Арт-кластери як міські гетеротопії: архітектурна трансформація та соціокультурний вплив

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.8.1.2025.330504

Ключові слова:

арт-кластери, гетеротопії, індустріальний сквотинг, джентрифікація, ревіталізація

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена необхідністю комплексного аналізу арт-кластерів як міських гетеротопій, що пропонують нові сценарії взаємодії архітектури, культури та суспільства. Особливий інтерес становить їхня трансформація в соціокультурній та урбаністичній парадигмах. В статті проаналізовано процес адаптації промислових будівель для культурних потреб. Мета дослідження – з’ясувати закономірності формування, етапи розвитку, типи та особливості трансформації арт-кластерів в урбаністичному середовищі, а також їхню роль як гетеротопій – просторових утворень, що існують поза домінуючими соціальними нормами та пропонують альтернативні сценарії використання міських територій. Методи дослідження. Застосовано якісний аналіз літератури, кейс-стаді українських та міжнародних арт-кластерів, а також оцінено їхню роль у формуванні нових міських практик через аналіз просторових характеристик, проєктів ревіталізації промислових будівель та їхньої інтеграції в культурний ландшафт міст. Також здійснено типологізацію й порівняння арт-кластерів на основі особливостей формування й розвитку. Наукова новизна. У статті вперше з’ясовано, що арт-кластери функціонують як гетеротопії ілюзії у розумінні Мішеля Фуко, оскільки вони діють поза межами домінуючих соціальних норм і трансформують міський простір через культурні та мистецькі практики, сприяють адаптивному використанню промислової спадщини, створенню незалежних креативних платформ і розвитку андеграундного мистецтва. Запропоновано авторську типологію арт-кластерів на основі особливостей формування та трансформації. Окреслено етапи соціокультурного розвитку арт-кластерів першого типу – «андеграундних трансформацій». Українські приклади, такі як «Фабрика Повидла» у Львові та «Арт-завод Платформа» в Києві, ілюструють потенціал цих просторів у переосмисленні міського середовища. Практична значущість дослідження полягає у визначенні механізмів ефективного використання промислової спадщини для розвитку креативних індустрій та формування нових міських стратегій. Висновки. Арт-кластери – це приклади ревіталізації промислових територій, які виникають унаслідок індустріального сквотингу або за підтримки культурних інституцій, трансформуючи міське середовище на архітектурному й соціокультурному рівнях. У дослідженні представлено авторське бачення арт-кластерів як гетеротопій, що створюють альтернативні сценарії просторового розвитку та функціонують як «гетеротопії ілюзії», здатні формувати нову реальність у межах урбаністичної тканини. Запропоновано типологію арт-кластерів за принципом формування: «андеграундні трансформації» та «керовані креативні зони», що виникають або як результат індустріального сквотингу (1 тип), або – підтримки з боку культурних інститутів (2 тип). Автором акцентовано увагу на такі процеси, як занедбаність, індустріальний сквотинг, культурна колонізація, естетизація та джентрифікація, культурна капіталізація, соціальна маргіналізація сквотерів, які є частиною складної динаміки соціокультурного розвитку арт-кластерів. Ці динаміки впливають на зміну соціокультурного статусу території й створюють нові моделі співіснування мистецтва, бізнесу та громади. Архітектурна адаптація арт-кластерів зберігає індустріальну спадщину, водночас наповнюючи її новими функціями та сенсами. Такі простори виступають не лише платформами для творчості, а й об’єктами мистецтва та агентами культурних трансформацій, формуючи сучасну міську ідентичність. Трансформація цих просторів від занедбаних індустріальних територій до важливих культурних центрів є важливою складовою архітектурної та соціокультурної трансформації сучасних міст.

Біографія автора

Софія Школяр, Національний університет «Львівська політехніка»

Здобувачка, асистент кафедри дизайну та основ архітектури

Посилання

Bianchini, F., & Parkinson, M. (Eds.). (1993). Cultural policy and urban regeneration: The West European experience. Manchester University Press [in English].

Boshi, R. (2008). Kunsthaus Tacheles stairway with graffiti [Photo]. Quillette. https://quillette.com/2021/12/29/berlins-post-communist-artist-colony/ [in English].

Chepelyk, O. V. (2009). Vzaiemodiia arkhitekturnykh prostoriv, suchasnoho mystetstva ta novitnikh tekhnolohii, abo multymediina utopiia [Interaction of architectural spaces, contemporary art and new technologies, or multimedia utopia]. Khimdzhest [in Ukrainian].

Florida, R. (2002). The rise of the creative class. Basic Books [in English].

Foucault, M. (1984). Des espaces autres [Other spaces]. Architecture, Mouvement, Continuité, 5, 46–49 [in French].

Foucault, M. (1986). Of other spaces. Diacritics, 16(1), 22–27. https://doi.org/10.2307/464648 [in English].

Gehl, J. (2012). Cities for people. Island Press [in English].

Harvey, D. (1990). The condition of postmodernity: An enquiry into the origins of cultural change. Blackwell [in English].

Ivashko, O. D. (2017). Art-klastery yak novyi typ bahatofunktsionalnykh kompleksiv: prychyny vynyknennia i vyznachalni oznaky [Art clusters as a new type of multifunctional complexes: Causes of emergence and defining features]. Arkhitekturnyi visnyk KNUBA, 13, 289–298 [in Ukrainian].

Ivashko, O. D. (2018a). Obgruntuvannia mozhlyvosti revitalizatsii nefunktsionuiuchykh pidpryiemstv dlia novoi funktsii (na prykladi kolyshnoho pyvzavodu Rikherta na vul. Frunze, 35) [Substantiation of the possibility of revitalizing non-functioning enterprises for a new function (using the example of the former Richert brewery at 35 Frunze Street)]. Arkhitekturnyi visnyk KNUBA, 14–15, 479–489 [in Ukrainian].

Ivashko, O. D. (2018b). Systemnyi pidkhid v doslidzhenni art-klasteriv yak novykh typiv bahatofunktsionalnykh budivel [The system method in ivestigation of art-clusters such as new types of multi-function buildings]. Urban Development and Spatial Planning, 66, 199–204 [in Ukrainian].

Kim, J. Y. (2016). Cultural entrepreneurs and urban regeneration in Itaewon, Seoul. Cities, 56, 132– 140. https://doi.org/10.1016/j.cities.2015.11.021 [in English].

Kyivskyi "Art-zavod Platforma" stane rezydentsiieiu "Hoholfestu". U planakh takozh vidkryttia postiinoi halerei [Kyiv's "Art Factory Platform" will become the residence of "Gogolfest". There are also plans to open a permanent gallery] [Photo]. Censor.NET. https://censor.net/ua/p399253 [in Ukrainian].

Landry, Ch. (2012). The creative city: A toolkit for urban innovators. Earthscan. https://doi.org/10.4324/9781849772945 [in English].

Loures, L., & Burley, J. (2012). Post-industrial land transformation – An approach to sociocultural aspects as catalysts for urban redevelopment. In J. Burian (Ed.), Advances in spatial planning (pp. 223–246). InTech. https://doi.org/10.5772/36380 [in English].

Markusen, A. (2006). Urban development and the politics of a creative class: Evidence from a study of artists. Environment and Planning A: Economy and Space, 38(10), 1921–1940. https://journals.sagepub.com/doi/10.1068/a38179 [in English].

Metelkova City – The Slovenian cultural centre in Ljubljana [Photo]. (n.d.). Metelkova. Retrieved March 10, 2025, from https://www.metelkova.org/en/metelkova-city [in English].

Mezentseva, V. (2018). Interiery Dovzhenko Tsentr (Kyiv) [Interiors of the Dovzhenko Centre (Kyiv)] [Photo]. Mezentseva.photos. https://www.mezentseva.photos/dovzhenko-centre/ [in Ukrainian].

Mishchenko, K., & Shtretlinh, S. (Eds.). (2018). Rukhlyvyi prostir [Moving Space]. Meduza [in Ukrainian].

Oldenburg, R. (1989). The great good place: Cafes, coffee shops, community centers, beauty parlors, general stores, bars, hangouts and how they get you through the day. Paragon House [in English].

Pratt, A. C. (2008). Creative cities: The cultural industries and the creative class. Geografiska Annaler. Series B: Human Geography, 90(2), 107–117. https://doi.org/10.1111/j.1468-0467.2008.00281.x [in English].

Rozenholc, C. (2010). The neighborhood of Florentin: A window to the globalization of Tel Aviv. Journal of Urban and Regional Analysis, 2(2), 81–95. https://doi.org/10.37043/JURA.2010.2.2.6 [in English].

Schadach, M. (2021, January 11). RAW-Gelände – Urban art und lost place romantik [RAW Area – Urban art and lost place romantics] [Photo]. Fernweh-Motive. https://fernwehmotive.de/raw-gelaende/ [in German; in English].

Scott, A. J. (2014). Beyond the creative city: Cognitive–cultural capitalism and the new urbanism. Regional Studies, 48(4), 565–578. https://doi.org/10.1080/00343404.2014.891010 [in English].

Shkoliar, S., & Shkoliar, M. (2020). Art clusters and squats as heterotopias of the city's public space. In Sotsiolohiia – sotsialna robota ta sotsialne zabezpechennia – rehuliuvannia sotsialnykh problem [Sociology – Social work and social welfare – Regulation of social problems] [Conference proceedings]. Lviv Polytechnic National University. https://doi.org/10.32437/SSWSWProceedings-2020.ssms [in Ukrainian].

Weiss, M. (2022). Florentin Tel Aviv: A hipster neighbourhood [Photo]. Margaret Weiss photography. https://margaretweiss.com.au/florentin-tel-aviv-a-hipster-neighbourhood/ [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-23

Як цитувати

Школяр, С. (2025). Арт-кластери як міські гетеротопії: архітектурна трансформація та соціокультурний вплив. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 8(1), 87–107. https://doi.org/10.31866/2617-7951.8.1.2025.330504

Номер

Розділ

ДИЗАЙН СЕРЕДОВИЩА