Використання мотивів творів Марії Примаченко в дизайні одягу

Автор(и)

  • Катерина Кисельова Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-1580-287X
  • Олександра Пенчук Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-3092-9780
  • Леся Турчак-Лазуренко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-0490-8732

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.8.1.2025.330517

Ключові слова:

сучасний дизайн одягу, наївне мистецтво, етнодизайн, прийоми дизайну, мотиви творчості, Марія Примаченко

Анотація

Метою статті є опис та систематизація проєктів дизайну одягу за мотивами творчості української художниці, представниці наївного мистецтва Марії Примаченко. Методи дослідження. У статті використані методи мистецтвознавчого та структурно-функціонального аналізу. Наукова новизна. У статті упорядковано й систематизовано прийоми звернення до мотивів творчості Марії Примаченко в дизайні одягу початку ХХІ століття. Виявлено різноманітні підходи дизайнерів у створенні сучасних інспірацій – від прямого використання окремих персонажів, сюжетів картин, окремих деталей або їх вільного поєднання й авторської переробки до використання характерного забарвлення або розміщення окремих колірних плям, використання написів художниці й навіть зразків її почерку. Висновки. У результаті дослідження доходимо висновку, що інспірації з творів Марії Примаченко є актуальним трендом у сучасному дизайні одягу. Найчастіше образи її творчості можна впізнати в доповненнях та аксесуарах, які набувають нового контексту через смислові асоціації дизайнера. Щодо використання різних прийомів такого поєднання треба відмітити, що на введення мотивів у форму та крій одягу наважилися лише окремі дизайнери. Ці моделі носили здебільшого подіумний (виставковий) характер. Іноді окремі речі складного крою (головні убори, рукавички) використовувалися як доповнення до подіумних образів задля підсилення асоціативної складової. Натомість у сфері готового одягу найбільшого розповсюдження набули прийоми прикрашання речей простого крою: футболок, світшотів, шоперів. Образи Марії Примаченко наносяться на ці вироби шляхом принтування, рідше виконуються у вигляді аплікацій чи вишивки. Такі речі доступні для сприйняття різної аудиторії, легко тиражуються і на них зберігається попит. Незважаючи на простоту або складність творчих прийомів, що використовуються дизайнерами при створенні одягу різних класів, використання мотивів творчості Марії Примаченко породжує зв’язок з національною спадщиною, допомагає єднанню українців. У такий спосіб дизайн відповідає потребам часу і виконує як декоративну, так й ідеологічну функцію.

Біографії авторів

Катерина Кисельова, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат технічних наук, доцент, член Спілки дизайнерів України

Олександра Пенчук, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат технічних наук, доцент, член Спілки дизайнерів України

Леся Турчак-Лазуренко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвонавства, доцент, член Спілки дизайнерів України

Посилання

Antonovych, Ye. (2015). Etnorenesansy v kulturi XX st. ta yikhni etnodyzainerski vymiry [Ethno- Renaissances in the culture of the 20th century and their ethno-design dimensions]. In Etnodyzain: yevropeiskyi vektor rozvytku i natsionalnyi kontekst [Ethno-Design: European vector of development and national context] (Bk. 1, pp. 7–11). Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].

Borysova, H., & Samruk, N. (2008). Mariia Prymachenko. Daruiu vam sontse [Mariia Prymachenko. I give you the sun] [Exhibition catalog]. Rodovid [in Ukrainian].

Danylenko, V. (2005). Dyzain Ukrainy u svitovomu konteksti khudozhno-proektnoi kultury [Design of Ukraine in the world context of artistic and design culture] [Monograph]. Kharkiv State Academy of Design and Arts; Koloryt [in Ukrainian].

Kartyny Tetiany Yablonskoi ta Marii Prymachenko u novii kolektsii Andre Tan X Katia Osadcha [Paintings by Tetiana Yablonska and Mariia Prymachenko in the new Andre Tan X Katia Osadcha collection]. (2021, October 19). Marie Claire. https://marieclaire.ua/fashion/kartini-tetyani-yablonskoyi-ta-mariyi-primachenko-u-novij-kolektsiyi-andre-tan-x-katya-osadcha/ [in Ukrainian].

Kikhtenko, V. (2022, April 18). Kyivskyi brend OLIZ stvoryv kolektsiiu khustynok i futbolok za motyvamy kartyn Marii Prymachenko [Kyiv brand OLIZ created a collection of scarves and T-shirts based on the paintings of Mariia Prymachenko]. Village. https://www.village.com.ua/village/city/city-news/325201-kiyivskiy-brend-oliz-stvoriv-kolektsiyu-hustinok-ta-futbolok-za-motivami-kartin-mariyi-primachenko [in Ukrainian].

Kosiv, V. M. (2003). Natsionalni modeli i hlobalizatsiia hrafichnoho dyzainu druhoi polovyny XX st. [National models and globalization of graphic design of the second half of the 20th century] [PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Design and Arts] [in Ukrainian].

Lehenkyi, Yu. H. (2000). Dyzain: kulturolohiia ta estetyka [Design: Cultural studies and aesthetics]. Kyiv State University of Technologies and Design [in Ukrainian].

Melnyk, M. T. (2018). Moda: vid avanhardu do yapsteriv [Fashion: From avant-garde to yupsters]. MODOSLAV [in Ukrainian].

Naiden, O. S. (2011). Mariia Prymachenko. Ornament prostoru i prostir ornamentu [Maria Pryimachenko. Ornament of space and the space of ornament]. Stylos [in Ukrainian].

Pravnuchka Marii Prymachenko stala oblychchiam kolektsii odiahu, prysviachenoi tvorchosti khudozhnytsi [Mariia Prymachenko’s great-granddaughter became the face of a clothing collection dedicated to the artist’s work]. (2022, July 12). Texty.org.ua. https://texty.org.ua/fragments/108427/pravnuchka-mariyi-prymachenko-stala-oblychchyam-kolekciyi-odyahu-prysvyachenoyi-tvorchosti-hudozhnyci-foto [in Ukrainian].

Pryshchenko, S. (2015). Sotsiokulturni aspekty reklamnoi hrafiky: poshuky natsionalnoi identychnosti [Sociocultural aspects of advertising graphics: The search for national identity]. In Etnodyzain: yevropeiskyi vektor rozvytku i natsionalnyi kontekst [Ethnodesign: European vector of development and national context] (Bk. 2, pp. 60–65). Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].

Shandrenko, O. M. (2014). Etnomystetstvo yak dzherelo modyfikatsii proektnykh stratehii formotvorennia v dyzaini odiahu [Ethnoart as a source of modification of shaping project strategies in fashion design]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 7, 34–37 [in Ukrainian].

Shulikina, M. (2024, January 12). Shcho potribno znaty pro khudozhnytsiu Mariiu Prymachenko [What you need to know about the artist Mariia Prymachenko]. Vogue. https://vogue.ua/article/culture/art/chto-nuzhno-znat-o-marii-primachenko-32145.html [in Ukrainian].

Stankevych, M. R. (1997). Mystetstvoznavchi aspekty teorii tradytsii [Art historical aspects of the theory of tradition]. The Ethnology Notebooks, 2, 91–99 [in Ukrainian].

Syvash, I. O. (2018, November 20). Doslidzhennia etnodyzainu v konteksti rozbudovy ukrainskoi kultury [Research on ethnodesign in the context of the development of Ukrainian culture]. In Khudozhnia kultura ta mystetska osvita: tradytsiia ta suchasnist [Art culture and art education: tradition and modernity] [Conference proceedings] (pp. 154–157). National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].

Tkanko, O. (2006). Osiahnennia natsionalnykh oznak u tvorchosti suchasnykh ukrainskykh modelieriv [Understanding national features in the work of modern Ukrainian fashion designers]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 17, 345–353 [in Ukrainian].

Tkanko, Z. (2015). Moda v Ukraini XX stolittia [Fashion in Ukraine of the 20th century]. Artos [in Ukrainian].

Tsymbala, L. (2019). Natsionalni tradytsii u dyzaini kostiumu: aspekty metodyky mystetstvoznavchoho analizu [National traditions in costume design: Aspects of the methodology of art criticism analysis]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 39, 170– 180. https://doi.org/10.37131/2524-0943-2019-39-12 [in Ukrainian].

Udris-Borodavko, N. (2023). Hrafichnyi dyzain z ukrainskym oblychchiam [Graphic design with a Ukrainian face]. ArtHuss [in Ukrainian].

Udris-Borodavko, N. (2024). Dzherela identychnosti: ukrainskyi naiv u suchasnomu hrafichnomu ta mizhvydovomu dyzaini [Sources of identity: Ukrainian naive in modern graphic and interspecies design]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 7(2), 263–288. https://doi.org/10.31866/2617-7951.7.2.2024.315460 [in Ukrainian].

Yurchyshyna, Yu. B. (2021). Tradytsii narodnoho vbrannia v tvorchosti suchasnykh dyzaineriv odiahu (istoryko-kulturni peredumovy ta mystetski interpretatsii) [Traditions of folk costume in the work of modern clothing designers (historical and cultural prerequisites and artistic interpretations)] [PhD Dissertation, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University] [in Ukrainian].

Zahadky ekzotychnykh zviriv Marii Prymachenko [Mariia Prymachenko’s mysteries of exotic animals]. (2016, February 12). Ukrainska pravda. https://life.pravda.com.ua/culture/2016/02/12/208057 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-23

Як цитувати

Кисельова, К., Пенчук, О., & Турчак-Лазуренко, Л. (2025). Використання мотивів творів Марії Примаченко в дизайні одягу. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 8(1), 120–134. https://doi.org/10.31866/2617-7951.8.1.2025.330517

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ОДЯГУ, АКСЕСУАРІВ, ІМІДЖУ