Альтернативне життя і творче кредо Івана Завадовського

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.8.1.2025.330541

Ключові слова:

творчість, нонконформізм, екзистенціалізм, живопис, графіка, модернізм

Анотація

Мета дослідження. Творчість львівського художника Івана Завадовського (1937–1983) ще й по сьогодні є «terra incognita» в історії українського мистецького нонконформізму. Причиною стала глибоко прихована від оточуючих творча діяльність, куди увійшли нотатки митця з теорії мистецтва і ціла галерея живопису й графіки. Дослідження передусім мало на меті опрацювання і систематизацію творчої спадщини художника. Наступним кроком планувалося покрокове введення в науковий обіг окремих ділянок теоретичного і художнього доробку майстра. Методи дослідження. Початковий етап дослідження полягав у вивченні й систематизації розрізнених рукописних матеріалів художника. Провадився опис і впорядкування рукописних матеріалів за змістом, застосовувався порівняльний аналіз з аналогічними процесами в світовому мистецтві. Висловлювання автора щодо цілей і завдань мистецтва, його розуміння окремих напрямів, стилів і жанрів розбиралися з точки зору мистецтвознавчого аналізу. Наукова новизна. В цій публікації вперше оприлюднено окремі факти біографії І. Завадовського, його філософські і культурно-мистецькі погляди на основі дослідження рукописного архіву художника. Висновки. Специфікою цього дослідження є відсутність публікацій про І. Завадовського, якщо не брати до уваги короткі біографічні відомості на окремих інформаційних ресурсах. Реконструкція художнього кредо майстра на матеріалах його рукописів і художніх творів стали одним з головних результатів цієї публікації. Зокрема, окреслено умови, за яких формувалася творча особистість І. Завадовського. Показано самобутній характер нонконформістської позиції художника. Проаналізовано його висловлювання щодо природи мистецтва, його суті й завдань, місця художника в мистецькому процесі. Необхідно зауважити, що І. Завадовський належав до митців, для котрих теоретизування було невід’ємною складовою їхньої творчості. Такий художник не міг вдовольнитися лише інтуїтивним пошуком свого шляху в мистецтві. Тому й у статті зроблено акцент на огляді його програмних формулювань, з їхнім обґрунтуванням і структурою.

Біографія автора

Сергій Папета, Університет економіки та права «КРОК»

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Holubets, O. (2001). Mizh svobodoiu i totalitaryzmom: mystetske seredovyshche Lvova druhoi polovyny XX stolittia [Between freedom and totalitarianism: The artistic environment of Lviv in the second half of the 20th century]. Akademichnyi ekspres [in Ukrainian].

Medvid, L. (2000). Shistdesiatnytstvo: filosofiia ta estetyka oporu [The Sixtiers: Philosophy and aesthetics of resistance]. Moloda natsiia, 3, 103–124 [in Ukrainian].

Lozynskyi, T., & Zavalii I. (Comps.). (2004). Roman Selskyi. Tvory z pryvatnykh zbirok [Roman Selskyi. Works from private collections] [Album]. Oranta [in Ukrainian].

[Rukopysnyi arkhiv I. Zavadovskoho] [Handwritten archive of I. Zavadovskyi]. (n.d.). In the private possession of Mykola Shymonia [in Ukrainian].

Smyrna, L. (2006). Ukrainskyi mystetskyi nonkonformizm: istorychnyi i svitohliadnyi vymir [Ukrainian artistic nonconformism: Historical and worldview dimension]. In O. Avramenko (Ed. & Comp.), Narysy z istorii obrazotvorchoho mystetstva Ukrainy XX st. [Essays on the history of fine arts of Ukraine in the 20th century] (Bk. 2, pp. 5–76). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Smyrna, L. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi [A century of nonconformism in Ukrainian visual art]. Feniks [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-23

Як цитувати

Папета, С. (2025). Альтернативне життя і творче кредо Івана Завадовського. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 8(1), 165–177. https://doi.org/10.31866/2617-7951.8.1.2025.330541

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО