Структурна модель графічного дизайну як соціокультурного явища
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.8.1.2025.330434Ключові слова:
дизайн, графічний дизайн, професійна асоціація, Grafia, Designaustria, Grafill, BNO, АІАР, DesignForUkraine, системний підхід, модель графічного дизайну, екосистемаАнотація
Мета статті – на основі аналітики професійних асоціацій графічного дизайну в європейських країнах виявити складові системного функціонування графічного дизайну в соціумі та сформувати його структурну модель задля цілісного розвитку його потужності і впливовості в українському суспільстві. Методи дослідження. Застосовано системно-структурний аналіз, на основі якого виявлено внутрішні зв’язки і взаємо-дію елементів системи. Наукова новизна. В статті вперше проаналізовано системність функціонування графічного дизайну на прикладі діяльності професійних асоціацій у Фінляндії, Австрії, Норвегії, Нідерландах та Італії, виявлено зв’язки структурних складових дизайну як складного соціокультурного явища та сформовано модель, що побудована на взаємодіях між усіма складовими. Висновки. Явище графічного дизайну масштабується такими процесами, як: 1) розгорнутою мережею закладів та заходів формальної та альтернативної дизайн-освіти, до якої залучені дизайнери з досвідом, науковці, викладачі, видавці, представники громадських об’єднань, законодавчих структур, професій-них об’єднань та ЗМІ, які на міжнародному рівні розробляють концептуальні вектори навчальних процесів; 2) міжнародними та національними подіями для демонстрації найкращих досягнень у графічному дизайні за останній рік або кілька років (фестивалі, конкурси, конференції, форуми), виявлення трендів у проєктуванні, налагодження нових взаємодій; 3) веденням масової комунікації про графічний дизайн спеціалізованими паперовими чи електронними журналами, подкастами, каналами соціальних мереж і платформ 4) проведенням постійних та разових тематичних експозицій у музеях дизайну з метою аналітичного виявлення закономірностей розвитку графічного дизайну у часових та просторових зв’язках. Усі заходи з масштабування явища графічного дизайну мають на меті залучення та синергію всіх причетних, вони відкриті для відвідування та поширення матеріалів з результатами.
Посилання
AIAP. (n.d.). Cos’è AIAP [What is AIAP]. Retrieved March 11, 2025, from https://aiap.it/cose-aiap/ [in Italian].
Bernard, P. (1997). The social role of the graphic designer. In R. Marsack (Ed.), Essays on design 1: AGI’s designers of influence (pp. 102–106). Booth-Clibborn [in English].
BNO. (n.d.). Home. Retrieved March 11, 2025, from https://www.bno.nl/ [in English].
Boardman, J., & Sauser, B. J. (2006, April 24–26). System of systems – The meaning of of. In International Conference on System of Systems Engineering [Conference proceedings] (pp. 118–123). IEEE. http://dx.doi.org/10.1109/SYSOSE.2006.1652284 [in English].
Connor, J., & McDermott, I. (1997). The art of systems thinking: Essential knowledge of systems and creative problem solving. Thorsons [in English].
Designaustria. (n.d.). Home. Retrieved March 11, 2025, from https://www.designaustria.at/ [in English].
Freeman, J. T., & Paley, M. J. (2001). A systematic approach to developing system design recommendations. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, 45(4), 449–452. https://doi.org/10.1177/154193120104500439 [in English].
Grafia. (n.d.). Home. Retrieved March 11, 2025, from https://grafia.fi/ [in Finnish].
Grafill. (n.d.). Home. Retrieved March 11, 2025, from https://www.grafill.no/ [in Norwegian].
Imamura, M., Ferreira, F. H., Fernandes, J., Neto, V. V. G., & dos Santos, R. P. (2024). A catalog of heuristics to support the design of systems-of-systems. ISys – Brazilian Journal of Information Systems, 17(1), 1:1–1:26. https://doi.org/10.5753/isys.2024.3774 [in English].
Maani, K. (2017). Multi-stakeholder decision making for complex problems: A systems thinking approach with cases. World Scientific Publishing Company. https://doi.org/10.1142/9294 [in English].
Nykonenko, T. M., & Sakhno, K. (2013). Sotsiolohichni komponenty vzaiemodii mystetstva i suspilstva [Sociological components of art and society interaction]. Theory and Practice of Design, 3, 95–103. https://doi.org/10.18372/2415-8151.3.6231 [in Ukrainian].
PPV Knowledge Networks. (2019). Stan rozvytku dyzainu v Ukraini [The state of design development in Ukraine]. Ukrainian Cultural Foundation [in Ukrainian].
Spilnyk, I., & Yaroshchuk, O. (2018). Pryntsyp systemnosti v analitychnykh doslidzhenniakh [System principle in analytical research]. Ekonomichnyi analiz, 28(2), 182–190. http://doi.org/10.35774/econa2018.02.182 [in Ukrainian].
Udris-Borodavko, N. (2024, April 25). Dynamika rozvytku ukrainskoho dyzainu pid chas viiny [Dynamics of Ukrainian design development during the war]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Current problems of modern design] [Conference proceedings] (pp. 197–201). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].
Vicher, A., Belinskyi, Ya., & Skyba, M. (2017). Mapa ekosystemy ukrainskoho dyzainu [Map of the Ukrainian design ecosystem]. Design4Ukraine. https://www.design4ukraine.com/ecosystem [in Ukrainian].
Yolon, P. (2002). Systemnyi pidkhid [Systemic approach]. In Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary] (pp. 584). Hryhoriy Skovoroda Institute of Philosophy of the NAS of Ukraine; Abrys [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.