ukrainskoho dyzainu pid chas viiny [Dynamics of Ukrainian design development during the war]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Current problems of modern design] [Conference proceedings] (pp. 197–201). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].

Vicher, A., Belinskyi, Ya., & Skyba, M. (2017). Mapa ekosystemy ukrainskoho dyzainu [Map of the Ukrainian design ecosystem]. Design4Ukraine. https://www.design4ukraine.com/ecosystem [in Ukrainian].

Yolon, P. (2002). Systemnyi pidkhid [Systemic approach]. In Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary] (pp. 584). Hryhoriy Skovoroda Institute of Philosophy of the NAS of Ukraine; Abrys [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-23

Як цитувати

Удріс-Бородавко, Н. (2025). Структурна модель графічного дизайну як соціокультурного явища. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 8(1), 8–20. https://doi.org/10.31866/2617-7951.8.1.2025.330434

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ