Постмодерні тенденції в графічному мистецтві Закарпаття 1980–1990-х рр.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.8.1.2025.330539

Ключові слова:

естетика постмодернізму, графічне мистецтво Закарпаття, самвидав, графічний дизайн, арт-група «Поптранс», творчість Вадима Харабарука

Анотація

Мета цієї статті полягає в дослідженні постмодерних рис у графічному мистецтві Закарпаття 1980–1990-х рр., визначенні впливів зовнішніх і внутрішніх чинників на формування нових художніх стратегій та проведення аналізу діяльності арт-групи «Поптранс» у контексті загальноукраїнського мистецького процесу. Методи дослідження. У дослідженні застосовано історико-культурний аналіз, компаративний метод, структурно-стилістичний аналіз графічних творів, контекстуальний метод для виявлення взаємозв’язків між закарпатською графікою та загальносвітовими художніми процесами. Наукова новизна. Авторами вперше здійснено комплексне дослідження постмодерністських проявів у закарпатській графіці 1980–1990-х рр., проаналізовано вплив зовнішніх факторів на оновлення стилістики, охарактеризовано внесок арт-групи «Поптранс» у трансформацію візуальної культури регіону, зокрема через використання методів фотоколажу, трафарету, поліграфічного дизайну та текстових елементів. Висновки. У 1980–1990-х рр. модернізація закарпатської графіки відбувалася під впливом соціокультурних змін, відкриття кордонів і переосмислення радянської мистецької спадщини. Діяльність арт-групи «Поптранс» стала важливим етапом у розвитку графічного мистецтва Закарпаття, запропонувавши нові технічні та концептуальні підходи. Вплив американського поп-арту, радянського концептуалізму та постмодернізму сприяв використанню експериментальних форм, таких як кіно-естетика «нуар», кітч, цитування та стилізація. Самвидав став важливою формою творчого висловлення, а поєднання тексту і графіки заклало основу нових форм художнього самовираження.

Біографії авторів

Іван Небесник, Закарпатська академія мистецтв

Кандидат мистецтвознавства

Євген Антонович, Державний університет інфраструктури та технологій

Кандидат педагогічних наук, професор

Посилання

Heller, S., & Chwast, S. (2000). Graphic style: From Victorian to digital (E. Himmel, Ed.). H. N. Abrams [in English].

Heller, S., & Ilič, M. (2001). Icons of grafic design. Thames & Hudson [in English].

Holubets, O. (2022). Ukrainske mystetstvo XX stolittia [Ukrainian art of the 20th century]. Kolir Pro [in Ukrainian].

Kosiv, V. (2019). Ukrainska identychnist u hrafichnomu dyzaini 1945–1989 rokiv [Ukrainian identity in graphic design 1945–1989]. Rodovid [in Ukrainian].

Lahutenko, O. (2007). Graphein Hrafiky: narysy z istorii ukrainskoi hrafiky XX stolittia [Graphein Graphics: Essays on the history of Ukrainian graphics of the 20th century]. Hrani-T [in Ukrainian].

Lahutenko, O. (2011). Ukrainska hrafika XX stolittia [Ukrainian graphics of the 20th century]. Hrani-T [in Ukrainian].

Meggs, Ph. B., & Purvis, A. W. (2006). Meggs’ history of graphic design (4th ed.). Wiley [in English].

Powell, A. (2017). Vinyl. Album. Cover. Art: The complete hipgnosis catalogue. Thames & Hudson [in English].

Vysheslavskyi, H. (2005). Kolo Pavla Bedzira ta yoho vplyv na suchasne mystetstvo Uzhhoroda [Pavlo Bedzir’s circle and its influence on contemporary art in Uzhhorod]. Artistic Culture. Topical Issues, 2, 284–294 [in Ukrainian].

Vysheslavskyi, H. (2006). Nonkonformizm: andehraund ta "neofitsiine mystetstvo" [Nonconformism: Underground and "unofficial art"]. Artistic Culture. Topical Issues, 3, 171–198 [in Ukrainian].

Vysheslavskyi, H. (2020). Contemporary art Ukrainy – vid andehraundu do meinstrimu [Contemporary art of Ukraine – from underground to mainstream]. Modern Art Research Institute of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].

Yatsiv, R. M. (1992). Lvivska hrafika: 1945–1990. Tradytsii ta novatorstvo [Lviv graphics: 1945–1990. Traditions and innovation]. Naukova dumka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-23

Як цитувати

Небесник, І., & Антонович, Є. (2025). Постмодерні тенденції в графічному мистецтві Закарпаття 1980–1990-х рр. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 8(1), 152–164. https://doi.org/10.31866/2617-7951.8.1.2025.330539

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО