Заняття спортом як складова формування новітнього жіночого образу в 1890-х роках

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.8.1.2025.330537

Ключові слова:

індустрія моди, реклама костюма, модні часописи, жіночий модний образ, часописів моди, обкладинки журналів

Анотація

Метою статті є вивчення процесу формування жіночого модного образу 1890- х рр. у контексті суспільно-культурних змін, зокрема, пов’язаних із поширенням занять спортом. Методи дослідження. Методологічне підґрунтя дослідження обумовлене його міждисциплінарністю; базується на засадах системності та комплексного історико-культурного підходу, із застосуванням зіставлення, порівняння й узагальнення, системно-структурного, історико-хронологічного, елементів порівняльного мистецтвознавчого аналізу. Комплексний підхід уможливив цілісне розкриття проблематики жіночого модного образу кінця ХІХ ст. у зв’язках із стилем життя та візуальними стратегіями того часу. Наукова новизна. Вперше здійснено комплексний аналіз формування й популяризації жіночого модного образу 1890-х рр. крізь призму спортивної активності, що розглядається як вагомий соціокультурний чинник у контексті доби. Розглянуто критерії суспільно-комунікативної ролі певних видів спорту як свідчення приналежності до певної елітарної групи населення та встановлено значимість занять спортом у контексті активного руху жіночої емансипації означеного десятиліття. Введено до наукового обігу нові джерела, зокрема рекламну плакатну продукцію, ілюстровану періодику та дизайнерські рішення спортивного жіночого костюма, інтерпретовані як індикатори культурної трансформації. Увагу зосереджено на характеристиці параметрів, провідних напрямків та формально-змістових відмінностей презентації занять спортом, зокрема гольфом, тенісом, велосипедною їздою, як поважного компоненту самоутвердження особистості жінки в тодішній візуальній рекламі в залежності від потреб замовників, стильових критеріїв доби й авторського бачення. Охарактеризовано популярні сюжетно-інформативні рішення в плакатах провідних митців та журналах мод. Висновки. Встановлено, що в загальному культурно-історичному контексті доби заняття спортом виступили важливою складовою формування актуального жіночого модного образу як самодостатнього художнього явища тих років, знаменуючи подальший розвиток цього виразного напрямку в сфері окреслених візуальних практик у наступні десятиліття.

Біографії авторів

Ірина Удріс, Криворізький державний педагогічний університет

Кандидат мистецтвознавства, професор

Анна Ємельова, Криворізький державний педагогічний університет

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Andreikanich, A. I. (2013). Plakat: yoho vydy ta zhanry [Poster: its types and genres]. Ukrainian Culture: Past, Modern, Ways of Development, 19(1), 121–126 [in Ukrainian].

Baker, R. (2022, January 13). ‘Untrammelled womanhood’ – How the Humble bicycle set women free. Flashbak. https://flashbak.com/untrammelled-womanhood-how-the-humble-bicycle-set-women-free-449526/ [in English].

Barthes, R. (1983). The fashion system (M. Ward & R. Howard, Trans.). Hill and Wang [in English].

Blackman, C. (2017). 100 years of fashion illustration. Laurence King Publishing [in English].

Cherevach, V. V. (2023). Moda yak kulturna praktyka: identyfikatsiia za osnovnymy kharakterystykamy [Fashion as a cultural practice: Identification by main characteristics]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 88–93 [in Ukrainian].

Downton, D. (2010). Masters of fashion illustration. Laurence King Publishing [in English].

Exposition des nouveautés d'hiver affiche, Eugène Louis Le Mouel [Winter novelties exhibition poster, Eugène Louis Le Mouel] [Image]. (2024, May 7). In Wikipedia. https://bit.ly/4m0dYAl [in French].

Emilie. (2012, June 13). Petit historique de la mode féminine au tennis [A brief history of women's tennis fashion]. Madmoizelle. https://www.madmoizelle.com/historique-mode-feminine-tennis-109403 [in French].

Ernest Thelem. Cycles Peugeot [Image]. (n.d.). Artvee. Retrieved February 20, 2025, from https://artvee.com/artist/ernest-thelem/ [in English].

Ferdinand Lunel Etretat 1896. (2017, July 7). In Wikimedia Commons. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ferdinand_Lunel_Etretat_1896.jpg [in English].

glfcvrfan. (n.d.). Fashions Monthly Journal July 1900 Lady golfer cover [Image]. Pinterest. Retrieved February 20, 2025, from https://www.pinterest.com/pin/357684395404714265/ [in English].

Global Museum. (n.d.). Golf posters & prints. Zazzle [Image]. Pinterest. Retrieved February 20, 2025, from https://uk.pinterest.com/pin/519673244503971406/ [in English].

Heller, S., & Kvast, S. (2019). Hrafichni styli: vid viktoriantsiv do khipsteriv [Graphic styles: From Victorians to hipsters]. ArtHuss [in Ukrainian].

Honcharenko, V. I., Ivanii, I. V., & Kudrenko, A. I. (2014). Olimpiiskyi sport [Olympic sport]. Publishing House of SumSPU named after A. S. Makarenko [in Ukrainian].

König, R. (1979). Potęga i urok mody [The power and charm of fashion]. Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe [in Polish].

Krotova, T. F. (2012). Vplyv rukhu emansypatsii na obraz "novoi zhinky" druhoi polovyny XIX st. "Rational dress" [The influence of the emancipation movement on the image of the "new woman" of the second half of the 19th century. "Rational dress"]. Journal of International Slavonic University. Series: Art History , 15(2), 7–17 [in Ukrainian].

Lahoda, O. (2018). Reprezentatyvnyi potentsial dyzainerskykh praktyk u symbiozi mystetstva i mody [Representative potential of designer practices in symbiosis of art and fashion]. Art and Design, 3, 107–119. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2018.3.10 [in Ukrainian].

Lehenkyi, Yu. (2022). Natsionalnyi obraz mody yak ideal [ The national image of fashion as an ideal]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 47, 171–176. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269633 [in Ukrainian].

Les Modes du Grand Monde 1900 Golf on the beach, Belle époque, Félix Fournery fashion illustration [Image]. (n.d.). Hprints. Retrieved February 20, 2025, from https://hprints.com/en/item/94618/?u=1,0#94618:0 [in English].

Lytvynets, A., Vynohradskyi, B., & Lytvynets, I. (2014). Evoliutsiia zhinochoho sportyvnoho odiahu [Evolution of women sportswear]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia ta sport, 118(2), 45–49 [in Ukrainian].

Motocycles comiot [Image]. ( n.d.). Christopher-Clark Fine Art. Retrieved February 20, 2025, from https://clarkfineart.com/artists/la-belle-epoque/theophile-alexandre-steinlen/motocycles-comiot-22645/ [in English].

Myrhorodska, N. V. (2012). Reklama modnoho kostiumu yak spetsyfichnyi kanal komunikatsii [Advertising of fashionable suit as specific channel of communication]. Theory and Practice of Design, 1, 88–94 [in Ukrainian].

Myrhorodska, N. V. (2014). Evoliutsiia form proektno-khudozhnoi prezentatsii kostiuma v iliustratsii mody [Fashion-illustration: The evolution of forms of an artistically-designed presentation of a costum] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Design and Arts] [in Ukrainian].

Myrhorodska, N. V., & Lahoda, O. M. (2012). Evoliutsiia iliustratsii mody yak zasobu transliatsii spetsialnoi informatsii [Evolution of fashion illustration as a means of special information transmission]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 8, 37–40 [in Ukrainian].

Pavliuk, I. (2014). Stanovlennia zhinochoho holfu [Establishment of women’s golf]. Physical Activity. Health And Sport, 4(18), 3–9 [in Ukrainian].

Penta Springs Limited. (2017). Ride a stearn and be content, Edward Penfield, 1896 [Image]. Alamy. https://www.alamy.com/stock-image-ride-a-stearn-and-be-content-edward-penfield-1896-162561109.html [in English].

Poster Auctions International. (2022, July 12). Ferdinand Mifliez. Lot 50: Rouxel & Dubois. ca. 1894 [Image]. Invaluable. https://www.invaluable.com/auction-lot/rouxel-dubois-ca-1894-50-c-0154bd8a1b [in English].

Poster Humber Cycles by Alfred Choubrac [Image]. (2024, October 18). In Wikimedia Commons. https://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File:Cheret,_Jules_-_Humber_Cycles.jpg&oldid=946186455 [in English].

Pryshchenko, S. (2019). Evoliutsiia reklamnoi hrafiky yak skladovoi khudozhno-proiektnoi kultury [The advertising graphics evolution as a component of art-project culture] [Abstract of DSc Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].

Shevchenko, V. Ya. (2007). Kompozytsiia plakata [Poster composition] (2nd ed.). Koloryt [in Ukrainian].

Soroka, M. V. (2019). Postmoderni modeli identychnosti liudyny yak stsenichnyi obraz kultury: moda i zhyttia [Postmodern models of human identity as a stage image of culture]. Young Scientist, 11(75), 862–865. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-11-75-183 [in Ukrainian].

Stearns, W. (2020, March 23). ‘Women who wheel’: How the bicycle craze of the 1890s helped expand women’s freedom. Readex. https://bit.ly/4d0u5JU [in English].

Strój do jazdy na rowerze [Cycling outfit]. (n.d.). Czas Emancypantek. Retrieved February 20, 2025, from https://czasemancypantek.pl/w-salonie/moda/stroj-do-jazdy-na-rowerze [in Polish].

Udris, I., & Udris-Borodavko, N. (2018). Modnyi obraz u feshn-iliustratsii ar-nuvo ta ar-deko: siuzhet "zhinka ta avto" [Fashionable image in the fashion illustration of Art nouveau and Art deco: The plot "woman and auto"]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 35, 254–273 [in Ukrainian].

Udris-Borodavko, N. S., & Udris, I. M. (2024). Modnyi obraz na obkladynkakh amerykanskykh chasopysiv 1910-kh – 1920-kh rokiv: zhinochyi pohliad [ Fashion image on the covers of American magazines of the 1910s and 1920s: The female point of view]. Ukrainian Art Discourse, 3, 104–112. https://doi.org/10.32782/uad.2024.3.13 [in Ukrainian].

Usines Delin [Image]. (n.d.). Artvee. Retrieved February 20, 2025, from https://artvee.com/dl/usines-delin-2/ [in English].

Werbeplakat für das Mele-Kaufhaus in Neapel. Leopoldo Metlicovitz [Advertising poster for the Mele Department Store of Naples. Leopoldo Metlicovitz] [Image]. (n.d.). Meisterdrucke. Retrieved February 20, 2025, from https://www.meisterdrucke.com/kunstdrucke/Leopoldo-Metlicovitz/891141/Werbeplakat-f%C3%BCr-das-Mele-Kaufhaus-in-Neapel.html [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-23

Як цитувати

Удріс, І., & Ємельова, А. (2025). Заняття спортом як складова формування новітнього жіночого образу в 1890-х роках. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 8(1), 135–151. https://doi.org/10.31866/2617-7951.8.1.2025.330537

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ОДЯГУ, АКСЕСУАРІВ, ІМІДЖУ