Арт-кластери як міські гетеротопії: архітектурна трансформація та соціокультурний вплив
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.8.1.2025.330504Ключові слова:
арт-кластери, гетеротопії, індустріальний сквотинг, джентрифікація, ревіталізаціяАнотація
Актуальність дослідження зумовлена необхідністю комплексного аналізу арт-кластерів як міських гетеротопій, що пропонують нові сценарії взаємодії архітектури, культури та суспільства. Особливий інтерес становить їхня трансформація в соціокультурній та урбаністичній парадигмах. В статті проаналізовано процес адаптації промислових будівель для культурних потреб. Мета дослідження – з’ясувати закономірності формування, етапи розвитку, типи та особливості трансформації арт-кластерів в урбаністичному середовищі, а також їхню роль як гетеротопій – просторових утворень, що існують поза домінуючими соціальними нормами та пропонують альтернативні сценарії використання міських територій. Методи дослідження. Застосовано якісний аналіз літератури, кейс-стаді українських та міжнародних арт-кластерів, а також оцінено їхню роль у формуванні нових міських практик через аналіз просторових характеристик, проєктів ревіталізації промислових будівель та їхньої інтеграції в культурний ландшафт міст. Також здійснено типологізацію й порівняння арт-кластерів на основі особливостей формування й розвитку. Наукова новизна. У статті вперше з’ясовано, що арт-кластери функціонують як гетеротопії ілюзії у розумінні Мішеля Фуко, оскільки вони діють поза межами домінуючих соціальних норм і трансформують міський простір через культурні та мистецькі практики, сприяють адаптивному використанню промислової спадщини, створенню незалежних креативних платформ і розвитку андеграундного мистецтва. Запропоновано авторську типологію арт-кластерів на основі особливостей формування та трансформації. Окреслено етапи соціокультурного розвитку арт-кластерів першого типу – «андеграундних трансформацій». Українські приклади, такі як «Фабрика Повидла» у Львові та «Арт-завод Платформа» в Києві, ілюструють потенціал цих просторів у переосмисленні міського середовища. Практична значущість дослідження полягає у визначенні механізмів ефективного використання промислової спадщини для розвитку креативних індустрій та формування нових міських стратегій. Висновки. Арт-кластери – це приклади ревіталізації промислових територій, які виникають унаслідок індустріального сквотингу або за підтримки культурних інституцій, трансформуючи міське середовище на архітектурному й соціокультурному рівнях. У дослідженні представлено авторське бачення арт-кластерів як гетеротопій, що створюють альтернативні сценарії просторового розвитку та функціонують як «гетеротопії ілюзії», здатні формувати нову реальність у межах урбаністичної тканини. Запропоновано типологію арт-кластерів за принципом формування: «андеграундні трансформації» та «керовані креативні зони», що виникають або як результат індустріального сквотингу (1 тип), або – підтримки з боку культурних інститутів (2 тип). Автором акцентовано увагу на такі процеси, як занедбаність, індустріальний сквотинг, культурна колонізація, естетизація та джентрифікація, культурна капіталізація, соціальна маргіналізація сквотерів, які є частиною складної динаміки соціокультурного розвитку арт-кластерів. Ці динаміки впливають на зміну соціокультурного статусу території й створюють нові моделі співіснування мистецтва, бізнесу та громади. Архітектурна адаптація арт-кластерів зберігає індустріальну спадщину, водночас наповнюючи її новими функціями та сенсами. Такі простори виступають не лише платформами для творчості, а й об’єктами мистецтва та агентами культурних трансформацій, формуючи сучасну міську ідентичність. Трансформація цих просторів від занедбаних індустріальних територій до важливих культурних центрів є важливою складовою архітектурної та соціокультурної трансформації сучасних міст.
Посилання
Bianchini, F., & Parkinson, M. (Eds.). (1993). Cultural policy and urban regeneration: The West European experience. Manchester University Press [in English].
Boshi, R. (2008). Kunsthaus Tacheles stairway with graffiti [Photo]. Quillette. https://quillette.com/2021/12/29/berlins-post-communist-artist-colony/ [in English].
Chepelyk, O. V. (2009). Vzaiemodiia arkhitekturnykh prostoriv, suchasnoho mystetstva ta novitnikh tekhnolohii, abo multymediina utopiia [Interaction of architectural spaces, contemporary art and new technologies, or multimedia utopia]. Khimdzhest [in Ukrainian].
Florida, R. (2002). The rise of the creative class. Basic Books [in English].
Foucault, M. (1984). Des espaces autres [Other spaces]. Architecture, Mouvement, Continuité, 5, 46–49 [in French].
Foucault, M. (1986). Of other spaces. Diacritics, 16(1), 22–27. https://doi.org/10.2307/464648 [in English].
Gehl, J. (2012). Cities for people. Island Press [in English].
Harvey, D. (1990). The condition of postmodernity: An enquiry into the origins of cultural change. Blackwell [in English].
Ivashko, O. D. (2017). Art-klastery yak novyi typ bahatofunktsionalnykh kompleksiv: prychyny vynyknennia i vyznachalni oznaky [Art clusters as a new type of multifunctional complexes: Causes of emergence and defining features]. Arkhitekturnyi visnyk KNUBA, 13, 289–298 [in Ukrainian].
Ivashko, O. D. (2018a). Obgruntuvannia mozhlyvosti revitalizatsii nefunktsionuiuchykh pidpryiemstv dlia novoi funktsii (na prykladi kolyshnoho pyvzavodu Rikherta na vul. Frunze, 35) [Substantiation of the possibility of revitalizing non-functioning enterprises for a new function (using the example of the former Richert brewery at 35 Frunze Street)]. Arkhitekturnyi visnyk KNUBA, 14–15, 479–489 [in Ukrainian].
Ivashko, O. D. (2018b). Systemnyi pidkhid v doslidzhenni art-klasteriv yak novykh typiv bahatofunktsionalnykh budivel [The system method in ivestigation of art-clusters such as new types of multi-function buildings]. Urban Development and Spatial Planning, 66, 199–204 [in Ukrainian].
Kim, J. Y. (2016). Cultural entrepreneurs and urban regeneration in Itaewon, Seoul. Cities, 56, 132– 140. https://doi.org/10.1016/j.cities.2015.11.021 [in English].
Kyivskyi "Art-zavod Platforma" stane rezydentsiieiu "Hoholfestu". U planakh takozh vidkryttia postiinoi halerei [Kyiv's "Art Factory Platform" will become the residence of "Gogolfest". There are also plans to open a permanent gallery] [Photo]. Censor.NET. https://censor.net/ua/p399253 [in Ukrainian].
Landry, Ch. (2012). The creative city: A toolkit for urban innovators. Earthscan. https://doi.org/10.4324/9781849772945 [in English].
Loures, L., & Burley, J. (2012). Post-industrial land transformation – An approach to sociocultural aspects as catalysts for urban redevelopment. In J. Burian (Ed.), Advances in spatial planning (pp. 223–246). InTech. https://doi.org/10.5772/36380 [in English].
Markusen, A. (2006). Urban development and the politics of a creative class: Evidence from a study of artists. Environment and Planning A: Economy and Space, 38(10), 1921–1940. https://journals.sagepub.com/doi/10.1068/a38179 [in English].
Metelkova City – The Slovenian cultural centre in Ljubljana [Photo]. (n.d.). Metelkova. Retrieved March 10, 2025, from https://www.metelkova.org/en/metelkova-city [in English].
Mezentseva, V. (2018). Interiery Dovzhenko Tsentr (Kyiv) [Interiors of the Dovzhenko Centre (Kyiv)] [Photo]. Mezentseva.photos. https://www.mezentseva.photos/dovzhenko-centre/ [in Ukrainian].
Mishchenko, K., & Shtretlinh, S. (Eds.). (2018). Rukhlyvyi prostir [Moving Space]. Meduza [in Ukrainian].
Oldenburg, R. (1989). The great good place: Cafes, coffee shops, community centers, beauty parlors, general stores, bars, hangouts and how they get you through the day. Paragon House [in English].
Pratt, A. C. (2008). Creative cities: The cultural industries and the creative class. Geografiska Annaler. Series B: Human Geography, 90(2), 107–117. https://doi.org/10.1111/j.1468-0467.2008.00281.x [in English].
Rozenholc, C. (2010). The neighborhood of Florentin: A window to the globalization of Tel Aviv. Journal of Urban and Regional Analysis, 2(2), 81–95. https://doi.org/10.37043/JURA.2010.2.2.6 [in English].
Schadach, M. (2021, January 11). RAW-Gelände – Urban art und lost place romantik [RAW Area – Urban art and lost place romantics] [Photo]. Fernweh-Motive. https://fernwehmotive.de/raw-gelaende/ [in German; in English].
Scott, A. J. (2014). Beyond the creative city: Cognitive–cultural capitalism and the new urbanism. Regional Studies, 48(4), 565–578. https://doi.org/10.1080/00343404.2014.891010 [in English].
Shkoliar, S., & Shkoliar, M. (2020). Art clusters and squats as heterotopias of the city's public space. In Sotsiolohiia – sotsialna robota ta sotsialne zabezpechennia – rehuliuvannia sotsialnykh problem [Sociology – Social work and social welfare – Regulation of social problems] [Conference proceedings]. Lviv Polytechnic National University. https://doi.org/10.32437/SSWSWProceedings-2020.ssms [in Ukrainian].
Weiss, M. (2022). Florentin Tel Aviv: A hipster neighbourhood [Photo]. Margaret Weiss photography. https://margaretweiss.com.au/florentin-tel-aviv-a-hipster-neighbourhood/ [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.